Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 I uke 34 var jeg på svangerskapskontroll, og jenta mi lå da i seteleie. Jeg skal ikke ha flere kontroller før termin (Er i uke 36 nå). Og er veldig nervøs for at hun fortsatt ligger i seteleie, og at jeg skal i gang med setefødsel uten å vite noe om det på forhånd. Er det noen som kan dette med å kjenne hvilket leie babyen har som kan hjelpe meg med hva jeg skal kjenne etter selv for å finne ut av dette? Jeg kjenner noe hardt og stort oppe i høyre hjørne og det samme helt nede i bekkenet... men hva er hode og hva er rompe. Spark (fra det jeg tror er føttene) kjenner jeg på venstre side av magen, litt nede.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #3 Skrevet 24. juni 2012 Hvorfor skal du ikke ha flere undersøkelser? Det er jo normalt å ha litt oftere kontroller mot slutten. Selv legen min var usikker på hodeleie eller seteleie, så jeg vil tro det er veldig vanskelig å finne ut selv. Ring lege og/eller jordmor i morgen å si at du må ha en time for å være sikker på hvilken vei babyen ligger!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #4 Skrevet 24. juni 2012 Hvorfor skal du ikke ha flere undersøkelser? Det er jo normalt å ha litt oftere kontroller mot slutten. Selv legen min var usikker på hodeleie eller seteleie, så jeg vil tro det er veldig vanskelig å finne ut selv. Ring lege og/eller jordmor i morgen å si at du må ha en time for å være sikker på hvilken vei babyen ligger! Ferie. Har time til overtidskontroll 7 dager etter temin. (Men kan vel være jeg har født til da)
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #5 Skrevet 24. juni 2012 Noen som har noen smarte tips til hvordan finne ut?
Ugress Skrevet 24. juni 2012 #6 Skrevet 24. juni 2012 Har både jordmor og lege ferie? Da ringer du sykehuset og får deg en time der så de får sjekket leie.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #7 Skrevet 24. juni 2012 Legen er pliktig til å ha vikar når han/hun har ferie. I mitt første svangerskap hadde jeg termin midt i juli og legen min skulle reise bort ca rundt terminen og jordmor hadde ferie hele juli. Det ble aldri noe problem ettersom jeg fødte før terminen, men legen min hadde allerede satt opp en time litt etter termin hos en av de andre legene sånn at jeg skulle være sikker på å få de kontrollene jeg hadde behov for. I andre svangerskapet hadde jeg termin litt etter påske og i tillegg var helsestasjon stengt en stund etterpå pga bytte av lokaler og da fikk jeg ekstra kontroller hos legen. Det skjer jo hver sommer at noen har termin akkurat når det er ferieavvikling, så det burde legen din ha ordnet for deg før hun/han dro på ferie. Ring legekontoret i morgen og forlang å få en kontroll. Hvis de ikke har noen mulighet for å hjelpe deg, så må du ringe sykehuset å spørre dem hvordan du skal få hjelp videre. Kanskje de har mulighet for å ta deg inn på en ekstra sjekk der.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #8 Skrevet 24. juni 2012 du sier du kjenner som stort og hardt både oppe og nede. Men når babyen beveger seg/ strekker på seg, er det spark opp over eller bare noe hardt og stort som presser seg oppi ribbeina. Jeg hadde seteleie og kjente sjelden spark og slag fra armer og bein. men han trykke stadig hode oppi ribbeina på meg, følte jeg ikke var lang nok. Ene jordmor på føden sa ho kune se på sittestillingen min at det var seteleie, akkurat da pressa han hode opp. Vanskelig å forklare, så håper du forstår. vet ikke om noen måter å finne det ut på annet enn å kjenne på bevegelsene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå