Gå til innhold

Bufferstørrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye mener dere jeg burde ha som en grei buffer? Jeg bor alene, leier leilighet og har en gammel bil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er greit å etterstrebe å klare å ha 3 mnd lønner i buffer på sparing.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

#2 - Det er nok helt sant. Da har man også litt tid til å finne seg en ny jobb på om noe skulle gå galt.

Men for mange er det nok vanskelig å klare å spare opp så mye, i alle fall på kort tid. Så da tror jeg det viktigste er å sette av noe til sparing hver måned og ikke bruke av disse pengene så lenge ikke det er tvingende nødvendig.

Personlig utsetter jeg heller en regning eller to i slutten av måneden enn å bruke av bufferkontoen dersom det kniper.

Jeg så også et tv-program med en økonom som skulle hjelpe til med å rydde opp i økonomien til noen, og han sa at man burde sette av like mye til sparing som man nedbetalte på kredittkort, så sant ikke gjelden var veldig stor. økonomisk på kort sikt kan det bety at man betaler litt ekstra renter på kredittkortet fordi det tar lenger tid å nedbetale. Men verdien av å opparbeide seg midler til sparing var likevel større enn de rentene man betalte ekstra. Og det er det noe i. Så lenge man virkelig nedbetaler og ikke samtidig bruker kortet slik at gjelden øker.

Skrevet

50 000 kr tror jeg det anbefales av banken. (minst). holder lenge for deg som er alene.

Vi har 160 000 kr nå. Vil gjerne ha mer...prøver så godt vi kan. Hadde over 200 000 kr men valgte å betale ut billånet på 70 tusen:=)

Skrevet

Tidligere het det minst en månedslønn.... Selv syne jeg et større beløp en det er komfortabelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...