Gå til innhold

Flere her med gutter på 2 år som elsker rosa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappaen og gutten var ute og kjøpte solbriller til sommeren i dag og han kom stolt hjem med knallrosa briller!

Ha, ha, skal bli morsomt å se hvor lenge denne rosa-fasen varer, han har holdt på sånn et god stund allerede. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nevøen min hadde også den rosa perioden i 2-3 års alderen til farens store fortvilese hehe!

Men nå er han 4 år og liker ikke rosa lengre.

Skrevet

Min treåring er sånn. Alt skal være rosa.. tannbørsten, tannkremen, kosedyrene, koppen, tallerkenen, bestikket, yoghurten! Han har heldigvis ikke begynt å interessere seg for klærne sine enda, så han enser ikke at de er blå og grå og slikt tror jeg:-) Men, får han hvit yoghurt er han sønderknust og roper etter rosayoghurt.. Tror han har lært det av jentene i barnehagen :-)

Skrevet

Har ikke en på 2 år, men en som snart blir 5. Han har også rosa solbriller og har valgte rosa dsi når han fikk det hehe :D

Han liker rosa, rød og lilla farger og ville gjerne gått med kjole om han fikk :P

Skrevet

Leste en gang et eller annet om at rosa er den fargen som best tiltaler barn generelt, og har hørt om flere barnehager som har måttet fjerne de rosa koppene etc da det bare ble krangling rundt hvem som skulle få det rosa. Var visst ikke jentene som ropte høyest... Så det...

Skrevet

Rosa er faktisk tradisjonelt sett på som en sterk og maskulin farge. Det var først et stykke ut på 1900-tallet at det ble en jentefarge.

http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/When-Did-Girls-Start-Wearing-Pink.htm

For example, a June 1918 article from the trade publication Earnshaw's Infants' Department said, “The generally accepted rule is pink for the boys, and blue for the girls. The reason is that pink, being a more decided and stronger color, is more suitable for the boy, while blue, which is more delicate and dainty, is prettier for the girl.”

Skrevet

Sønnen min velger ikke rosa over alle farger, men han kan like gjerne velge noe rosa :). Og han blir veldig salig om jeg har på meg kjole, da er jeg "prinsesse". Da vil han ofte være prinsesse selv :P Han leker også med dukke og rosa dukkevogn av og til ;)

Har ikke tenkt så mye over det jeg, for han er like interessert i "gutteleker", og jeg har hørt at det er viktig å ikke nekte dem å velge jentefarger, jenteleker, osv, fordi det er helt naturlig :)

Skrevet

Vi tenker ikke så mye på fargene, men vi har visst en del rosa til gutten vår på 1.5. Han har grå og rosa ulltøy, rosa og lilla tannbørste, et par rosa bamser, og en rosa og hvit lue. Han har enda ikke vist tegn til å bry seg om farger selv, men det kommer vel snart.

Skrevet

Vår gutt er straks fem år og er litt forvirret angående gutte/jenteting. Han har tydeligvis nå "lært" i barnehagen (av ungene altså), at det og det er jenteting og det og det er gutteting. Samme gjelder jo fargene.

Han hadde tidligere en forkjærlighet til rosa han her også, men ikke så voldsomt heller. Og det er jo aldri et problem, vil han ha rosa så får han rosa :P

Men når det f.eks kommer en reklame på boomerang på zoobles så spør han meg om det er jenteting eller gutteting. Jeg sier alltid diplomatisk at dette kan ALLE leke med.

For noen måneder siden kom han over en prinsessefilm på butikken. Jeg så at han hadde sååå lyst på den, men at han ble flau og ikke torde og spørre siden det liksom er jentefilm. Jeg var rask til å ta filmen og si med begeistret stemme: Se vennen, en fiiin film, skal vi kjøpe den? Hihi han nikket glad :D

Skrevet

Finner det litt snålt når foreldre velger bevisst å kle guttene sine i rosa... Hvorfor i alle dager gjør dere det? Jeg kjenner ei som kler gutten sin på ett år i rosa, og jeg stusser hver eneste gang, og jeg ser andre foreldre i barnehagen gjør det samme.. Grøss

Skrevet
Finner det litt snålt når foreldre velger bevisst å kle guttene sine i rosa... Hvorfor i alle dager gjør dere det? Jeg kjenner ei som kler gutten sin på ett år i rosa, og jeg stusser hver eneste gang, og jeg ser andre foreldre i barnehagen gjør det samme.. Grøss

Hva er det du stusser og grøsser over? At de går med farger?

Skrevet

sønnen min på 3 er glad i rosa=)

Skrevet

Min sønn på snart 6 er også glad i rosa, i tillegg leker han med dukker og er ellers glad i fine kjoler. Han synes det er stor stas om jeg har på meg kjole, da er jeg "prinsesse" i hans øyne. Han begynte å like rosa, dukker og slikt i 3-årsalderen, ca 6 måneder etter at lillesøster nr.1 ble født. Nå leker han mer med gutteting i tillegg til at han har kommet i "jentelus"-stadiet, "jenteting" er mao blitt mindre interessant.

Skrevet

Hæ? Den skjønte jeg ikke. Tror du ettåringene tar skade på sin sjel fordi de går i "feil" farge?

Hva er du mener er faren med å bruke rosa på gutter?

Skrevet

Om gutter har rosa genser eller bukse, so what? De synes vel det er fint da vettu. Eller så kan det rett og slett være at de har arvet klær etter større søsken eller andre. Smart med gjenbruk :)

Skrevet

min er 3 og synes rosa er en toppers farge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...