Popsipus Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Vil gjerne lufte en sak med dere. Er veldig takknemlig for om dere kunne gi meg deres synspunkt. Vi fikk en "bekymringsmelding" fra pedagogisk leder i barnehagen for noen måneder siden. Hun påsto da at hun var bekymret for sønnen vår som hun mente var språklig tilbakesatt, og lå langt under "gjennomsnittet" for barn i samme alder når det gjalt enkelte språklige områder. Dette begrunnet hun i en del tester hun hadde tatt av han. Dessuten påpekte hun at han lekte utelukkende med barn som var ett år yngre enn han. Dette førte til at hun ønsket henvisning til PPT, samt at hun der og da, uten noen vurdering fra PPT ville ha oss enige at han burde vente et år med skolestart. Dette er derimot ingenting i forhold til det hun presterer å komme med som tilleggsobservasjon. Hun mener nemlig at sønnen vår har for stor tunge, at den ikke ser ut til å passe inn i munnhulen (???). Jeg reagerte der og da, og har reagert bare sterkere og sterkere på denne uttalelsen. Er dette strengt tatt en barnehageansatts bord? Bør man ikke ha medisinsk kompetanse før man uttaler seg om et barns tunge? Har hun krysset over en grense som hun ikke burde, og da tenker jeg etisk sett? Vi ble der og da bekymret og redde for at noe kunne være galt. At sønnen vår kunne ha en diagnose/symptom, det var i alle fall slik det ble tolket fra vår side. I ettertid har vi fått to spesialister til å undersøke tungen, en øre-nese-hals spesialist samt en barnelege. Ingen av dem finner noe som helst galt med tungen hans. I morgen skal jeg ta en prat med henne angående en opplæringsplan som hun har utarbeidet. Denne inneholder anmerkninger angående tungen hans, og som jeg ikke mener hører til i en opplæringsplan. I tillegg har den visse elementer som jeg ikke er helt enig i, og som jeg ønsker å drøfte nærmere med henne. Jeg er rett og slett fristet til å si til henne i samme slengen at jeg vurderer en formell klage på henne. Hva synes dere? Jeg kan legge til at sønnen vår er født noen få dager før nyttårsafta. Det betyr at han er den minste i sin aldersgruppe i barnehagen. I tillegg er det ingen av verken oss foreldre, besteforeldre, som bor rett i nærheten og som besøker oss et par ganger i uka, naboer eller venner som kjenner seg igjen i beskrivelsen av gutten vår. Til og med legen ved øre- Nese-Hals undret seg noe over at han var henvist til PPT. "Han snakker da helt fint han!", sa han. Jeg kjenner at dette pedagogiske mennesket irriterer meg mer og mer, og finner lite pedagogikk i å uttale seg på en slik måte at vi blir redde og bekymret. Hva mener dere? Bør jeg klage på vedkommende?
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Jeg er pedagogisk leder selv, og er delvis enig med deg. Jeg tenker at hun har nok vært litt vel krass, men samtidig er det altfor mange som jobber i barnehage som ikke tør å ta tak i ting. Jeg tenker at PPT ikke er noe farlig, og det er ikke hvem som helst som får hjelp derfra. Se på det som en fordel for gutten din dersom han får noe ekstra derfra! Det betyr ikke at han er dum, eller at du har mislykkes som mor. Det er utelukkende et gode for sønnen din. Når det gjelder det med tungen, så høres det ut som om hun kunne ha formulert seg anderledes. Men jeg kjenner at jeg fint kunne sagt noe slikt, dersom jeg følte at et barn slet med språket, og jeg hadde inntrykk av at det var tungen forverret språkvanskene. Flott at dere har fått sjekket det ut, og at det ikke var noe! Men, dette svaret er utfra det du har skrevet og mine tolkninger. Dersom en av foreldrene på min avdeling sitter med slike følelser som du har, håper jeg virkelig at de kan ta det opp med enten meg eller styrer, slik at vi får ordnet opp i det. Ergo anbefaler jeg deg til å be om en prat med styrer, og legge fram saken. Du kan også få styrer til å vurdere gutten din, slik at det er 2 meninger fra bhg som kommer frem. Vær klar på at du er uenig ovenfor styrer.
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Jeg er pedagogisk leder selv, og er delvis enig med deg. Jeg tenker at hun har nok vært litt vel krass, men samtidig er det altfor mange som jobber i barnehage som ikke tør å ta tak i ting. Jeg tenker at PPT ikke er noe farlig, og det er ikke hvem som helst som får hjelp derfra. Det er kun de med "ordentlige problemer", ergo vil ikke PPT gjøre noe som helst dersom de ikke mener at det er behov for det. Se på det som en fordel for gutten din dersom han får noe ekstra derfra! Det betyr ikke at han er dum, eller at du har mislykkes som mor. Det er utelukkende et gode for sønnen din. Når det gjelder det med tungen, så høres det ut som om hun kunne ha formulert seg anderledes. Men jeg kjenner at jeg fint kunne sagt noe slikt, dersom jeg følte at et barn slet med språket, og jeg hadde inntrykk av at det var tungen forverret språkvanskene. Flott at dere har fått sjekket det ut, og at det ikke var noe! Men, dette svaret er utfra det du har skrevet og mine tolkninger. Dersom en av foreldrene på min avdeling sitter med slike følelser som du har, håper jeg virkelig at de kan ta det opp med enten meg eller styrer, slik at vi får ordnet opp i det. Ergo anbefaler jeg deg til å be om en prat med styrer, og legge fram saken. Du kan også få styrer til å vurdere gutten din, slik at det er 2 meninger fra bhg som kommer frem. Vær klar på at du er uenig ovenfor styrer.
~~ElleMelle~~ Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Vet ikke om en formell klage vil medføre særlig mye, det kommer ihvertfall an på oppfatningen styrer har av sin ped.leder. Er h*n fornøyd tar han vedkommende i forsvar, har han noe å utsette er vel din henvendelse noe han legger "i bunken" til den blir stor nok til at han kan gjøre noe. Be om et møte med vedkommende sammen med styrer kanskje, og legg frem det du er misfornøyd med. Er enig i at tunge virker det ganske absurd at bhg ansatt skal mene noe om. Hvor gammel er barnet? Helsestasjonen sjekker jo litt språk på 4 års kontroll, de burde vel fanget opp der om det var noe...
Ulldott Skrevet 22. juni 2012 #5 Skrevet 22. juni 2012 At pedleder er bekymret for språket er en ting. Dersom barnet har scoret lavt på ulike tester er det greit å be ppt se på saken. De tilbyr ikke hjelp dersom det ikke er behov for det. Dersom de utreder og ser han er språklig svak er det jo en stor fordel om han får hjelp. MEN det virker som pedleder har en tendens til å legge ut om ting hun ikke har kvalifikasjoner til å snakke om. Ville absolutt snakket med styrer og informert om hva du reagerer på. Personlig ville jeg latt ppt sett på saken for å forsikre meg om at språket er bra. Bedre å gjøre for mye enn å sitte ved skolestart å angre.
Popsipus Skrevet 24. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 24. juni 2012 Takk for alle svar, alle sammen! Når det gjelder PPT har vi allerede hatt samtale om dette med barnehagen, og er satt opp til møte med en saksbehandler i løpet av høsten. I den innledende samtalen med barnehagen, kjente vi oss i utgangspunktet ikke igjen i mange av beskrivelsene av gutten vår, men sa oss allikevel enige i å få en skikkelig faglig vurdering av han. Jeg synes det er positivt at barnehagepersonell reagerer når de føler barn faller litt igjennom språkmessig. Men vi reagerer på måten dette er blitt behandlet på av pedagogisk leder. å innlede samtalen om ønske om henvisnig til PPT med "Jeg er begymret for gutten deres, han har så stor tunge, den passer liksom ikke inn i munnhulen hans, og han driver å selvstimulerer seg selv med den, ga oss inntrykk av at barnehagen vurderer gutten vår som tilbakestående. Når hun i tillegg bruker ord som" store hull i språkutviklingen" på noen få områder, så blir vi forvirret, for det stemmer ikke med det vi observerer hjemme. Sønnen vår er 4 1/2, blir 5 i slutten av desember. Han prater helt normalt (subjekt og verbal i riktig rekkfølge!), er flink til å gjenfortelle eventyr og flink til å forklare seg. På eget initiativ gjenkjenner han de fleste bokstavene i alfabetet, både skriflig og muntlig, og kommer flere ganger om dagen med utsagn som: "Tog begynner på T, "Håndkle begynner på H, ratt begynner på R, mamma! Nye ord dukker opp daglig. Dette har han lært seg selv, for barnehagen kjente ikke til dette engang da jeg nevnte det på møtet på fredag. Han har lenge vært flink til å telle (telte til 10 som halvannetåring), og forstår helt enkle matematiske prisipper, som at 5 + 5 = 10 osv. Han vet også forskjellen på venstre og høyre. Det har han skjønt siden han var 3. Han holder også god rede på dagene, og kan fortelle meg hvilken dag det var i går, hvilken dag det er i dag, samt hva morgendagen heter. Jeg har hundrevis av slike eksempler. Det har ingen hensikt å ramse de alle opp her, men det gir kanskje et lite inntrykk om hvorfor vi reagerer når hun sier at han har store hull i språkutviklingen, og formelig presenterer han som mulig tilbakestående. Som en illustrasjon på det vi mener er manglende kommunikasjonsevne fra hennes side, kan jeg fortelle om da mannen min skulle levere sønnen vår i barnehagen etter streiken. På tross av at barnehagen holdt åpent annenhver dag, valgte vi å ha han hjemme, da vi hadde muligheten for det. Da han ankommer barnehagen første dag etter endt streik, gråter gutten vår og protesterer høylydt. Han vil ikke i barnehagen! Mens han skriker og mannen min prøver å roe han ned, står denne dama og sier følgende:Ja, der ser dere når dere holder han hjemme!". Jeg sier ikke mer, utsagnet taler for seg selv. Fredag hadde jeg et møte i barnehagen med pedlederen. Møtet var i forbindelse med en utviklingsplan hun hadde utarbeidet for neste barnehageår. Der fikk jeg heldigvis gjennomslag for fjerning av en del punkter som jeg ikke mener passer inn i en utviklingsplan, deriblant beskrivelse av tungen, samt resultater av språktester tatt for nesten ett år siden. Jeg fikk også tatt en prat med styrer i barnehagen, som fikk høre litt om hvordan pedlederen har opptrådt i forbindelse med PPT-henvsingen. Hun takket for at jeg hadde gitt beskjed, og mente at de kunne lære en del fra denne prosessen, spesielt med tanke på hvordan man IKKE fremlegger en PPT-henvisning overfor foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå