Gå til innhold

HJELP HJELP HJELP ---PCOS---

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nylig påsvist pcos. Har stabil syklus med EL mellom dag 14-17 hver mnd. Gyn sa jeg har 12 små cyster på eggstokkene,og at jeg har en moderat utgave av pcos. Sliter ellers med hårvekst og acne. Ble gravid på 1 forsøk, men mistet i ma uke 12.

- Kan jeg slanke av meg pcos? er 15 kg overvektig, som nå skal bort så fodt som fy

- vanlig at antall cyster øker?

-Vanlig at cystene øker i størrelse?

- vanlig at vi med pcos har 12 mangel?

- hvordan mvet jeg om jeg er insulinresistent?

-hvordan har dere andre med pcos gått raskt ned i vekt?? (ønsker ikke lavkarbo)

veldig glad for svar!!

hilsen utolig,redd og lei seg :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått på veldig mange slankedietter. Stort sett lavkalori, og har aldri gått fort eller mye ned i vekt. Det stopper på overvektig uansett. Men etter at jeg begynte med lavkarbo har mange av symptomene forsvunnet eller blitt redusert. Jeg hadde ikke regelmessig mens, men dette ordnet seg uten at jeg hadde gått særlig ned i vekt i løpet av de første ukene på lavkarbo. Blir ikke tynn ved hjelp av lavkarbo heller dessverre. ønsker du ikke lavkarbo kan det ha samme effekt med Metformin tabletter. Jeg tålte dem absolutt ikke, uansett hvor lang tid jeg brukte på å øke dosen, så for meg er det eneste hjelpemiddelet kostholdet.

Det andre har jeg lite kunnskaper om da jeg ikke har vært sjekket med ultralyd hos gynekolog på i alle fall 10 år. Alt det du spør om kan du sikkert få svar på der.

Skrevet

Altså jeg har gått på lavkarbo i mange år, både de ekstreme variantene som ketolyse og mer moderate uten at jeg blir slank av den grunn. Men helsemessig er det supert. Når det gjelder f.eks Grethe Roede så merket jeg at kurslederen ikke trodde jeg fulgte programmet helt fordi jeg hadde så liten vektnedgang. Gikk to kurs etter hverandre og gikk bare ned 6 kg. som nok stort sett var væske i kroppen. De mistet jeg de første 5 ukene, så stoppet det helt opp, gikk heller opp 1 kg. i løpet av de 16 ukene. Jeg opplever vektnedgang som nærmest håpløst.

Skrevet

Altså gikk ned 6 kg i løpet av de første 5 ukene, og deretter opp 1 kg. igjen. (dårlig å forklare meg i kveld ser jeg)

Skrevet

Du kan ikke slanke bort sykdommen, men lære å leve med den. Antall cyster kan jo variere, men det er helt ufarlig. Bare sørg for å gå til anbefalte kontroller hos gynekolog.

Tar du av noen kilo vil det med diagnosen være mye enklere å bli gravid på nytt. Du skriver at du ikke ønsker lavkarbo. Nå er jo lavkarbo et relativt vidt begrep. Noen lever sunt uten at de kaller kostholdet sitt for lavkarbo. Det viktigste er å holde blodsukkeret på et stabilt nivå. Fedon Lindberg har en fin nettside med tips og gode oppskrifter.

Bestill en time hos lege/ gynekolog så får du mulighet til å spørre om alt du lurer på. Det finnes mye informasjon på nettet også.

Det er veldig mange som har sykdommen og som får barn, at du mistet kan jo ha hatt andre årsaker. Lykke til videre!

Skrevet

Takk for alle svar!!

Flere??

Mange her med insulinresistens? Hvordan holder dere den evt i sjakk?

Skrevet

Med lavkarbo. Dette får blodsukkernivået til å være jevnt hele dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...