Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Skal i bryllup i helga. Vi er et par som har kjøpt gave til 700 kr. Er dette passelig. Vi er ikke de næreste vennene til brudeparet.
Firekids Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Ja, det er "nok". Kanskje noe mer hvis det er nærme venner.
Hannepålandet Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Man skal kjøpe gave som koster like mye som det brudeparet bruker på dere. Så det kommer an på bryllupet. Dersom hjemmelaget bryllup med buffet mat eller betasuppe ol. Er 700 helt ok. Men dersom det er fireretters på hotell bør dere minst doble dette.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Det er treretters ja, på hotell. Men vi er dessverre studenter, har ikke så mye penger. Tror dere ikke de forstår det?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Man skal kjøpe gave som koster like mye som det brudeparet bruker på dere. Så det kommer an på bryllupet. Dersom hjemmelaget bryllup med buffet mat eller betasuppe ol. Er 700 helt ok. Men dersom det er fireretters på hotell bør dere minst doble dette. Det synes jeg var en litt urettferdig holdning. For det første, hva aner vel du om hva brylluppet har kostet og hva kuværprisen er? Dessuten, om brylluppet kostet 200 000 og hadde 50 gjester så må du gi 4000 kr for å dekke opp kostnaden "per gjest". Er jo ikke bare maten som kostet heller. Og om jeg har to søstre som gifter seg i to år på rad, og en har stort bryllupp som svigerfar velger å sponse så skal de få 2000 mens andre søster som ikke har stor feiring får bare 500 fordi det er snitter og hjemmebaka kake?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Jeg skal selv gifte meg i juli, og kuvertprisen per person er rundt 1100 kroner, men forventer ikke så dyr gave av alle. Det viktigste er vel ikke gavene man får, i hvert fall ikke slik jeg ser det. Men mange krevende kommende bruder;)
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 Det er treretters ja, på hotell. Men vi er dessverre studenter, har ikke så mye penger. Tror dere ikke de forstår det? Synes 700 til ikke-veldig-nære venner er mer enn nok jeg. Når jeg var student så ga jeg mindre til min søser når hun giftet seg. Skal i bryllupp i sommer til noen vi er halvnære, og det er en mindre fest (ikke at det spiller noen rolle... og jeg aner heller ikke hva de har valgt å legge i av penger i brylluppet) og vi bruker også penger ift hotell og reise. Der tenker vi å legge oss på en plass mellom 500-1000. Vi er en i jobb som tjener godt og en hjemmeværende så ikke supermye penger å bruke på slikt men heller ikke dårlig stilt. Og selvsagt så forstår de at dere ikke kan gi så mye når dere er studenter (selv om jeg synes 700 egentlig er mer enn nok uansett jeg da...). Dette med å gi hva det koster for dem å ha dere der har jeg ikke hørt om før. Det er jo litt søkt å skulle gi ulik sum til like nære venner i bryllupp feks fordi et bryllupp kostet mer. Var jeg som også svarte ang det over her så ikke noen tror det var to ulike personer, følte bare for å kommentere det
Hannepålandet Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 Man skal kjøpe gave som koster like mye som det brudeparet bruker på dere. Så det kommer an på bryllupet. Dersom hjemmelaget bryllup med buffet mat eller betasuppe ol. Er 700 helt ok. Men dersom det er fireretters på hotell bør dere minst doble dette. Det synes jeg var en litt urettferdig holdning. For det første, hva aner vel du om hva brylluppet har kostet og hva kuværprisen er? Dessuten, om brylluppet kostet 200 000 og hadde 50 gjester så må du gi 4000 kr for å dekke opp kostnaden "per gjest". Er jo ikke bare maten som kostet heller. Og om jeg har to søstre som gifter seg i to år på rad, og en har stort bryllupp som svigerfar velger å sponse så skal de få 2000 mens andre søster som ikke har stor feiring får bare 500 fordi det er snitter og hjemmebaka kake? Kanskje jeg som formulerer meg dårlig. Men det er klart at gaven skal speile bryllupet men også gjestene. Så dersom en vil gjøre det annerledes så gjør man selvsagt det. Jeg sier bare hva regelen er. Selvsagt forstår folk seg på at noen er studenter og noen akkurat har kjøpt hus. Noen bruker mye på overnatting og reise og burde slett ikke kjøpe noe som helst. Jeg gifta meg for 3 uker siden og har ikke sjekka verdien av gavene folk kom med, det er uinteressant for meg. Men i forhold til ønskelisten og hva vi fikk i pengegaver
Hannepålandet Skrevet 21. juni 2012 #9 Skrevet 21. juni 2012 Oi da... Så fikk vi mer enn vi har lagt ut.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 22. juni 2012 #11 Skrevet 22. juni 2012 Kan noen vise meg den regelen om at man skal bruke like mye som det brudeparet legger ut? Det er selvfølgelig bare tull og tøys. Da forlanger i alle fall jeg fullt regnskap på hva jeg som gjest koster brudeparet om det er sånn det skal være. Enhver arrangerer det bryllupet man selv vil og har råd til, og enhver gir det man selv har råd til og som passer med nærheten til brudeparet i presang.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2012 #12 Skrevet 22. juni 2012 Man skal kjøpe gave som koster like mye som det brudeparet bruker på dere. Så det kommer an på bryllupet. Dersom hjemmelaget bryllup med buffet mat eller betasuppe ol. Er 700 helt ok. Men dersom det er fireretters på hotell bør dere minst doble dette. Det er bare tull. Det skulle jo bety at om din mor giftet seg og inviterte dere med på bryllup på Bali måtte dere ut med en bryllupsgave til kansje 15.000.-, mens om din fattige søster giftet seg med hagebryllup ville det riktige være å gi en gave til kansje 300,-. Selvfølgelig er det ikke slik. Man gir gaver etter eget ønske og lommebok. Vanskligere er det ikke.
Førstemann Skrevet 22. juni 2012 #13 Skrevet 22. juni 2012 Det er vel ingen regel! For noe tull. Man gir etter evne og hvor nært man er. Jeg synes en gave til 700 er mer enn nok fra alle som ikke er aller nærmeste familie.
Hannepålandet Skrevet 22. juni 2012 #14 Skrevet 22. juni 2012 http://www.klikk.no/kvinneguiden/bryllup/article761955.ece Her står litt om den regelen. Men man må jo selvsagt ikke følge den. Man gjør som man vil.
Gjest Ziva Skrevet 22. juni 2012 #16 Skrevet 22. juni 2012 Gifter man seg av kjærlighet eller for å få gaver?? 700.- er mer en nok.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 22. juni 2012 #17 Skrevet 22. juni 2012 http://www.klikk.no/kvinneguiden/bryllup/article761955.ece Her står litt om den regelen. Men man må jo selvsagt ikke følge den. Man gjør som man vil. Det står fremdeles ikke at det er noen regel. Det står at tidligere har regler for skikk og bruk beskrevet... Men det står også klart i artikkelen at man gir etter økonomi og nærhet til brudeparet. Jeg har forresten lest et par utgaver av skikk og bruk, og ingen av de plassene står det noe som helst om at gaven skal stå i stil med kostnadene. Men det finnes sikkert mange versjoner. Men mest av alt har det med å gjøre at når ting virker ufornuftig og uten mening, da er det gjerne sånn.
Hannepålandet Skrevet 22. juni 2012 #18 Skrevet 22. juni 2012 http://www.klikk.no/kvinneguiden/bryllup/article761955.ece Her står litt om den regelen. Men man må jo selvsagt ikke følge den. Man gjør som man vil. Det står fremdeles ikke at det er noen regel. Det står at tidligere har regler for skikk og bruk beskrevet... Men det står også klart i artikkelen at man gir etter økonomi og nærhet til brudeparet. Da har jeg formulert meg fil igjen da... Det er ingen regel nei. Jeg har forresten lest et par utgaver av skikk og bruk, og ingen av de plassene står det noe som helst om at gaven skal stå i stil med kostnadene. Men det finnes sikkert mange versjoner. Men mest av alt har det med å gjøre at når ting virker ufornuftig og uten mening, da er det gjerne sånn.
Gammelamazon Skrevet 22. juni 2012 #19 Skrevet 22. juni 2012 Jeg giftet meg ikke og inviterte til stor fest for å få gaver, verken i den ene eller andre prisklassen. Vi ønsket å samle slekt og venner for å feire dagen sammen! Alle gaver var en bonus.
It's all about me Skrevet 22. juni 2012 #20 Skrevet 22. juni 2012 Man skal kjøpe gave som koster like mye som det brudeparet bruker på dere. Så det kommer an på bryllupet. Dersom hjemmelaget bryllup med buffet mat eller betasuppe ol. Er 700 helt ok. Men dersom det er fireretters på hotell bør dere minst doble dette. For noe tull. Hvordan i huleste skal en vite hva som serveres da? F.eks. her jeg vært i et bryllup holdt på et bedre hotell, skulle da tippet at maten var deretter. Serveringen var et kakestykke, og det var alt. Burde jeg da tatt tilbake gaven, eller er det min feil at jeg ikke ringte brudeparet på forhånd og spurte om hva som ble servert og prisen på dette? Man gir etter evne og etter hvilket forhold man har til de som gifter seg. Venner, men ikke nærmeste venner hadde jeg gitt 500 kroner maks til.
Hannepålandet Skrevet 22. juni 2012 #21 Skrevet 22. juni 2012 Visst alle synst at det er tull er det nok derfor en ikke følger det lenger. Jeg kan gjerne innrømme at det er feil jeg, men slik er jeg vandt med det. Men forstår at andre ikke gjør det.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 22. juni 2012 #22 Skrevet 22. juni 2012 Men hva gjør du da, Hannepålandet? Ber du brudeparet om en oversikt over hva de bruker på deg slik at du vet hva du skal kjøpe gave for? Det er ikke spydig ment, jeg bare lurer hvordan en slik regel fungerer i praksis.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2012 #23 Skrevet 23. juni 2012 Regelen for pris pr kuvert = gave er jo gammel, men tror ikke den følges så slavisk. Vi har ikke tenkt noe på det i bryllupene vi har vært i de siste årene! Man ber ikke om regnskap, men man ser på hvor bryllupet feires (type hotell eller grendehus), og hva som serveres (koldtbord eller treretters fancy meny, fri bar, kun alkohol til maten, eller ingen alkohol...) Så gjør man et kjapt overslag over hva man koster, som gjest, og kjøper gave deretter.
Hannepålandet Skrevet 23. juni 2012 #24 Skrevet 23. juni 2012 Regelen for pris pr kuvert = gave er jo gammel, men tror ikke den følges så slavisk. Vi har ikke tenkt noe på det i bryllupene vi har vært i de siste årene! Man ber ikke om regnskap, men man ser på hvor bryllupet feires (type hotell eller grendehus), og hva som serveres (koldtbord eller treretters fancy meny, fri bar, kun alkohol til maten, eller ingen alkohol...) Så gjør man et kjapt overslag over hva man koster, som gjest, og kjøper gave deretter. Ja det det jeg mener. Men har ikke klart forklare det på en fin måte som her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå