Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 Jeg jobber med å gå ned i vekt, på en sakte og fornuftig måte, og trodde jeg hadde funnet en måte som virker. Jeg gikk ihvertfall sakte men sikkert ned på dette kostholdet: Frokost: 1 0+0% yoghurt ( uten sukker og fett), en kopp te uten søting Lunsj: Salat eller 2 skiver brød med alminnelig pålegg ( kokt skinke, gulost ol) mellommåltid: et knekkebrød eller en frukt, en kopp te Middag: en liten porsjon middag ( tilsvarende: 1 liten potet, 2 kjøttkaker, en del grønnsaker) Kveldsmat: 1 brødskive, eller litt frukt/bær En kveld i helga unner jeg meg litt ekstra, som et glass vin eller en neve snacks eller litt sjokolade. Jeg var telte hverken kalorier eller karbohydrater, men holdt meg til "vanlig" mat. Jeg har ingen skjulte kaloribomber som latte, cola eller juice som jeg drikker. Det eneste er en sukkerfri halspastill i ny og ne. Jeg tar også noen medisiner, men de har jeg tatt i årevis. På dette kostholdet gikk jeg jevnt og trutt ned, ca 2 kg i mnd. Så la jeg til litt ekstra mosjon for to uker siden, ved å gå en tur hver dag, og tenkte at det var en god ting! Men på de to ukene har vekta økt med 2 kg!?! Hjelp meg med å forstå! Jeg gir snart opp hele greia...
Gjest Trulte med to små Skrevet 24. juni 2012 #2 Skrevet 24. juni 2012 Jeg er ingen ekspert men det høres ut som om du spiser litt for lite? Jeg er selv overvektig og legger på meg av for mye brødmat. Jeg har blodtype 0 og skal ha mere protein en brødmat ( karbohydrater ) Og det sies jo at 1 kg er det man kan/bør ta av seg pr uke. Ved trening øker muskelmassen og muskler veier mer en fett. Kommer an på hvilken blodtype du har og hvilken diett du vil følge. Mulighetene er så uendelig mange....Det viktigste er å spise mat hvertfall Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #3 Skrevet 24. juni 2012 Jeg skal ikke være skråsikker her, men det virker på meg som om kroppen min i hvertfall binder mye mer vann når jeg trener enn når jeg ikke gjør det. Morgenen etter en hard løpetur veier jeg oftest ca en kg mer enn jeg gjorde morgenen før en løpetur. Det kan hende det du opplever er noe av det samme. Det betyr ikke at du vil fortsette å legge på deg, bare at kroppen din har tilpasset seg treningen. Det er riktig at muskler veier mer enn fett, men det utgjør ikke så mye som mange tror. En cm3 fettvev veier ca 0,9g mene sen cm3 muskelmasse veier ca 1,06g. Det å bygge flere kilo muskler tar også lang tid og mye hardt arbeid. Med skikklig hard trening kan man bygge ca 3-5 kg muskler på et år. Du får ikke masse muskler på noen uker. øker vekten med noen kilo på veldig kort tid er det vann. Om du i løpet av et år kvitter deg med 5 liter fett utgjør det 4,5 kg. Om du samtidig har klart å bygge 5 liter muskler utgjør det 5,3 kg. Det vil si at du totalt sett går opp 0,8 kg. Som du forstår er det ikke mer muskler som har ført til vektoppgangen. Fortsett å trene og hold fast på matvanene dine. På sikt kommer treningen til å gjøre at du går ned raskere og blir sunnere. I tillegg er det lurt å måle seg jevnlig med et målebånd. Husk også at det er vanlig at vekten svinger en god del i forhold til menstrasjonssyklusen din. For min del utgør det ca 1,5 kg. Lykke til videre.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #4 Skrevet 24. juni 2012 Ingen som tenker på muskelmassen her. Muskler veier mer enn fett, så kanskje det er det som skjer. Jeg er også på slankeren og opplevde å gå en del ned, når jeg intensiverte treningen gikk jeg plutselig opp. Jeg driver å måler meg, rundt lårene, midjen puppene, hals og overarmer, og selv om jeg gikk opp i vekt, så hadde jeg blitt strammere og smalere på de målte områder. Høres forresten ut som om du spiser for lite, jeg har fått satt opp en diett fra kostrådsveileder på sykehuset og der anbefales 2 tynne skiver med vanlig pålegg, til frokost, lunsj og kveldsmat. Samt frukt /nøtter lettyoghurt til mellommåltid. Til middag halv tallerken med grønnsaker, 2 små poteter + hovedrett (av sauser har jeg fått anbefalt lettsauser som de har ett godt utvalg i blandt halvfabrikata)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå