Anonym bruker Skrevet 22. juni 2012 #1 Skrevet 22. juni 2012 Sønnen min på snart 5 år har masse leker, men over halvparten har han klart å ødelegge.. det har han holdt på med i noen år nå. Fjernstyrt bil? Vi brekker av "antennen" eller drar av hjula og blir trist etterpå fordi jeg ikke får kjørt med den.. Lekegitar, lekedata, keyboard osv? Hvorfor ikke kaste dem rundt og pirke av litt knapper og diverse.. Leker generelt? Godt å bite på når man ser barnetv eller lignende.. Traktorer, biler, tog ++? Samme som med fjernstyr, vi tar av noen hjul, noen dører, kanskje prøve å "fikse og mekke litt"... Tegnesaker? Hvorfor ikke bite litt på blyantene, spisse dem så mye at det ikke er mer igjen, rive ut alt av ark fra tegneboka eller bruke blyantene til å dirke opp dører.. And the list goes on... Blir rett og slett gærn.. Fått så mange fine leker og så går det til dunders med alt sammen, hehe.. Har kanskje blitt liiiitt flinkere nå enn han har vært, men er fortsatt flink til å ødelegge.. Er dette vanlig, noen som har det likedan, eller er tassen her litt vel voldsom?
**lykke!!** Skrevet 22. juni 2012 #2 Skrevet 22. juni 2012 Hvordan reagerer dere når han ødelegger lekene da?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2012 #3 Skrevet 22. juni 2012 Tja, vi har vel prøvd litt ulike måter å reagere på.. Som regel prøver jeg å forklare han at han må ta vare på lekene sine og at han ikke får nye når han ødelegger dem. Har også tatt fra han leker når han har ødelagt noe. Synes vel i utgangspunktet at det er "straff" nok at han har ødelagt dem, for da får han jo ikke brukt det mer, men det er tydeligvis ikke noe han tar så tungt veldig lenge..
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2012 #4 Skrevet 22. juni 2012 Tja, vi har vel prøvd litt ulike måter å reagere på.. Som regel prøver jeg å forklare han at han må ta vare på lekene sine og at han ikke får nye når han ødelegger dem. Har også tatt fra han leker når han har ødelagt noe. Synes vel i utgangspunktet at det er "straff" nok at han har ødelagt dem, for da får han jo ikke brukt det mer, men det er tydeligvis ikke noe han tar så tungt veldig lenge.. Det er jo tydelig at dette ikke funker. Du kan jo tenke annerledes på det. Det handler ikke bare om at han ødelegger leken sin og at det er trist, det handler jo om at han bør lære seg å respektere ting, ikke ødelegge, tenke miljø, ikke bare ødelegge og så kaste osv... Kanskje han har for mye leker? Da vil det ikke bety så mye at noe blir ødelagt. Vi har hatt en diskusjon gående her hjemme angående litt det samme. Sønnen vår er bare tre år, så han er ikke fullt så bevisst på at han ødelegger, men likefullt ønsker han å tegne eller rive i bøkene sine, kaste leker i gulvet så bitene spretter, brekke fettstifter osv. Mannen her mener at gutten må få leke med lekene sine på den måten han ønsker, og blir de ødelagt så angrer han kanskje og gjør ikke det samme neste gang. Jeg mener at vi bør veilede og rettlede han, si at det ikke er bra å ødelegge, forklare han konsekvensene igjen og igjen... Jeg mener at man rett og slett ikke river og tegner i bøker som ikke er ment for det, og man hiver ikke biler og annet i gulvet.. Det bråker også! Vi har ikke helt kommet i land med diskusjonen, så jeg veileder og rettleder, og tar fra han lekene dersom han ikke greier å behandle dem bra, mens mannen overser det..
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2012 #5 Skrevet 22. juni 2012 Tja, vi har vel prøvd litt ulike måter å reagere på.. Som regel prøver jeg å forklare han at han må ta vare på lekene sine og at han ikke får nye når han ødelegger dem. Har også tatt fra han leker når han har ødelagt noe. Synes vel i utgangspunktet at det er "straff" nok at han har ødelagt dem, for da får han jo ikke brukt det mer, men det er tydeligvis ikke noe han tar så tungt veldig lenge.. Det er jo tydelig at dette ikke funker. Du kan jo tenke annerledes på det. Det handler ikke bare om at han ødelegger leken sin og at det er trist, det handler jo om at han bør lære seg å respektere ting, ikke ødelegge, tenke miljø, ikke bare ødelegge og så kaste osv... Kanskje han har for mye leker? Da vil det ikke bety så mye at noe blir ødelagt. Vi har hatt en diskusjon gående her hjemme angående litt det samme. Sønnen vår er bare tre år, så han er ikke fullt så bevisst på at han ødelegger, men likefullt ønsker han å tegne eller rive i bøkene sine, kaste leker i gulvet så bitene spretter, brekke fettstifter osv. Mannen her mener at gutten må få leke med lekene sine på den måten han ønsker, og blir de ødelagt så angrer han kanskje og gjør ikke det samme neste gang. Jeg mener at vi bør veilede og rettlede han, si at det ikke er bra å ødelegge, forklare han konsekvensene igjen og igjen... Jeg mener at man rett og slett ikke river og tegner i bøker som ikke er ment for det, og man hiver ikke biler og annet i gulvet.. Det bråker også! Vi har ikke helt kommet i land med diskusjonen, så jeg veileder og rettleder, og tar fra han lekene dersom han ikke greier å behandle dem bra, mens mannen overser det.. Nå har vi prøvd forskjellige måter da, ikke bare det som er beskrevet overfor.. men det er som å snakke til en vegg Jeg vil jo tro, forhåpentligvis, at det går inn tilslutt og at han snart slutter med det (har som sagt roet seg liiiitt). Men jeg lurer mer på om dette er noe som er vanlig blant barn da.. Ellers takk for svar, vi prøver å være konsekvente osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå