Tante_Esel Skrevet 22. juni 2012 #1 Skrevet 22. juni 2012 Husker godt spenningen med å vente på tur, for å fiske frem en godtepose også husker jeg forresten hvor stas det var å ha "jentebursdag" med "avskjed på grått papir", smørbukk leken, hoppe strikk og en koselig film Barna får så mange intrykk nå tildags at de snart glemmer hvordan de kan aktivisere seg selv, hvorfor er disse måtene å feire bursdag, snart ut? Er det fordi vi som foreldre er for "late" eller lite kreative, eller har vi rett og slett for mye penger? slik at vi bare kan overlate barna til aktivitører på lekeland, badeland, mc.donalds o.l...`?
Gjest Kira med en av hver Skrevet 22. juni 2012 #2 Skrevet 22. juni 2012 Jeg husker også hvor kult det var å fiske etter pose med godis:-) Vi skal snart ha vår første barnebursdag, og da har jeg tenkt å ha endel forskjellige "gammeldagse" leker. Skal blant annet la dem fiske ned i kjelleren etter godsaker, kaste baller på bokser og løpe med (hardkokte) egg. Også kjøper jeg en sånn sjokolademedalje til alle sammen, sånn at vi kan ha premieutdeling. Om ikke ungene liker det, så skal ihvertfall mor ha det gøy:-)
Tante_Esel Skrevet 22. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. juni 2012 Jeg husker også hvor kult det var å fiske etter pose med godis:-) Vi skal snart ha vår første barnebursdag, og da har jeg tenkt å ha endel forskjellige "gammeldagse" leker. Skal blant annet la dem fiske ned i kjelleren etter godsaker, kaste baller på bokser og løpe med (hardkokte) egg. Også kjøper jeg en sånn sjokolademedalje til alle sammen, sånn at vi kan ha premieutdeling. Om ikke ungene liker det, så skal ihvertfall mor ha det gøy:-) å! Det hørtes hel knæll ut barna må jo bare kose seg med en slik bursdagsfeiring!!
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 22. juni 2012 #4 Skrevet 22. juni 2012 vi hadde stolleken under sist barnebursdag. Det jeg husker fra de bursdagene jeg selv var i er nok flasketuten peker på, og noe kyss, klapp og klem greier. Husker ikke selve leken, men noen skulle iallefall stå på utsiden av ei dør og være postmann eller noe Og så husker jeg de fine bordkortene som hang på glassflaskene med brus
Mrs. Kaizer Skrevet 22. juni 2012 #5 Skrevet 22. juni 2012 Å ja, den med postmannen husker jeg og! Eller jeg husker vi lekte det, men ikke helt hva den gikk ut pÅ.. Men det var et eller annet med kyssing og klemming da. Og Langbein, Pluto og Mikke Mus bordkort som ble festet til brusflaska og sÅ tredde vi sugerør mellom hendene til de.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2012 #6 Skrevet 22. juni 2012 Jeg husker best at vi fikk tegne på duken (papirduk) da vi var ferdig å spise. Og at vi en gang hadde godterijakt, da de hadde gjemt små poser med godteri og vi måtte finne en hver.
Tante_Esel Skrevet 22. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 22. juni 2012 vi hadde stolleken under sist barnebursdag. Det jeg husker fra de bursdagene jeg selv var i er nok flasketuten peker på, og noe kyss, klapp og klem greier. Husker ikke selve leken, men noen skulle iallefall stå på utsiden av ei dør og være postmann eller noe Og så husker jeg de fine bordkortene som hang på glassflaskene med brus tror det er "avskjed på grått papir" du snakker om Ja! stolleken selvfølgelig! Den er jo genial på fest nå også
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2012 #8 Skrevet 22. juni 2012 Jeg husker best at jeg fikk innvitere til storfest da jeg ble 16 år og nesten ingen kom Vi har kun hatt bursdager hjemme så langt, men jenta selv vil feire på lekeland neste gang ot jeg tror vi går med på det for en gangs skyld.
Tante_Esel Skrevet 22. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 22. juni 2012 Jeg husker best at jeg fikk innvitere til storfest da jeg ble 16 år og nesten ingen kom Vi har kun hatt bursdager hjemme så langt, men jenta selv vil feire på lekeland neste gang ot jeg tror vi går med på det for en gangs skyld. uff så leit det sitter nok i deg kan jeg tro... håper det er flere som kommer til deg nå! Har opplevd det da kjæresten min inviterte til fest. Ingen som kom... Jeg fikk så vondt inni hjertet mitt da jeg var jo der selvfølgelig. Jeg hadde også bursdag på mcdonalds en gang så det er jo selvfølgelig stas med noe annet enn hjemmebursdag en gang i blandt. Men det jeg mener er vel kanskje det at nå er det en trend å feire et annet sted enn hjemme! Og det synes jeg personlig er veldig trist!
Gjest sug lut Skrevet 23. juni 2012 #10 Skrevet 23. juni 2012 De som vokser oppp nå har det akkurat like gøy med standard gammeldags bursdag som oss. Bare for å ha sagt det. Det jeg imidlertid savner var tidligere tiders bursdagshatter. Nå er det like hatter i pakker av ti eller hva det var, men den gang var det pakker med forskjellige hatter i, ordentlig fine var de også, selv om det var papphatter da også, men de var mer forseggjorte og alltid en gullkrone til bursdagsbarnet, en krone som kom i to varianter til og med, guttekrone og jentekrone, i samme pakke. Syttitallet ruler.
Odine! Skrevet 23. juni 2012 #11 Skrevet 23. juni 2012 De som vokser oppp nå har det akkurat like gøy med standard gammeldags bursdag som oss. Bare for å ha sagt det. Det jeg imidlertid savner var tidligere tiders bursdagshatter. Nå er det like hatter i pakker av ti eller hva det var, men den gang var det pakker med forskjellige hatter i, ordentlig fine var de også, selv om det var papphatter da også, men de var mer forseggjorte og alltid en gullkrone til bursdagsbarnet, en krone som kom i to varianter til og med, guttekrone og jentekrone, i samme pakke. Syttitallet ruler. De hattene savner jeg også. Og "bordkortene" til å feste på flaskene - med et hode og utstrakte armer som sugerøret ble festet i.
Gjest overlord Skrevet 23. juni 2012 #12 Skrevet 23. juni 2012 Jeg var sikkert en borstkjemt drittunge, for noe av det jeg husker best er at det noen ganger ble servert saft i mugge. Det var nedtur det! Best var det når det var en kasse brus og man selv fikk velge sort. Likte også når man fikk kuler med is i kjeks med strø. Det var stas. Ellers var det alltid gøyest i sommer-bursdagene med uteleker og skattejakt.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #13 Skrevet 23. juni 2012 Jeg husker best at jeg fikk innvitere til storfest da jeg ble 16 år og nesten ingen kom Vi har kun hatt bursdager hjemme så langt, men jenta selv vil feire på lekeland neste gang ot jeg tror vi går med på det for en gangs skyld. uff så leit det sitter nok i deg kan jeg tro... håper det er flere som kommer til deg nå! Har opplevd det da kjæresten min inviterte til fest. Ingen som kom... Jeg fikk så vondt inni hjertet mitt da jeg var jo der selvfølgelig. Jeg hadde også bursdag på mcdonalds en gang så det er jo selvfølgelig stas med noe annet enn hjemmebursdag en gang i blandt. Men det jeg mener er vel kanskje det at nå er det en trend å feire et annet sted enn hjemme! Og det synes jeg personlig er veldig trist! Har faktisk ikke feiret dagen min siden den gangen unntat da jeg fylte 30 år. Da innviterte jeg kun 5 stk og det var veldig koselig
Gjest sug lut Skrevet 23. juni 2012 #14 Skrevet 23. juni 2012 Noen steder fikk vi sånne ekstrasmå brusflasker, husker dere de? Og det kuleste var der hvor man hadde banket hull gjennom korken med spiker og vi stakk sugerør gjennom. Muttern nekta alltid å gjøre det så det var max eksotisk syntes jeg.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #15 Skrevet 23. juni 2012 Husker godt spenningen med å vente på tur, for å fiske frem en godtepose også husker jeg forresten hvor stas det var å ha "jentebursdag" med "avskjed på grått papir", smørbukk leken, hoppe strikk og en koselig film Barna får så mange intrykk nå tildags at de snart glemmer hvordan de kan aktivisere seg selv, hvorfor er disse måtene å feire bursdag, snart ut? Er det fordi vi som foreldre er for "late" eller lite kreative, eller har vi rett og slett for mye penger? slik at vi bare kan overlate barna til aktivitører på lekeland, badeland, mc.donalds o.l...`? Tror ikke jeg hverken var i mange selskaper eller hadde mer en 1. Husker jeg hadde selskap i andre klasse og måtte invitere noen som ikke var snille med meg, husker jeg følte at jeg satt alene utenfor i mit eget selskap. Husker vi serverte noe jeg elsket og fikk max en gang i året men fikk ikke ta før alle andre hadde tatt så ble det ingenting igjen til meg for de andre tok så mye. Akkurat det husker jeg så godt at de andre hadde tatt så de lå igjen store mengder på fatet deres når de var ferdig å spise og jeg ikke hadde fått smake i hele tatt etter å ha gledet med i dagevis til dette. Og så husker jeg at moren min kjeftet meg huden full etter selskapet fordi jeg var lei meg (noe som overhode ikke var uvanlig forsåvidt) . Eneste barne bursdagen jeg hadde. Var forresten min eldre søster som ordnet med alt og betalte for selskapet moren min mente slikt var bortkasta penger. Jeg tror ikke jeg var i mange selskaper til andre, jeg kan huske at jeg var i selskapet til ei jeg ikke likte stort som var yngre en meg. Moren var venninne med min mor, husker ikke annet en at det var ganske hyggelig. Og så husker jeg at jeg var i bursdagen til ei som elsket å plukke ut noen og plage og den dagen var det meg som ble plukket ut. Derfor var alt jeg gjorde og alt jeg sa feil og ble brukt mot meg og gaven jeg kom med var selvsagt ikke god nok. Svært lite hyggelig. Tror det var 3 klasse. Jeg har med andre ord svært lite hyggelige minner fra barne bursdager fra jeg var liten, heldigvis får mine barn et helt annet liv i forhold til dette. Jeg prøver alltid det jeg kan å få de i selskaper noe som ikke alltid er lett uten bil her jeg bor. Og ser til at selskapet er en god dag for den som har bursdag her hjemme. Jeg følger nok mye mer med på hva som sies og gjøres blant barna en hva som er normalt, når det er selskap her i huset, men jeg er nok litt på utkikk etter om noen føler seg utenfor eller ikke har det bra
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #16 Skrevet 23. juni 2012 En kasse med brus var skikkelig kult, en flaske til hver, Jolly cola og Asina, også de navneskiltene til å henge på Min pappa laget også hull i korken til sugerøret med en gigantisk spiker, dødsgøy. Ungene i dag synes faktisk akkurat de samme tingene er gøy altså, vi har hatt flere slike "gamle" leker i selskap her, til stor fornøyelse. Vi har satt hale på grisen. Kastet erteposer på tomme blikkbokser, Kastet dartpiler på oppblåste ballonger som er teipet på husveggen. Fisket etter godteposer. Laget skattekart og latt ungene lete etter godteposene Flasketuten peker på og ikke minst kastet våte svamper på blink (en av foreldrene må være blink, bak en stor pappplate med hull til hodet). Finner ikke en unge i 2012 heller som ikke synes slike ting er gøy altså, og om de finnes har de ihvertfall ikke vært i selskap her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå