Gå til innhold

Kan pappaen få sykemelding?


MammaBrum

Anbefalte innlegg

Jeg har som nevnt i tidligere tråder en liten gutt på drøyt 1,5 år samtidig som jeg er gravid og sliter med bekkenløsning og medfølgende isjias, i tillegg til fibromyalgi. Det begynner å bli problematisk å ta seg av guttungen på egen hånd; jeg trenger krykker og klarer ikke leie over veien, han løper raskere enn jeg klarer å følge etter og det er vanskelig å løfte ham inn og ut av bilen for å nevne noe.

 

Jeg har en mann som gjerne vil hjelpe, men han pendler såpass langt til jobb at han rett og slett ikke rekker å både levere og hente i barnehagen. Så spørsmålet er: Kan han få delvis sykemelding eller velferdspermisjon eller noe sånt for å ta seg av gutten?

 

Og det er nesten et halvt år igjen til fødsel, om jeg ikke lenger klarer meg selv hjemme på dagtid - lage mat f.eks. hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke så mye om akkurat sykemelding. Men han har jo krav på fri for og passe barnet sitt når mor er syk. D har min samboer måtte gjort noen ganger. Men d har vært max 3 dager. Er jo bare å ringe legen din og høre til mandag :) Selv om ikke han kan skrive ut en sykemelding til samboeren din (med mindre dere har samme fastlege) så vet ivertfal han om d i d hele tatt er noe vits for samboeren din å bestille seg en legetime..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke få sykemelding såframet man ikke er syk selv. Dette gjelder også når barn er syke, foreldre får ikke sykemelding pga dett (joda visse leger skriver faktisk ut sykemelding, men dette er feil, og arbeidsgiver kan neskte å akseptere denne)

 

Han kan søke pleiepenger på NAV, men det er langt ifra 100% av lønna si, det er en fast sum pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, far kan ikke sykemeldes dersom han ikke er syk. Noen fedre kan derimot føle seg veldig dratt mellom jobb og hjem, og føle at de ikke strekker til noen steder. I verste fall kan far møte veggen, og sykemelding for å forhindre dette kan bli aktuelt.

 

Utover dette må man kunne bruke de dagene som er forbeholdt syk barnepasser (sykt barn dager), men ser jo at dette ikke ser ut til å løse deres problem, iom det varer over såpass lang tid, dersom din sykdom vedvarer.

 

Jeg vil tro det kan være en god løsning at far tar en samtale med sin leder, for mange bedrifter kan tilrettelegge, slik at dere finner en løsning som kan fungere for dere. Kanskje man kan komme litt senere på jobb noen dager? Kanskje dra litt tidligere?

 

Finnes det muligheter for at dere kan få noen til å hjelpe dere med henting/bringing i bhg? Feks besteforeldre, en venn eller en ungdom i nabolaget? Au pair kan kanskje være et alternativ?

 

Utover dette vet jeg lite om pleiepenger, men du kan jo forhøre deg med NAV angående mulighetene dette innehar.

 

ønsker deg god bedring, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han kan ikke få sykemelding. Sykemelding skal kun gis pga egen sykdom.

 

I dette tilfellet er det ingen stønader fra NAV som kan hjelpe dere.

Omsorgsdager (sykt-barn-dager) pga barnepassers sykdom kan han kun bruke dersom mor er barnepasser. Så lenge barnet deres går i barnehagen anses du ikke som barnepasser, og far kan ikke bruke omsorgsdager.

Når det gjelder pleiepenger er dette en stønad som gjelder ved barns sykdom. Evt ved pleie av nære pårørende i terminalfasen, altså ikke noe som er aktuelt i deres tilfelle.

 

Alterantivene her er at han tar en prat med sin arbeidsgiver og undersøker muligheten for velferdspermisjon eller annen type fri med eller uten lønn.

Evt. kan dere ta kontakt med kommunen der bor i å undersøke hva de kan bidra med. F. eks avlastning eller omsorgslønn.

 

Nav-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke få sykemelding såframet man ikke er syk selv. Dette gjelder også når barn er syke, foreldre får ikke sykemelding pga dett (joda visse leger skriver faktisk ut sykemelding, men dette er feil, og arbeidsgiver kan neskte å akseptere denne) Han kan søke pleiepenger på NAV, men det er langt ifra 100% av lønna si, det er en fast sum pr dag.

 

Hva slags pleiepenger mener du han kan søke om?

Pleiepenger er kun ved barns sykdom, ikke ved mors.

Og skulle man ha rett på pleiepenger så er dette en dekningsgrad på lik linje med sykepenger, altså 100% dekning,

Hvorfor gir du råd om ting du åpenbart ikke ha greie på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært i samme situasjon som deg, bare at jeg hadde andre sv.skapsproblemer, som gjorde at jeg ikke fikk lov til å bl.a løfte barnet som vi hadde fra før. Så hva gjør man? Gravid - et lite barn fra før - nektet fysiske gjøremål... Legen min sykemeldte mannen min i noen dager, men det blei det jo problem med siden det ikke var han som var syk. å de dagene pappaene kan ta når mor er syk, de er jo ikke mange. Vår redning ble besteforeldre som kjørte og hentet barnet i barnehagen.. Ble mye på dem, som ikke er veldig gøy da!

Synd det ikke er en løsning i det offentlige som gjør at pappaene kan få være noe mer hjemme når en slik situasjon oppstår. Om så ikke 100 % fri fra jobb, ihvertfall noen timer, slik at de kan hjelpe til med bl.annet kjøring til/fra bhg..

Min mann begynner så tidlig på jobb og jobber så sent at han umulig kan rekke bhg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en interessant diskusjon :) Det er jo ganske skremmende at det ikke finnes noen offentlig ordning - det er jo rett og slett farlig for ungene som må følges til og fra av noen som ikke kan følge opp om de løper ut i veien!!!

 

For vår del blir det vel å satse på en fleksibel arbeidsgiver. Mannen jobber i det offentlige, og får 12 dager omsorgsperm. Så får vi håpe de kan smøret tynt utover så han får kortere dager. Besteforeldrene bor henholdsvis 8 og 14 timer unna, så hentehjelp derfra kan vi glemme. Å ha dem på besøk i ukesvis tror jeg blir mer slitsomt enn til hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må mannen flekse, han kommer senere på jobb for å kunne levere ungene i bhg. Slutter på jobb til vanlig tid 1530 og rekker akkuratt å hente ungene før stengetid. Mine foreldre har hjulpet oss masse. De har tatt ungene mye i helgene da vi er midt i oppussing. De har hentet ungene minst en dag i uka og levert til leggetid. Min manns arbs.sted har stor forståelse for situasjonen da dette er 3 graviditeten jeg er sykemeldt. Mannen min har også måtte være hjemme dersom ungene har vært syke da jeg ikke har vært i stand til å ta meg av dem. Vi har aldri fått noe ekstra fra NAV, da jeg allerede får det jeg har krav på ifht. egen sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Pleiepenger får du bare om ektefelle ligger dødssyk på sykehus. Her endte det med at fastlegen sykemeldte mannen pga stress. Det er jo umenneskelig å klare barn, pleie av sengeliggende ektefelle og hus i tillegg til full jobb og pendling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...