Gå til innhold

Slutte å amme? 8 mnd


Svins&Småsvansene

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å "rulle inn puppen" for denne gang. Småtten er nå 8 mnd, og amminga har siste mnd vært stort sett et mas, med unntak av morgen-og kveldspupp, det går stort sett bittelitt bedre. Nå har han fått to nusselige (og særdeles skarpe) tenner nede, og mor lever i angst hver gang puppen er ute. Er ikke akkurat samme kosestunden lenger når det bare blir "NEI IKKE bite mamma!" med dertil grining fra lillemann som ikke skjønner hvorfor mamma'n skvetter i været...:) Blir vel ikke akkurat bedre når han får tenner oppe også...*grøsse*.

 

Så hva nå hvis det blir ammeslutt her i gården. Han spiser godt med mat ellers, grøt på 1,5 dl vann frokost og kvelds, et helt middagsglass midt på dagen, og litt fruktmos nå og da. Ikke helt knekt brødskive-koden enda, brekker seg av mikroskopiske biter:) Må jeg gi mme i tillegg? Prøvde akkurat, han skjærer grimaser og liker tydeligvis ikke smaken! Drikker vann av tutekopp litt hver dag, så skal ikke være flaska som er problemet...hva da?

 

Ser vel kanskje for meg at han vil drikke mme om han virkelig er tørst, men hva hvis det absolutt ikke går?

 

Jepp, usikker her ja:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa mi er også 8 mnd og vuderer også å "rulle inn puppen" for godt. Hun er svært aktiv, så hvis jeg skal amme på dagen, ender hun opp med å stå i fanget med hodet opp ned:) Hun liker puppen best om natta, og vil helst ha den som kos heeele tiden. Kjenner jeg er lei. Jeg har det samme problemet med at mme har jeg aldri klart å få i henne. Hun drikker til gjengjeld mye vann i løpet av dagen. Spiser 2 porsjoner med grøt, middag og 1-2 skiver brød i løpet av dagen. Hun har 6 tenner, men sjelden hun biter.

 

Hun liker veldig godt drikki med banan da.. men det er kanskje ikke et alternativ til mme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå i fanget med hodet opp ned ja, synes jeg ser det;) særs mye kravling på småtten også, er som å prøve å amme en sprellende mark til tider! litt slitsomt, men så er de jo søte og da..;)

 

Hva slags drikke er den banan-drikken du nevner? Vil gjerne få i han mer væske, for er litt bekymret for om han får i seg nok om dagen. men vet også at banan kan ha litt forstoppende effekt på magen, og det er det motsatte av hva han trenger (går mye sviskemos i grøten, for å si det sånn). Men kunne prøvd om han likte smaken, om ikke noe annet:) Men litt godt å høre at det er fler som er på tanken om kutte ut puppen:) jeg tenker jo sånn at hadde jeg vært tilbake i jobb nå, så ville jo ammingen måtte reduseres ned uansett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også nattpuppen vanskelig å ta bort...men skulle så gjerne gjort det, men har valgt å ikke ta den kampen enda. Helsesøster sa de skulle ha 5 dl melk i døgnet, mm eller mme. Jeg har også en som ikke er så veldig glad i nan...Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 dl høres mye ut..! Rimelig sikker på at han ikke får i seg såpass nå om dagen, ut ifra de knappe 3 ammingene hvor jeg hører han faktisk drikker endel..! Og mme vil han ikke ha, ihvertfall ikke hittil..sukk.

 

Gjelder det væskemengde totalt, eller bare ren melk? For han får jo i seg 3 dl gjennom grøten bare, pluss litt i middagsglasset. Men hvis det kun er melk, har vi ett problem her ja...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår helsesøster sa max 5 dl, og det var inkludert grøt. Fast føde er visstnok viktigere enn melk når de små blir såpass store :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsesøsteren min sier hvertfall at det er veldig viktig at barnet får morsmelk frem til 1 år,da det er mye viktig næring i melken.

Dere kan jo prøve ett annet merke morsmelkerstatning kanskje?

Finnes jo andre merker enn bare NAN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dette med å gi mme må ses i sammenheng med totalkostholdet til barnet. Spiser h*n sunt, med god appetitt og variert? Hvis ja, hadde jeg ikke stresset med mme. Mme er jo faktisk bare kumelk "strippet" ned og så tilsatt masse stæsj. Ikkenoe magisk i mme som ikke dekkes av et sunt og variert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke noe om mme. Men har et bite tips hvis man ønsker å amme mer, eller det er vanskelig å slutte: klem babyens hode inn mot puppen hvis den biter. De slipper gjerne da, og det blir mindre vondt enn om man dytter babyen fra seg! Det er nok fordi de ikke får puste, så ikke hold for lenge ;) det funker iallefall veldig bra her! 8 tenner! ;) Også biter de som regel når de er mette. Er nemlig vanskelig å bite mens man faktisk suger. Så lurt å slutte å amme når babyen ser forsynt ut! Bitinga gir seg ofte etter en stund også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er nok slik jeg har tenkt også, at den 5 dl-grensen er inkludert alt han får i seg i løpet av dagen, og da er det nok ikke så alt for ille. Han er glad i både grøt og middag, og synes det er morsomt å drikke vann av Imsdal-flaske med tut, så vi får vel bare øve litt til på bite-fri amming, de få gangene i løpet av en dag som han fortsatt er interessert..:) pluss øve litt mer på flaske med mme, da mor gjerne kunne tenke seg barnepass en hel helg snart feks..;)

 

Takk for alle svar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikki er rismelk med banansmak. Det kommer 2 kartonger i en pakke, og står blant barnematen.

 

Her funker imsdal flaska bedre enn noen andre flasker. Og så liker hun å drikke av sugerør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet slutter bitingen av seg selv ;)

 

Min gjorde også det en periode når han fikk tenner, men det tar ikke lang tid før de lærer seg å håndtere både munn og kjeve selv med tenner :) Det må de få lov å finne ut av ;)

 

Det med å stenge av luften til barnet høres bare fælt ut :/

Barnet har bare gått av å komme frem til løsningen selv, uten mangel på oksygen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må selvsagt selv velge hva som er riktig for deg og ditt barn og når du eventuelt ønsker å si at nok er nok med ammingen. Men jeg ville bare si at tenner ikke er noen grunn til å tenke at ammingen er over. Her har mini fire tenner oppe og fire nede, og vi har null problemer med biting nå. Vi har hatt noen (korte!) biteperioder, men det har gått over.

 

Som du allerede har fått tips om - ikke la babyen din ligge ved brystet når han ikke er sulten. De gangene min har bitt har jeg nesten hatt inntrykk av at han har gjort det fori han kjeder seg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitingen er nok bare en del av grunnen, jeg tenker egentlig like mye på at han mesteparten av dagen ikke vil ha puppen, kun morgen og kveld stort sett. Og det er derfor jeg har vært usikker på om han får i seg nok væske/melk, og tenkt det hadde vært sånn sett greit med flaske, litt bedre oversikt på mengde da. Men mme vil han altså ikke ha. Så vi prøver videre å få i han det vi klarer av pupp og vann i løpet av dagen...:) blitt litt bedre med biting også, så mor har bittelitt lavere skuldre der..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt er nå 8 mnd og jeg nattavvente for 14 dager siden, men suksess! (Han sover nå også hele natta gjennom) :D

 

Jeg har nå svært lite melk og ammer kun morgen og kveld. For et par mnd siden ga vi opp å prøve å gi veske med flaske. Vi prøvde da Imsdalflasken. Han drikker av denne, men ikke nok. Det kommer også mye vann på en gang når de suger og dette likte han ikke så godt. Vi har også brukt de drikkekoppene du får kjøpt i matbutikken, men også disse drikker han små mengder av.

 

Når han nå ammes mindre så har vi begynt å gi mme, Nan. Jeg prøvde da, for morro skyld, å igjen gi fra tåteflaske. Og jammen tok han ikke den igjen! :) kjøpte da nye "smokker" til de for 6 mnd og eldre og nå drikker han en hel del.

 

Gir han også av og til litt saft for 6 mnd og 10 mnd. Disse er han svært glad i.

 

Jeg er også klar for å slutte helt å amme, men "utsetter" det litt til da vi da må endre på kveldsrutinene. Nå ammes han i søvn.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lillegutt har sovet uavbrutt fra tolv om kvelden til seks-sju om morgenen lenge nå, så der er vi ihvertfall heldige:)

 

Kanskje ikke dum idé å kjøpe tåteflaske-"tutt" til større baby, kan jo hjelpe:) vi får prøve videre og håpe han venner seg til mme igjen etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stårma

Hva med å amme bare morgen og kveld? Jeg droppet alle de andre ammingene rundt den alderen, lillegull var ikke interessert i pupp på dagtid. Fikk beskjed av helsesøster å gi babyjoghurt og smørost/gulost som pålegg for at han skulle få i seg nok kalsium(?tror det var det).Slutter du å amme nå så må han ha morsmelkerstatning flere ganger daglig, deilig å slippe styret med mme og flaske de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kom tennene sent, ca 10,5/11 mnd. og det blei biting.. slutta på dagen når ho begynnt og bite.. gav litt mme til ho paserte 1 år og kunne få vanlig melk.

går jo ann og pumpe litt om du vil gi mm litt lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt i retning av å kun amme morgen og kveld ja, siden det er det som funker idag. Ihvertfall så lenge han holder mini-piraya-tendensene i sjakk hehe;) Har også kjøpt den Drikki-pakken idag, får teste om han liker den imorgen. Var kalsium i den, blant annet:) babyyoghurt har jeg faktisk ikke tenkt på, i og med den ettårsgrensa for melkeprodukter? Men er vel da tilpasset småtassene sikkert.

 

Pumping får jeg bare ikke til, kommer knapt nok noe dessverre. Men hører jo at lillemann får i seg når han ammer, så er vel bare sånn som naturen ordner best selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...