Gå til innhold

Er dette god nok grunn til uføretrygd ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ihvertfall 50 %

- Helt på grensen til beinskjørhet på tetthetsmåling

- Brister ribben fra tid tid annet, gjerne bare med å snu seg litt forkjært

- Har hatt ryggsmerter som kommer og går i en lang periode.

- Tatt MR for ryggplagene, og fått konstantert små, komprimerte brudd/brist i ryggsøylen.

Klarer til en viss grad å fungere i jobb (mye ståing og gåing, praktisk yrke) men må ty til smertestillende oftere enn ønskelig , og også få andre til å ta de tyngste oppgavene.

Hva tror dere ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke menge eller grad av sykdom som avgjør om du kan få innvilget uføretrygd, men arbeidsevnen. Ta en tur på NAV og snakk med dem du.

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvormye du har vært borte fra jobb. Tror NAV vil du skal omskolere deg først. Kalles AAP.

Nå vet jeg ikke alderen din, men jo yngere du er, jo vanskeligere er det.

Lang prosess, tar ofte flere år,NAV vil prøve ut alt annet først.

Lykke til, man må ha krefter til å sloss når man er syn

Skrevet

Hi her

Det er ikke meg det gjelder, men min mor. Hun er straks 60 år.

"Problemet" er at hun alltid har jobbet, og vil gjøre nytte for seg. Men samtidig har helsen blitt betraktelig forverret, og etter en arbeidsdag er hun helt kjørt.

Jeg er redd hun jobber livet av seg - presser seg for hardt-, og ender opp helseløs når hun endelig er pansjonist og skal nyte livet...

Det begynner å gå opp for henne nå, så jeg håper hun tar en prat med lege og NAV om dette.

Skrevet

Snakket med legen først og så NAV Alt er personavhengig, men det er lettere å få uføretrygd nar man er 60 enn om man er 25.

Håper dere finner en løsning :)

Skrevet

hussk at fastlege ikke alltid har nok kunnskaper om lovverket til nav..Mange fastleger mener uføre er selvsagt, men så kommer regelverket og sier det motsatte..

Men, for å vurdere dette kreves opplysninger fra lege/ spesialist, all behandling skal være prøvd og funnet unyttig, tiltak for at personen skal kunne fortsette i arbeid and so on.Men som en sier her-det er arbeidsevnen som vurderes og det på bakgrunn av alder, muligheter i arb.markedet, utdanning +++kan lese om dette på nav.no

Skrevet
Hi her Det er ikke meg det gjelder, men min mor. Hun er straks 60 år. "Problemet" er at hun alltid har jobbet, og vil gjøre nytte for seg. Men samtidig har helsen blitt betraktelig forverret, og etter en arbeidsdag er hun helt kjørt. Jeg er redd hun jobber livet av seg - presser seg for hardt-, og ender opp helseløs når hun endelig er pansjonist og skal nyte livet... Det begynner å gå opp for henne nå, så jeg håper hun tar en prat med lege og NAV om dette.

Slik du legger det frem, så virker det som det er en rettighet man kan benytte seg av for å sole seg og slappe av på sine eldre dager mens den yngre generasjonen tar på arbeidshanskene.

Er ikke slik det fungerer. Eller jo, slik fungerer det om hun går av med pensjon, enten AFP eller alderspensjon fra 62 år (om hun har jobbet mange år har hun faktisk mulighet til det etter ny pensjonsreform). Eller om hun slutter eller går ned i stillingsprosent og lever på oppsparte midler eller familien. Men uførepensjon er fordi man er så syk at man ikke klarer å jobbe. Klarer hun å jobbe så må hun fortsette med det til hun enten går av med pensjon eller ikke klarer å jobbe lenger (og dermed må uføretrygdes).

Som regel er gangen i en uføresak slik: man tar kontakt med fastlege og sykemeldes, går i dialog med arbeidsplass og lege for å undersøke om noe kan tilrettelegges, NAV kommer inn i bildet som støttespiller og evt tiltak, og etter sykepengerettighetene går ut 1 år senere går man over på AAP om man fortsatt er syk minst 50%, da tar NAV over saken og legen blir støttespiller og evt arbeidsplass støtter eller melder seg ut. Deretter gjøres tiltak for å se om man kan gjøre noe ift å bedre arbeidsevne. Alder, type sykdom (med tanke på mulighet for forbedring) tas i betraktning. Uføresøknad sendes når tiltak er prøvd ut. Ikke alltid tiltak har noen hensikt i den alderen, men hovedregelen er at dette skal prøves først.

Skrevet

Høres ikke ut som det er grunnlag for det. I alle fall ikke enda.

Skrevet

Man kan ikke gå fra å være i jobb til å uføretrygdes, dette er en prosess som tar mange år.

Om hun har for mye smerter til å fungere på jobb må hun sykemeldes, så må det holdes oppfølgingsmøter med nav og arbeidsgiver for å prøve tilrettelegge jobben for henne. Om dette ikke fungerer og hun går sykemeldt et år må hun over på arbeidsavklaringspenger, og det må skrives en oppfølgingsplan med nav. Da skal arbeidsevnen utredes og det må vurderes om hun ha jobbe noe, om hun kan fungere i andre jobber osv. Da blir det spørsmål om kursing, arbeidstrening, praksis i andre yrker osv.

Viser det seg at hun ikke fungerer i noen yrker kan hun søke varig ufør, nav krever da legeattest fra minst en spesialist på at hun aldri kommer til å bli bedre. Er det mulighet for bedring får hun ikke uføretrygd, da vil hun få arbeidsavklaringspenger for to år av gangen. Er alle muligheter utprøvd og spesialistene mener det ikke er mulig for henne å bli bedre er det mulig hun får innvilget uføretrygd.

Skrevet

Mamma er 54 år gammel, og har mange ryggplager. Prolaps, skiveutglidning på flere steder, forkalkning mellom virvlene slik at hun har smerter, sannsynligvis nerver som ligger i klem slik at det stråler ned i bena.

Plagene begynte for 2-3 år siden. Hun har en mislykket ryggoperasjon bak seg, der hun for en periode mistet evnen til å gå. Etter dette har hun i perioder levd på pillecoctailer med smertestillende og sovetabletter, men har blitt bedre til å takle smertene "positivt" etter opphold på "ryggskole".

Uansett... Hun har ikke sjans til å jobbe (er hjelpepleier), men allikevel så må hun gjennom "systemet". Nå må hun prøve å jobbe 48% (gjennom nav) i minimum 8 uker for at de skal kunne evaluere arbeidsevnen hennes. Hun har nemlig søkt om 50% ufør.

Det ser imidlertid ut som om hun vil bli 50% ufør, men det er en lang prosess dette:) Tror det var enklere før.

Dersom mammaen din ikke klarer å jobbe må du sparke henne litt i rumpa så hun tar det litt med ro, og eventuelt startet mølla hos NAV. For det kan ta laaaang tid. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...