Gå til innhold

Hvor mange ansatte pr barn på storbarnsavdeling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at for barn i alderen 3-6 år skal det være minst 1 voksen pr 6 barn. Er dette lovpålagt? Og er det evt noen som vet hvor dette står?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke lovpålagt, det er bare retningslinjer. De fleste kommunale barnehager følger disse retningslinjene, men jeg vet de ikke alltid er like flinke i noen private barnehager, lar være å kalle inn vikar ved sykdom o.l.

I barnehagen vi bruker er det 18 barn og 3 voksne på den store avdelingen. Siden det dette året også er et barn med ekstra behov der er de faktisk fire voksne på 18 barn akkurat nå.

Skrevet

Takk for svar.

Retningslinjer er jo fint og flott, men er det ikke noe lovpålagt minstekrav i forhold til dette? Kan man i teorien ha 10 barn pr voksen f.eks (satt på spissen)?

Skrevet

Det er rom for synsing her, men du må huske på at driften av barnehagen skal være forsvarlig, og kommunen må godkjenne barnehagedriften. En barnehage som har 10 unger pr voksen vil ikke få den nødvendige godkjenningen fordi det ikke anses som forsvarlig. At de ikke kaller inn vikarer ved sykdom er likevel ikke nok til å stenge en barnehage, så de gjør litt som de vil etter at driften er godkjent med den bemanningsnøkkelen de har bestemt seg for i utgangspunktet.

Klippet fra barnehageloven:

Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet.

Skrevet

Takk for svar.

Retningslinjer er jo fint og flott, men er det ikke noe lovpålagt minstekrav i forhold til dette? Kan man i teorien ha 10 barn pr voksen f.eks (satt på spissen)?

Ja.
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Nå er det heldigvis ikke så ille som 10 barn pr voksen, men i år var de 24 barn på 3,6 voksne. Jeg syns det var litt lite, men forsvarlig er det jo. Uansett så er det i alle fall lovlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...