Gå til innhold

Erfaring med trangt bekken?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fødselen er over, begge for den saks skyld. Men kjenner jeg ikke greier å bli helt ferdig med tankene rundt fødselen helt enda. Både 1. og 2. hadde samme utfordring: jeg ble aldri moden (naturlig sett) og hodet kom ikke langt nok ned eller festet seg rundt termin. Med 1. så gikk jeg 11 dager over og situasjonen var lik. Fødslene var like på den måten at de begge var igangsatt og begge måtte dras ut med vakuum. Nr 2 satt visst fast. Bekkenet må vel være en anelse trangt?? Syns det er rart at jeg ikke ble hørt etter samme erfaring med nr 1, og jeg ga beskjed flere ganger når jeg gikk gravid med nr 2 at jeg mente det ville være komplikasjoner siden ungen ikke kom seg langt nok ned. Dette ble avfeid, siden barnet kan jo komme langt nok ned under fødselen... De gjorde jo ikke det da. Kjenner at jeg vil ha svar på ting og vurderer en CT/Røntgen av bekken, andre med erfaring her?

Endret av NostraStoria
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke si jeg erfaring med trangt bekken, men jeg spurte både lege og jordmor mye om det da jeg gikk gravid med nr1. Mamma hadde trangt bekken, hun ble målt da hun skulle ha min storesøster fordi hun er lav. Hun hadde keisersnitt med oss begge to.

Siden mamma hadde trangt bekken så ville jeg gjerne bli målt da min fysikk er veldig lik hennes, men jeg ble nektet. Forklaringen var at det er svært få som har trangt bekken og siden jeg er nesten 1.60m høy så hadde jeg nok helt normalt bekken.

Det at dine barn ikke har kommet langt nok ned kan komme av andre grunner. Det er mange som har ulike komplikasjoner under fødselen som ikke har noen bastant grunn. Jeg har født 2stjernekikkere og med nr1 stoppet hele fødselen opp fordi jeg fikk beskjed om å presse litt for tidlig. Med nr2 nektet jeg å presse før ungen nesten var ute og da gikk det helt fint. Det kan være en helt naturlig årsak til at dine barn måtte bli tatt med vakuum og kanskje kunne det vært unngått dersom noe hadde blitt gjort annerledes under fødselen, men så var ikke jeg tilstede under dine fødsler og jeg er heller ikke lege, så dette blir jo bare synsing.

Hvis du har mulighet til å få røntgen for å få det sjekket så burde du det, uansett om du ønsker flere barn eller ikke så er det godt å få svar på hvorfor. Det gir litt ro i sjela

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar! Ja, det er kun det det går ut på - å få litt ro i sjela rett og slett.

Jeg har tenkt at det må være 1 grunn til at svangerskapene og fødslene hadde samme komplikasjoner. Så skal få tatt røntgen en dag.

Skrevet

Med nr.1 modnet jeg men stoppet på 4 cm, etter 19 timer med 3-4 rier pr 10. Min ble han tatt med ks.

Med nr 2 spurte jeg om henvisning til måling av bekken, men fastlegen min og legen på sykehuset konkluderte med at det rett og slett bare var riene mine det var noe galt med. Fødsel nr 2 ble lik første. Denne gangen lå jeg 21 timer før babyens hjertefrekvens begynte og synke kraftig. Hastesnitt, hvor de var på nippet til å måtte tilkalle en tredje lege for å få henne ut, for hodet satt bom fast i bekkenet! Hun trengte litt starthjelp, men HELDIGVIS gikk alt fint!!

Etter ks med nr. 2 ble jeg fortalt at bekkenet mitt er vidt nok oppe, men fødselskanalen min er alt for trang til at noen baby på noe vis kan komme ned! Følte og føler fortsatt at jeg ikke ble hørt, og det kunne fsktisk kostet min lille datter livet. Misforstå meg rett, jeg er ikke bitter men synes de tar noen råsjanser til tider! Klarer enda ikke snakke om fødselen uten å gråte, 5 mnd etter, og priser meg lykkelig for at det med en eventuell tredjemann blir ks uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...