Gå til innhold

Så blir det ikke ferie i år heller.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og jeg kjenner jeg er i ferd med å surne fullstendig!!

Vi kjøpte nytt hus i fjor sommer og jeg vet jeg burde være sjeleglad for det. I fjor var det greit å ikke dra på ferie for vi ville heller bruke pengene på hagen som var bare en haug med moll og stein.

I år ville vi til syden...men å bruke 50.000 minst på et par uker i varmen er litt i overkant når hagen fremdeles ikke er ferdig.....sier fornuften...men jeg kjenner det svir. "Alle" reiser jo vekk og det er skikkelig dritt å gå her og luke og spa hele sommeren. Ungene vil gjerne reise og få opplevd litt...og jeg og. Mannen er egentlig bare sur og gå her med han i to mnd og alle ungene hjemme kjenner jeg sliter på. Får dårlig samvittighet ovenfor ungene som må begynne på sklen etter sommerferien og ikke ha gjort noe gøy. Vi bor i en landsdel som ikke akuratt har så mye fint vær og vi skal være heldige om vi får en dag eller to med over 20 grader.

Skulle ønske jeg var tilfreds med å være hjemme og nye fri, men jeg greier det søren ikke. Og når venner og kjente til stadighet sier de hadde dødd om de måtte være hjemme hele sommeren blir ikke saken bedre. Vi flyttet til hans hjemsted for noen år siden og jeg hater å være her uten familie og venner....så alt i alt blir dette too much kjenner jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor MÅ dere til syden? Er jo masse fine steder her i landet dere kan besøke.. Ta med telt og dra pÅ en campingplass. Besøk fornøyelsesparker. Kanskje en liten tur til Sverige eller Danmark?

Syden trenger heller ikke være sÅ dyrt som 50000 pÅ 2uker, kanskje du mÅ senke standarden litt :P

Skrevet

Blir ikke noe ferietur her heller. Jeg var nyutdannnet i fjor og fikk ikke jobb, selv ikke jobber som jeg er overkvalifisert for. Derfor har jeg jobbet gratis i en virksomhet i ett år. Så jeg og frøkna lever på luftsuppe og venteboller ;) Vel, vi leier en knøttliten leighet som heldigvis har et lite soverom, som vi deler. Vi har mat på bordet og viktigst: Vi har hverandre!

Det noe med å innstille seg på at - slik er det nå. Til neste år blir alt så meget bedre :D

Skrevet
Hvorfor MÅ dere til syden? Er jo masse fine steder her i landet dere kan besøke.. Ta med telt og dra pÅ en campingplass. Besøk fornøyelsesparker. Kanskje en liten tur til Sverige eller Danmark? Syden trenger heller ikke være sÅ dyrt som 50000 pÅ 2uker, kanskje du mÅ senke standarden litt :P

Det er noe med dette ja. Det handler ikke om hvordan du har det - men hvordan du tar det ;) Og du tar det veldig dÅrlig. Jeg skjønner godt at dere føler et behov for Å komme dere litt bort i ferien, det er godt med et avbrekk fra hverdagen og alt det kjente, vante. Men MÅ det virkelig være svindyr sydentur eller ingenting? Vi skal pÅ vÅr første ferie sammen i År (etter Åtte År sammen) og da leier vi en hytte i Danmark til 3000 kr for en uke. Sier seg selv at standarden suger, men vi kommer til Å storkose oss! Skal besøke flotte slott fra 1500-tallet og bare nyte.

Skrevet

Så den eneste måten å oppleve noe med barna på i sommerferien er å reise til syden for 50000??? Jaja....Kan ikke akkurat si jeg synes synd på dere...hehe;)

Skrevet

Vi skal på campingferie ca 3 mil hjemmefra. Vi blir borte i nesten en uke. Det gir ungene litt avveksling, vi får feriefølelsen og det koster ikke skjorta. Gleder meg bare til å være sammen hele familien, trenger ikke å ha verdens lengste dyreste ferie for det:)

Skrevet
..og jeg kjenner jeg er i ferd med å surne fullstendig!! Vi kjøpte nytt hus i fjor sommer og jeg vet jeg burde være sjeleglad for det. I fjor var det greit å ikke dra på ferie for vi ville heller bruke pengene på hagen som var bare en haug med moll og stein. I år ville vi til syden...men å bruke 50.000 minst på et par uker i varmen er litt i overkant når hagen fremdeles ikke er ferdig.....sier fornuften...men jeg kjenner det svir. "Alle" reiser jo vekk og det er skikkelig dritt å gå her og luke og spa hele sommeren. Ungene vil gjerne reise og få opplevd litt...og jeg og. Mannen er egentlig bare sur og gå her med han i to mnd og alle ungene hjemme kjenner jeg sliter på. Får dårlig samvittighet ovenfor ungene som må begynne på sklen etter sommerferien og ikke ha gjort noe gøy. Vi bor i en landsdel som ikke akuratt har så mye fint vær og vi skal være heldige om vi får en dag eller to med over 20 grader. Skulle ønske jeg var tilfreds med å være hjemme og nye fri, men jeg greier det søren ikke. Og når venner og kjente til stadighet sier de hadde dødd om de måtte være hjemme hele sommeren blir ikke saken bedre. Vi flyttet til hans hjemsted for noen år siden og jeg hater å være her uten familie og venner....så alt i alt blir dette too much kjenner jeg.

Men i alle dager. Nå ble det et must å bruke 50 000 kr på en sydenferie ? Hva med å pakke bilen og dra til et sted her i alndet ? Eller over til et av nabolandene ?

Skrevet

Jeg sier som de andre, at om de eneste alternativene er hjemme og luke med en sur gubbe eller 2 uker i syden til 50 000, så står det dårlig til med fantasien. Det finnes et ha av ting man kan gjøre og oppleve i en ferie, ikke minst innen landets grenser.

Skrevet

Trodde det ikke ble ferie når jeg leste overskriften og syntes litt synd på deg. Men at det ikke blir ferietur fordi dere prioriterer det bort syns jeg ikke er så mye å syte over. De fleste har vært der en gang. 3 år på rad har mannen min ikke hatt sommerferie, og vi har vært på få ferieturer de siste 6 årene fordi vi har prioritert å legge pegene i husbygging og anlegge hage. Enda er vi ikke feridge, men nå ser det greit nok ut, og vi kan ta det som gjenstår over tid når vi har penger og overskudd.

Skrevet

Hvis dere føler for å være spontane kan dere sjekke ut restplassturene på fks. Ving et par-tre dager før avreise. Og det er ikke bare uspesifiserte hoteller man får, kan få skikkelig god standard til rabattpris. Jeg er veldig fornøyd. Det er alltid noen som avbestiller, selv på sommeren.

Skrevet

Vi har fått låne en hytte på fjellet vi, de fleste måper og skjønner ikke at jeg gidder å dra på en hytte på fjellet i sommerferien. Men det er gratis og vi er borte 4 dager av 2 mnd.

Vår ferie blir sånn i år :-)

Hadde jeg hatt hage hadde vi ligget i telt i hagen. Men hage har vi ikke :(

Skrevet

Vi har veldig dårlig økonomi (student + nyansatt med provisjon), to barn og har aldri dratt til syden med våre barn. Vi drar til sørlandet eller en liten tur med danskebåten, og synes det er luksus så det holder. Det trenger da ikke være svære greier for at det skal bli koselig og spesielt? I år blir det "bare" sørlandet, men for ungene er det stas å dra til dyreparken, stranda, fiske krabber og spise is på brygga. :) Vi bor veldig trangt også, så om vi måtte bortprioritere ferie fordi vi hadde kjøpt hus, så hadde vi nok vært overlykkelige. Hehe. Sier ikke at du ikke skal få lov til å være skuffa altså, og vår situasjon er jo en annen, men prøv å undersøke litt, så finner dere trolig en billig og flott ferie som er like koselig og fint som sydentur! :)

Gjest sug lut
Skrevet

Trenger vel ikke jobbe i hagen fordi om dere ikke reiser vekk? Trenger da ikke reise for at det skal bli ferie og annerledes opplevelser enn hverdagene gir? Jeg har feriefølelsen hver helg jeg, i dag har vi vært på skauen og hatt pølsegrilling og lagd skattejakt, i ettermiddag skal vi spise softis i byen og rusle på brygga og kanskje ta en båttur om vi føler for det - uten at noe av det koster noe (utover pølsene og isen) for forflytninger går på månedskortet og mat må man jo ha uansett. Bare kom deg ut av hus og hage om det føles kvelende!

Skrevet

Vi skal to uker til Spania. Pris: 25.000,. Dersom man bestiller rutefly og hotell selv koster det halvparten av en chartertur.

Ifjor var i Kroatia og betalte 20.000 kr.

Året før var vi pÅ Lillehammer hvor vi leide en hytte. Kostet ikke mange kronene.

Som barn var jeg ofte pÅ campingferie tidlig pÅ sommeren og pÅ utenlandstur sent pÅ sommeren. Camping var minst like gøy som utlandet. Mange barn Å leke med.

Skrevet

I min oppvekst dro vi stort sett til "Syden" hver ferie. Men så var det noen uår, hvor økonomien ikke var på topp. Da gjorde vi som mange andre, vi hadde billige Norge-ferier, eller bilferier med telt, hvor vi kjørte nedover i Europa. Det var overhodet ikke førstevalget til mine foreldre. Men det ironiske er at det er disse ferieminnene som er de beste for meg! Vi hadde så mye tid sammen, vi spilte badminton og crocket, vi badet i vann, vi grillet.. og bare det å sove i telt var heeelt fantastisk!

For ungene sin del, tror jeg ikke du skal bekymre deg, så lenge dere klarer å være kreative og i godt humør.

Og hvis det egentlig er du som har lyst til å dra til mer eksotiske reisemål, så forstår jeg deg godt. Men det kommer bedre tider!! Det er en myte at ALLE har så god råd.

Skrevet
..og jeg kjenner jeg er i ferd med å surne fullstendig!! Vi kjøpte nytt hus i fjor sommer og jeg vet jeg burde være sjeleglad for det. I fjor var det greit å ikke dra på ferie for vi ville heller bruke pengene på hagen som var bare en haug med moll og stein. I år ville vi til syden...men å bruke 50.000 minst på et par uker i varmen er litt i overkant når hagen fremdeles ikke er ferdig.....sier fornuften...men jeg kjenner det svir. "Alle" reiser jo vekk og det er skikkelig dritt å gå her og luke og spa hele sommeren. Ungene vil gjerne reise og få opplevd litt...og jeg og. Mannen er egentlig bare sur og gå her med han i to mnd og alle ungene hjemme kjenner jeg sliter på. Får dårlig samvittighet ovenfor ungene som må begynne på sklen etter sommerferien og ikke ha gjort noe gøy. Vi bor i en landsdel som ikke akuratt har så mye fint vær og vi skal være heldige om vi får en dag eller to med over 20 grader. Skulle ønske jeg var tilfreds med å være hjemme og nye fri, men jeg greier det søren ikke. Og når venner og kjente til stadighet sier de hadde dødd om de måtte være hjemme hele sommeren blir ikke saken bedre. Vi flyttet til hans hjemsted for noen år siden og jeg hater å være her uten familie og venner....så alt i alt blir dette too much kjenner jeg.

Trenger jo ikke være så dyrt å låne en hytte eller campingvogn et eller annet sted, kan det hende dere kjenner noen å låne av til og med.

Men siden dere har skolebarn så ville jeg ihvertfall sjekket hva som finnes av ferie aktiviteter for barna, mange steder er det forskjellige sommer skoler. en uke med fotball skole, tennis skole, dans, teater, sirkus, motorcross, både her jeg bor nå og der jeg bodde før har de ihvertfall masse forskjellige aktiviteter som barna kan reise på, noe varer en uke andre ting lengre og ikke er det rådyrt.

Skrevet

Sånn har vi hatt det også i noen år. Alle ekstra penger gikk til huset....

Skrevet

Vi reiser aldri til syden, da jeg ikke tåler varme. Dette til ungenes store fortvilelse, men de liker seg veldig godt på de feriene vi drar på.

Bor du på vestlandet eller, siden du referer til dritt vær? Det gjør vi også, og der er mange reiseål som er tilgjengelig fra Flesland.

Vi bruker ofte mer på ferie, enn hva vi kan få sydenturer for, var nettopp inn å sjekka sydenturer fra Bergen, resteplasser, og får de for under 5000 per pers. Men så tenkte jeg på detteed over 30 grader og ombestemte meg.

Hvor gamle er barna?

Skrevet

Neida...det er ikke synd på oss for vi ikke har råd til ferie til 50.000...men med fire unger som skal være med er det ikke lett å få syden tur til en billig penge. Bilferieverken i Norge er heller ikke billig....og vi har ikke verken 50 eller 20 tusen å bruke....ja en hytte i Danmark er sikkert billig..men så skal man komme seg til å fra og vi trenger overnatting hver vei...+ diesel + mat + kanskje en park man har lyst å ta ungene med i....vips er det mer enn noen tusen.

Neida det er ikke synd på oss, men JEG syns det er dritkjipt å være hjemme hele sommeren.

Skrevet

Dra på fjelltur, bruk Turistforeningen sine hytter - de har en hel del sommeropplegg for barn også, sjekk hjemmesidene deres. Billig overnatting, og masse tid og lek sammen med barna.

Skrevet

Alvorlig talt.. Har dere telt? Har dere bil? Hvis du kan svare ja på de to spørsmålene, så har du forutsetningen for en koselig, men enkel ferie.

Skrevet

Herregud så heldige dere er som har nytt hus :) Alikavel surner du fordi dere ikke kan bruke 50000 på en sydentur. Hjelpes, er du litt bortskjemt kanskje.

Skrevet
Dra på fjelltur, bruk Turistforeningen sine hytter - de har en hel del sommeropplegg for barn også, sjekk hjemmesidene deres. Billig overnatting, og masse tid og lek sammen med barna.

Veldig god ide!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

For ¨sette ting i perspektiv for deg: jeg har ikke vært på "ferie" på mange mange år. Har ikke hatt råd, da jeg har vært student, og mannen har vært i navsystemet. Vi bor i en nedslitt utleierleilighet på 50 kvm og bare drømmer om å kunne ta oss råd til et par dager på hotell og gjøre noe gøy sammen med barnet. Finnes ikke hverken dyrepark eller noe i mange mange mils omkrets.

Men slik har livet vårt vært. Vi har hverandre og har hatt mat på bordet (såvidt) og EN gang skal vi også få muligheter til å dra på ferie et eller annet sted. Men nå er det viktigst at ting går rundt.

Kanskje, kanskje til neste år...

Du har et eget hus å bo i, med muligheter til å fikse din egen hage. Det er noe som vi ikke vil få muligheten til på mange mange år. Du har i det minste fått opplevd å være på ferie sammen med din familie, det har ikke jeg :( Annet enn ei uke hos svigermor ute i skauen mens mannen har jobbet hele dagene for at vi skulle ha penger å kjøpe mat for.. Du er heldig du. Tenk på det. Vær takknemlig for det du har, for det er nok mange som bare kan drømme om å være i din situasjon....

Skrevet

Vi har ikke hatt råd til å reise bort på mange år, men vi surner da ikke hjemme i hagen av den grunn! Vi besøker museer, utforsker nærmiljøet, er turister i egen by og naboby, spiser nister på fjelltopper, utforsker livet i fjæra. I år skal vi leie ei hytte i noen dager, og det kommer til å bli topp! Været er ikke på topp nei, får bare håpe at landsdelen velsignes med fint vær i år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...