Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #1 Skrevet 23. juni 2012 Er så fortvilt. Har gått opp fire kg på kort tid, og var litt overvektig i utgangspunktet. Vurderer å hive meg på lavkarbo-bølgen, men vet ikke hvor jeg skal starte... Vil jo ikke at ungene skal være med på dette, så det skal ikke kastes ut av huset, alt med sukker og hvetemel i. Har funnet slike råd på nettet. Resten av familien skal jo leve som vanlig. Hvilken bok vil dere anbefale en nybegynner? Hva foreslår dere til frokost for en som er "avhengig" av skiva si på morgenen? Ost? Egg? Knekkebrød? Håper noen orker å svare meg, så skal jeg gi meg i kast med et prosjekt;)
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #2 Skrevet 23. juni 2012 4 kg er ingenting. Ingen grunn til å kaste seg på den tullete lavkarbobølgen, og IKKE dropp frokosten. Det er det nyttigste måltidet hele dagen. Fortsett med brødskiven på morgenen. Prøv heller å spise noe annet pålegg (cottage cheese er både godt og mettende og slankende). 4 kg bør du kunne kvitte deg med med noen små livsstilsendringer. Kutt ut/reduser (tilsatt) sukker f.eks. Selv spiser jeg endel rugbrød av den aller groveste typen, det er godt med f.eks. cottage cheese, tomat, agurk mm. Det er bedre å spise sunt enn å helle i seg usunt fett sånn som lavkarbofolkene gjør. Og kroppen trenger karbohydrater.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #3 Skrevet 23. juni 2012 Hm. Jeg var jo overvektig fra før. Burde sikkert gå ned 15 kg tilsammen.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #4 Skrevet 23. juni 2012 Jeg gikk ned 20-25 kg fra kanskje oktober i fjor til nå ved noen mindre livsstilsendringer. Sluttet å spise sukker (spiste ikke så mye av det fra før heller), spiste mer grovt brød, spiser mer magre oster, mer grønnsaker osv. 15 kg bør være fullt overkommelig ved å justere hva man spiser litte grann, uten at man trenger å endre kosthold totalt eller kaste seg på den usunne lavkarbobåten.
aef Skrevet 23. juni 2012 #5 Skrevet 23. juni 2012 Fokus på lavkarbo er det beste som har skjedd på lang tid!! Grunnen til at folk vet så lite om dette er at det er ikke penger å få til støtte til forskning og dokumentering av resultater som oppnås på lavkarbo. Dette er fordi staten spytter inn pengene til feks Statens råd for ernæring. De tjener penger på at folk kjøper brød og andre "sukkervarer". Er mye moms og avgifter på disse varene. Det fettet man spiser på lavkarbo er rent fett som man finner i laks, rent kjøtt osv. Er en grunn til at det også kalles "steinalderkost". Rart at man har overlevd så lenge uten brød, pasta og ris gitt.. Sjekk ut bloggen lenabeatrice.net. Der finner du mange gode tips og råd Anbefaler på det sterkeste å prøve lavkarbo :)
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #6 Skrevet 23. juni 2012 Hvis du liker makrell i tomat er det også en fin ting å spise
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #7 Skrevet 23. juni 2012 Fokus på lavkarbo er det beste som har skjedd på lang tid!! Grunnen til at folk vet så lite om dette er at det er ikke penger å få til støtte til forskning og dokumentering av resultater som oppnås på lavkarbo. Dette er fordi staten spytter inn pengene til feks Statens råd for ernæring. De tjener penger på at folk kjøper brød og andre "sukkervarer". Er mye moms og avgifter på disse varene. Det fettet man spiser på lavkarbo er rent fett som man finner i laks, rent kjøtt osv. Er en grunn til at det også kalles "steinalderkost". Rart at man har overlevd så lenge uten brød, pasta og ris gitt.. Sjekk ut bloggen lenabeatrice.net. Der finner du mange gode tips og råd Anbefaler på det sterkeste å prøve lavkarbo :) Det er absolutt ingen grunn til å kutte ut brød (og forsåvidt ikke pasta heller, i moderate mengder). Kroppen trenger karbohydrater. Brød er fine karbohydrater. Dette er de offisielle ernæringsrådene fra fagekspertisen, WHO, og statlige myndigheter i Norge. Jeg har som sagt gått ned 20-25 kg de siste månedene, og jeg spiser rikelig med brød fortsatt. Lavkarbodietteten er basert på å spise masse usunt fett, selv om man blir tynnere på kort sikt er det usunt på lang sikt, og miljømessig helt feil. http://www.aftenpost...ml#.T8SRDLB1DZA Du kan få i deg sunt fett og masse sunne mineraler ved å spise f.eks. valnøtter. Det er mettende og sunt og passer bra som mellommåltid for slankere.
I scream for icecream! Skrevet 23. juni 2012 #8 Skrevet 23. juni 2012 Lavkarbo er fantastisk. Det beste med det er at det bare tar et par dager før man føler seg bedre, slankere og mindre oppblåst. Det er lett å følge, man kan spise seg mett, og man får resultater selv om man ikke følger det slavisk. Jeg har ikke lest noen bøker, og følger heller ingen oppskrifter e.l., men jeg gikk ned 15 kilo på et halvt års tid, og har gått ned 4 kilo nå den siste mnd. Jeg startet rett og slett bare med å kutte ut brød, pasta, ris og poteter. Jeg spiser f.eks lompe til pølsa og litt brød til hamburgeren, så følger det ikke slavisk, men det hjelper likevel. Jeg gikk også over til lettbrus og kuttet ut de store sukkersjokkene. Mørk sjokolade, kiwi og nøtter ble erstatning for lørdagsgodtet. Det beste med det er at jeg lager vanlig middag til hele familien, men kutter bare ut risen/potetene/pastaen/brødet og spiser det andre. På den måten får alle det de skal ha/ikke ha.
I scream for icecream! Skrevet 23. juni 2012 #9 Skrevet 23. juni 2012 Jeg spiser forøvrig ikke masse fett, jeg spiser helt vanlig ellers. (F.eks youghurt, rent kjøtt, grønnsaker, ost, fisk osv.)
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #10 Skrevet 23. juni 2012 4 kg er ingenting. Ingen grunn til å kaste seg på den tullete lavkarbobølgen, og IKKE dropp frokosten. Det er det nyttigste måltidet hele dagen. Fortsett med brødskiven på morgenen. Prøv heller å spise noe annet pålegg (cottage cheese er både godt og mettende og slankende). 4 kg bør du kunne kvitte deg med med noen små livsstilsendringer. Kutt ut/reduser (tilsatt) sukker f.eks. Selv spiser jeg endel rugbrød av den aller groveste typen, det er godt med f.eks. cottage cheese, tomat, agurk mm. Det er bedre å spise sunt enn å helle i seg usunt fett sånn som lavkarbofolkene gjør. Og kroppen trenger karbohydrater. Det er ikke nødvendig å helle i seg fett, og langt fra alle på lavkarbo gjør det. Merker jeg er rimelig lei av den forestillingen. Lavkarbo er kjempebra for helsa, ikke slik som de tullete lavkalorifolka som spiser 3 agurkskiver, 2 druer og 1 blad salat til middag.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #11 Skrevet 23. juni 2012 Lavkarbo er fantastisk. Det beste med det er at det bare tar et par dager før man føler seg bedre, slankere og mindre oppblåst. Det er lett å følge, man kan spise seg mett, og man får resultater selv om man ikke følger det slavisk. Jeg har ikke lest noen bøker, og følger heller ingen oppskrifter e.l., men jeg gikk ned 15 kilo på et halvt års tid, og har gått ned 4 kilo nå den siste mnd. Jeg startet rett og slett bare med å kutte ut brød, pasta, ris og poteter. Jeg spiser f.eks lompe til pølsa og litt brød til hamburgeren, så følger det ikke slavisk, men det hjelper likevel. Jeg gikk også over til lettbrus og kuttet ut de store sukkersjokkene. Mørk sjokolade, kiwi og nøtter ble erstatning for lørdagsgodtet. Det beste med det er at jeg lager vanlig middag til hele familien, men kutter bare ut risen/potetene/pastaen/brødet og spiser det andre. På den måten får alle det de skal ha/ikke ha. Hvis du f.eks. drikker vann i stedet for brus trenger du ikke kutte ut brød. Brød er ikke usunt. Brusen du drikker er usunn. Lavkarbo er helseskadelig på lang sikt. Drikk vann, spis brød i passe mengder, spis masse grønnsaker, spis magre oster, spis fisk (makrell f.eks.), nøtter.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #12 Skrevet 23. juni 2012 # 2 vet vel ikke helt hva lavkarbo dreier seg om som påstår at vi som spiser lavkarbo "heller i oss usunt fett". #2 skiller ikke mellom ekstrem lavkarbo og moderat, og det er stor forskjell på disse! Fett er i seg selv faktisk ikke uheldig - hvis man får i seg nok av de SUNNE fettypene. Det som er uheldig og øker mengden triglyserider i blodet er hvis man spiser for mye karbohydrater og fett på samme tid. Jeg ville lest dr Hexebergs bok som en start. Du kan beholde brødskive til frokost og velg godt pålegg til (egg, rent kjøttpålegg, grønt til), og så passer du heller maten resten av dagen. Til lunsj kan du spise salat eller middagsrester fra dagen før, så slipper du unna brød der. Til middag kan du lage middag som vanlig, men at du lager ekstra grønsaker og lager ekstra salat - da kan du spise som resten av familien, men unngår potet, ris, pasta osv. Det er viktig å få i seg nok sunt fett, spesielt omega3 (for lite omega3 i kosten kan i seg selv faktisk være medvirkende til overvekt!) Kutt ut alt av sukker, kutt også juice og ikke spis mer enn en frukt om dagen. Spis mer av grønsaker i tillegg til gode kilder proteiner og sunt fett. Til mellommåltid kan du bruke nøtter, cottage cheese o.l. Nøtter kan du alltid ha i veska, slik at du ikke faller for "enkle" løsninger når du er sulten. Det er flere grunner til at det å kutte karbohydrater fungerer ift vekttap. Raske karbohydrater påvirker blodsukkeret og insulin kraftig. Insulin er et hormon som FREMMER fettlagring og HEMMER fett-tap - en dårlig kombinasjon ift vektnedgang.... I tillegg binder ett gram karbohydrater tre gram med væske! Det vil si at hvis du kutter ned på karbohydratene vil du også bli kvitt overflødig væske i kroppen. Lykke til med kostholdsendringen, tenk på det som en livsstil, du skal finne det kostholdet som fungerer for DIN kropp
Mrs Smith Skrevet 23. juni 2012 #13 Skrevet 23. juni 2012 Hvis du vil slippe den ekstreme lavkarbovarianten med max15-20 karbo pr.dag og mye fett, kan du prøve en mye enklere vei der du kutter ut pasta, ris , poteter og brød, sukker og annen usunt godteri. Du kan spise litt lavkarbobrød, hvis du synes det er vanskelig å kutte all brødmat. Prøv nannas supergode knekkebrød (Google)! Spis heller mer proteiner, som kylling, rent kjøtt, egg. spis mye grønnsaker og salater, men ingen frukt. Nøtter usaltet er bra ! Lykke til! Www.lavkarbo.no står mye der
I scream for icecream! Skrevet 23. juni 2012 #14 Skrevet 23. juni 2012 Lavkarbo er fantastisk. Det beste med det er at det bare tar et par dager før man føler seg bedre, slankere og mindre oppblåst. Det er lett å følge, man kan spise seg mett, og man får resultater selv om man ikke følger det slavisk. Jeg har ikke lest noen bøker, og følger heller ingen oppskrifter e.l., men jeg gikk ned 15 kilo på et halvt års tid, og har gått ned 4 kilo nå den siste mnd. Jeg startet rett og slett bare med å kutte ut brød, pasta, ris og poteter. Jeg spiser f.eks lompe til pølsa og litt brød til hamburgeren, så følger det ikke slavisk, men det hjelper likevel. Jeg gikk også over til lettbrus og kuttet ut de store sukkersjokkene. Mørk sjokolade, kiwi og nøtter ble erstatning for lørdagsgodtet. Det beste med det er at jeg lager vanlig middag til hele familien, men kutter bare ut risen/potetene/pastaen/brødet og spiser det andre. På den måten får alle det de skal ha/ikke ha. Hvis du f.eks. drikker vann i stedet for brus trenger du ikke kutte ut brød. Brød er ikke usunt. Brusen du drikker er usunn. Lavkarbo er helseskadelig på lang sikt. Drikk vann, spis brød i passe mengder, spis masse grønnsaker, spis magre oster, spis fisk (makrell f.eks.), nøtter. Poenget er vel at jeg ikke VIL spise brød. Jeg blir oppblåst og føler meg dårlig når jeg spiser brød. Får masse luft i magen, og det er ubehagelig. Etter jeg slutta med det føler jeg meg mye friskere, og det er det vel egentlig bare jeg som kan si noe om. Kanskje jeg rett og slett ikke tåler mel så godt. Som sagt spiser jeg det innimellom, til mat der det er "nødvendig", f.eks til pølser, men jeg klarer meg fint uten i hverdagen. Brusen er min måte å senke søtsuget på. Tar jeg et glass brus til kvelds, spiser jeg ikke sjokolade eller andre usunne ting. Blir forøvrig også provosert over de som sier at folk på lavkarbo spiser så mye fett. Jeg spiser ikke så mye mer fett nå enn jeg gjorde før.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #15 Skrevet 23. juni 2012 Jeg har prøvd Dukan-dietten siden mandag og har gått ned 3 kg.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #16 Skrevet 23. juni 2012 Her er det mye Ukunnskap ute og går og mye feilinformasjon!!!! Hvor vanskelig er det for en del av dere bim-damer å forstå at lavkarbo og lavkarbo kan være vidt forskjellige ting - og at dere som er så konsekvente i deres kritikk bare avslører at dere IKKE vet hva dere snakker om!?!?!?! Lavkarbokosthold kan deles i flere undergrupper - og de er svært forskjellige! Den mest ekstreme holder seg gjerne til en ekstrem variant av Atkinsdietten hvor de kutter ut så godt som ALT av karbohydrater. Kroppen går inn i ketose, som gjør at fettforbrenningen blir større enn ellers. Fordi de kutter ut karbohydratene så kan kroppen tåle de store mengdene fett som er i denne dietten uten at det påvirker triglyserider og kolesterol for mye. MEN, denne ekstreme varianten er ikke noe som passer for alle! Etter min mening, og erfaring, bør slike ekstreme varianter kun gjøres i samråd med erfaren og utdannet terapeut. Ved slike ekstreme dietter er det flere ting man må ta hensyn til ift den generelle helsen til personen det gjelder. I andre enden har du de som lever på lett lavkarbo ved å spise "vanlig", bortsett fra at de kutter ut sukker, brus, juice, saft, potetgull og junkfood generelt. For noen fungerer dette fint. Den moderate formen for lavkarbo kutter sukker osv som de gjør på lett lavkarbo-kost. Men i tillegg kutter man ved moderat lavkarbo også det meste av brød, pasta, ris og poteter. I hvor stor grad man kutter ut disse matvarene varierer fra person til person. Generelt tåler de fleste å spise brød til frokost. Dette er praktisk i tillegg til at det kan være en fordel å få karbohydratene fra morgenen av for å sette i gang forbrenningen etter at alle lagre er tomme etter en lang natt. Resten av dagen kutter man ut nevnte raske karbohydrater, eller man begrenser dem sterkt. Som dere ser er det STOR forskjell på lavkarbo og lavkarbo! Svært mange av de som er overvektige lider av insulinresistens (som kan være forstadie til diabetes 2) og tåler av den grunn mye mindre karbohydrater enn andre som ikke har insulinresistens. For de som har insulinresistens og ønsker å gå ned i vekt vil det som regel være nødvendig å gå på det jeg kaller moderat lavkarbo-kosthold hvor de, bortsett fra frokost, kutter det meste av karbohydrater resten av dagen. Så tilbake til deg, HI Her på bim er det mange synsere og troere som uttaler seg om mye og mangt de ikke kan noe særlig om. Det at en ting har fungert for dem, betyr ikke at det nødvendigvis er det som passer for deg. Det var derfor jeg i mitt innlegg # 12 avsluttet med at du må finne det kostholdet som fungerer best for DIN kropp. Derfor jeg også anbefaler deg å lese deg opp på temaet selv, slik at du forstår hva som skjer i kroppen din når du spiser de ulike matgruppene. Dr. Hexeberg har en fin bok. Du kan lese en del på kos.no også. Femten kilo kan du fint ta av med en kostholdsendring. Jeg gikk først ned femten kilo og deretter ti kg til, de første 15 slet jeg mye med, de siste 10 gikk "av seg selv" etter at jeg gikk over på et moderat lavkarbo kosthold. Jeg lever fremdeles etter et moderat lavkarbokosthold, men er ikke fanatisk. Det som er så fint er at når du finner den graden av lavkarbo-kosthold som passer DIN kropp, så regulerer vekten seg selv. Så det du er ute etter er å finne det som passer DIN kropp. Igjen, lykke til!
I scream for icecream! Skrevet 23. juni 2012 #17 Skrevet 23. juni 2012 http://www.klikk.no/helse/dinlavkarbo/lavkarbo/article685952.ece Fant denne. Synes det så ut som mye godt der, og en del linker videre til andre sider.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #19 Skrevet 23. juni 2012 Lavkarbo er fantastisk. Det beste med det er at det bare tar et par dager før man føler seg bedre, slankere og mindre oppblåst. Det er lett å følge, man kan spise seg mett, og man får resultater selv om man ikke følger det slavisk. Jeg har ikke lest noen bøker, og følger heller ingen oppskrifter e.l., men jeg gikk ned 15 kilo på et halvt års tid, og har gått ned 4 kilo nå den siste mnd. Jeg startet rett og slett bare med å kutte ut brød, pasta, ris og poteter. Jeg spiser f.eks lompe til pølsa og litt brød til hamburgeren, så følger det ikke slavisk, men det hjelper likevel. Jeg gikk også over til lettbrus og kuttet ut de store sukkersjokkene. Mørk sjokolade, kiwi og nøtter ble erstatning for lørdagsgodtet. Det beste med det er at jeg lager vanlig middag til hele familien, men kutter bare ut risen/potetene/pastaen/brødet og spiser det andre. På den måten får alle det de skal ha/ikke ha. Hvis du f.eks. drikker vann i stedet for brus trenger du ikke kutte ut brød. Brød er ikke usunt. Brusen du drikker er usunn. Lavkarbo er helseskadelig på lang sikt. Drikk vann, spis brød i passe mengder, spis masse grønnsaker, spis magre oster, spis fisk (makrell f.eks.), nøtter. Poenget er vel at jeg ikke VIL spise brød. Jeg blir oppblåst og føler meg dårlig når jeg spiser brød. Får masse luft i magen, og det er ubehagelig. Etter jeg slutta med det føler jeg meg mye friskere, og det er det vel egentlig bare jeg som kan si noe om. Kanskje jeg rett og slett ikke tåler mel så godt. Som sagt spiser jeg det innimellom, til mat der det er "nødvendig", f.eks til pølser, men jeg klarer meg fint uten i hverdagen. Brusen er min måte å senke søtsuget på. Tar jeg et glass brus til kvelds, spiser jeg ikke sjokolade eller andre usunne ting. Blir forøvrig også provosert over de som sier at folk på lavkarbo spiser så mye fett. Jeg spiser ikke så mye mer fett nå enn jeg gjorde før. Altså, hvis man ikke spiser sukker så har man heller ikke noe søtsug. Disse lettbrusene er minst like usunne som vanlig brus, faktisk kanskje mer. Jeg spiste svært lite sukker før. Jeg spiste aldri "godteri", men jeg kunne spise kake i bursdager og litt sukker i teen og sånn. Nå spiser jeg ikke sukker i det hele tatt og savner det heller ikke. Sukker er ren gift. I tillegg ødelegger det huden.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #20 Skrevet 23. juni 2012 Det virker jo helt tullete og fryktelig usunt å gafle innpå med lavkarbo, men helle i seg usunn brus for å unngå å spise sjokolade og godteri i stedet. Jobb heller litt med disiplinen og kutt ut alt av kunstig sukker. Etter en avvenningsperiode vil man ikke savne det. Da trenger man ikke stresse med lavkarbo, men kan fokusere på å spise sunn mat som man liker.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #21 Skrevet 23. juni 2012 I andre enden har du de som lever på lett lavkarbo ved å spise "vanlig", bortsett fra at de kutter ut sukker, brus, juice, saft, potetgull og junkfood generelt. For noen fungerer dette fint. Dette kaller jeg å spise normalt sunt, ikke "lavkarbo". Jeg spiser ALDRI noen av de tingene du nevner, men jeg spiser ikke noen form for "lavkarbo". Sukker, brus, potetgull og junkfood er ikke en naturlig del av menneskers kosthold.
I scream for icecream! Skrevet 23. juni 2012 #22 Skrevet 23. juni 2012 Det virker jo helt tullete og fryktelig usunt å gafle innpå med lavkarbo, men helle i seg usunn brus for å unngå å spise sjokolade og godteri i stedet. Jobb heller litt med disiplinen og kutt ut alt av kunstig sukker. Etter en avvenningsperiode vil man ikke savne det. Da trenger man ikke stresse med lavkarbo, men kan fokusere på å spise sunn mat som man liker. Haha, jeg slutter aldri å forundre meg over ordbruken til noen her inne, jeg. Selv om jeg liker å kose meg med et glass lettbrus eller to, så betyr vel ikke det at jeg heller i meg usunn brus? Det er noe som heter moderate mengder, det er også noen uvaner folk faktisk liker å ha. Jeg føler meg friskere når jeg ikke spiser masse karbohydrater, og har også gått ned i vekt, men jeg LIKER faktisk å drikke et glass cola i ny og ne. Akkurat som andre liker å ta seg en røyk, en øl til maten, en is på en varm sommerdag eller andre små gleder. Det er mitt valg, og hjelper meg til å ikke bli fristet av andre ting. Det hjelper meg å ha selvdisiplin nok til å ikke sprekke, og det er sånn JEG vil ha det. For meg er ikke lavkarbo stress i det hele tatt, og jeg har forøvrig heller ikke en eneste rynke eller kvise.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #23 Skrevet 23. juni 2012 I andre enden har du de som lever på lett lavkarbo ved å spise "vanlig", bortsett fra at de kutter ut sukker, brus, juice, saft, potetgull og junkfood generelt. For noen fungerer dette fint. Dette kaller jeg å spise normalt sunt, ikke "lavkarbo". Jeg spiser ALDRI noen av de tingene du nevner, men jeg spiser ikke noen form for "lavkarbo". Sukker, brus, potetgull og junkfood er ikke en naturlig del av menneskers kosthold. Det er jeg helt enig med deg i (jeg som skrev det du svarte på) MEN, dessverre er det blitt slik at veldig, veldig mange i dag anser dette for en vanlig (og ofte daglig) del av normalt kosthold. Slik burde det selvfølgelig ikke være. Men fordi så mange faktisk har sånt i kosten på daglig basis, valgte jeg å nevne det å kutte ut sukker osv som en lett variant av lavkarboen. I utgangspunktet er vi enige i det du skriver Problemet er at de som har rotet til insulinpåvirkningen sin og stoffskiftet sitt ofte ikke har nok med å "bare" kutte disse tingen fra kosten om de ønsker å gå ned i vekt. For noen er det nok, for andre ikke.
Rivjernet Skrevet 23. juni 2012 #24 Skrevet 23. juni 2012 Jeg gikk ned 4kg på en uke ved å følge lav-karbo dietten. Så fikk jeg gallesten og da var det ikke like gøy lenger... Har derimot troa på å kutte ned, ingen trenger 3 brødmåltid om dagen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå