Gå til innhold

Feiring av bonusbarns bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har 2 barn fra et tidligere forhold.Vi har hatt et svært turbulent forhold til biomor i nesten alle år, men det har roet seg litt de siste 2 årene etter at hun fikk seg kjæreste.

Vi har i alle år siden jeg kom inn i bildet hatt det som tradisjon at vi har feiret bursdagene til bonusbarna sammen hjemme hos biomor. Vi har alle bitt i oss alle konflikter for dissee dagene, og hatt en felles feiring. MEN når det er sagt; på grunn av alt som er blitt sagt fra biomor,(..det er ikke noen tvil om at hun ikke liker meg eller sin eks for å si det slik..hun har til og med tidligere oppfordret min samboer til å gjøre det slutt med meg..)så er disse feiringene noe som føles som en helt kunstig setting for meg og min samboer..Vi føler oss ikke vel der i det hele tatt, og jeg føler at vi hver gang er gjenstand for vurdering når vi er der.Jeg tenker også at det må føles kunstig for biomor og hennes kjæreste.

Nå har begge mine bonusbarn passert 18 år, og vi lurer på om det nå er lov for oss å si at vi ikke lenger ønsker felles feiring hos biomor, men en delt feiring, slik at vi kan ha selskap hjemme hos oss for barna med vår øvrige familie?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg tenker at når "barna" er passert 18 år så kan de selv få velge hvordan bursdagen deres skal feire, Spør dem om de ønsker å ha feiring, om de ønsker en feiring med familie, delt feiring med familie eller kun feiring med venner.

Skrevet

Det synes jeg absolutt dere kan gjøre! :)

Skrevet

Hva om barna har lyst å ha foreldrene sine der?

Her leser jeg ei som skriver veldig om seg selv..

Vær glad du ikke er biomor du, og ser at barna dine må være hos andre enn der..

Skrevet
Hva om barna har lyst å ha foreldrene sine der? Her leser jeg ei som skriver veldig om seg selv.. Vær glad du ikke er biomor du, og ser at barna dine må være hos andre enn der..

For et krasst svar! Tar man et valg om skilsmisse, følger nye partnere med på kjøpet. Sånn er livet. Mødre kan da ikke styre fredrene og deres valg av partner etterpå. Selv du må skjønne at det blir for dumt.

Dessuten er det like ille for stemor å alltid måtte være litt på sidelinja og alltid måtte forholde seg til biomor, parterens eks, på flere plan, og at hun også alltid skal være der i livet ens... Så det går begge veier!

Husk at det er hensyn å ta og kameler å svelge fra både mors og stemors side. Det er ikke alltid bare synd på den ene, mens den andre skal føye seg.

HI: Jeg tror barna er store nok til å velge selv, men de kan ikke velge hvert år. Tror de syns det vil være synd om det aldri kan være felles feiring igjen. La de ha sitt å si, også bytter dere på hva som gjøres :)

Skrevet

Ja, det er lov.... Men hør med barna hvor viktig det er for dem. Ikke sikkert det bryr dem så mye lenger... De vet jo i utgangspunktet ståa. Er det viktig for dem, så kan dere jo fortsette noen få år til.

Skrevet

Fatter ikke poenget ? "Barna" er jo over 18 år!!!!

Her har vi sluttet med selskap for barna når dei har konfirmert seg,

Vil barna ha selskap så får dei lage det selv...

Dette gjelder både mine barn og stebarna...

Skrevet
Fatter ikke poenget ? "Barna" er jo over 18 år!!!! Her har vi sluttet med selskap for barna når dei har konfirmert seg, Vil barna ha selskap så får dei lage det selv... Dette gjelder både mine barn og stebarna...

Egentlig ikke jeg heller, det var nemlig også min første tanke når jeg leste innlegget.

Men for HI og hennes mann er det jo ett fett om festen arrangeres av/hos biomor eller stebarna selv. Det vil fortsatt være like kleint for å være samlet med mora på fest...

Så tenkte jeg litt mer etter, og fant ut at jeg ville ha syntes det var trist å aldri feire en eneste bursdag igjen med alle samlet som står meg nærmest. F.eks når jeg fylte rundt tall.

Derfor foreslår jeg for HI at dere kan slutte med felles feiring hvert år, og heller samles til en litt større fest når barna fyller mer eller mindre rundt tall, f.eks 20, 25 og 30 år.

Skrevet
Fatter ikke poenget ? "Barna" er jo over 18 år!!!! Her har vi sluttet med selskap for barna når dei har konfirmert seg, Vil barna ha selskap så får dei lage det selv... Dette gjelder både mine barn og stebarna...
Egentlig ikke jeg heller, det var nemlig også min første tanke når jeg leste innlegget. Men for HI og hennes mann er det jo ett fett om festen arrangeres av/hos biomor eller stebarna selv. Det vil fortsatt være like kleint for å være samlet med mora på fest... Så tenkte jeg litt mer etter, og fant ut at jeg ville ha syntes det var trist å aldri feire en eneste bursdag igjen med alle samlet som står meg nærmest. F.eks når jeg fylte rundt tall. Derfor foreslår jeg for HI at dere kan slutte med felles feiring hvert år, og heller samles til en litt større fest når barna fyller mer eller mindre rundt tall, f.eks 20, 25 og 30 år.

Igjen: "Barna" er myndige og må få bestemme dette selv. Verken mor, far eller stemor kan bestemme hvordan andre voksne mennesker skal feire egen bursdag.

Om "barna" vil ha felles feiring så er det i deres fulle rett å bestemme det. Vil de ikke ha feiring i det hele tatt så kan de bestemme det også.

Her er det "barna" som bestemmer, ene og alene, og så kan foreldrene velge å delta eller å avstå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...