Gå til innhold

Er alenemor og mottar overgangsstønad..nå vil jeg flytte sammen med kjæresten min!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er jeg som er forferdelig dårlig å formulere meg, eller om det er enkelte her inne som bare ikke forstår hva jeg mener?

 

Jeg har sagt at jeg vil flytte sammen med kjæresten min..ergo jeg bryr meg mere om å bo sammen med han og datteren min enn å få OS!

 

Jeg har ikke et dilemma om jeg skal velge "gratis penger" eller kjæresten min, som dere så fint velger å fremstille det, men HVORDAN DERE SOM ER SAMBOER MED EN ANNEN MANN EN BARNETS FAR OG ER STUDENT UTEN JOBB GJØR DET FOR AT DET SKAL Gå RUNDT? :P

Er det så vanskelig å forstå? :P

 

SkjØnne de fleste her inne er skappsykologer og veldig gjerne vil "hjelpe" meg i denne situasjonen min :) men dere må jo fØrst lese hva jeg spØr om!

 

Jeg vet hva jeg vil og alt det der, jeg bare satt med et regnestykke om hvordan jeg skulle gjØre det ETTER dette året som samboere er omme..

 

Get it?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg skjønner problemsstillingen din, Hi.

 

Er enig med deg at det kan virke feil at din nye samboer skal begynne å forsørge deg og barnet etter ett år, jeg hadde nok ikke likt det selv heller. Det er kanskje ikke så mange andre alternativer,annet enn studielån og evt ekstrajobb (dersom dette hadde latt seg gjøre). Det er mulig du kan ha krav på noe fra sosialen (NAV), da jeg mener å ha hørt at samboere ikke har underholdningsplikt overfor hverandre.

 

Barnetrygd (X2?)og bidrag vil du nok beholde.

 

Dersom du og kjæresten din bor ganske nært, vil det kanskje la seg gjøre å vente med å flytte sammen, vente ca 1 års tid, slik at du vil kunne få de pengene du kan ha krav på? Det er jo ganske mye det er snakk om, dersom man også regner med tilskudd til pass av barn, utdanningstillegg (skolebøker etc), overgangsstønad, dobbel barnetrygd osv.

 

Alternativet kan være å høre med kjæresten din hvordan han ser på dette, for dersom han er klar over at du mister mange av dine rettigheter "pga ham", så må han nesten ta sin del av ansvaret, slik at dere får det til å gå rundt. Kanskje det kan skape mindre dårlig samvittighet for deg iom du vet han er informert om at du får økonomiske konsekvenser pga han, og kanskje ønsker han selv å ta denne byrden framfor at dere ikke får bo sammen. Det er fordeler ved å være to også, som feks husleieutgifter, strøm, kommunale avgifter, lisens, forsikringer, storhusholdning etc kommer som en regning, men deles på to.

 

ønsker dere uansett utfall lykke til med valget! Synes det er flott at du prioriterer utdanning i disse 3 åra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er jeg som er forferdelig dårlig å formulere meg, eller om det er enkelte her inne som bare ikke forstår hva jeg mener? Jeg har sagt at jeg vil flytte sammen med kjæresten min..ergo jeg bryr meg mere om å bo sammen med han og datteren min enn å få OS! Jeg har ikke et dilemma om jeg skal velge "gratis penger" eller kjæresten min, som dere så fint velger å fremstille det, men HVORDAN DERE SOM ER SAMBOER MED EN ANNEN MANN EN BARNETS FAR OG ER STUDENT UTEN JOBB GJØR DET FOR AT DET SKAL Gå RUNDT? :P Er det så vanskelig å forstå? :P SkjØnne de fleste her inne er skappsykologer og veldig gjerne vil "hjelpe" meg i denne situasjonen min :) men dere må jo fØrst lese hva jeg spØr om! Jeg vet hva jeg vil og alt det der, jeg bare satt med et regnestykke om hvordan jeg skulle gjØre det ETTER dette året som samboere er omme.. Get it?? :P
Lurer på om det er jeg som er forferdelig dårlig å formulere meg, eller om det er enkelte her inne som bare ikke forstår hva jeg mener? Jeg har sagt at jeg vil flytte sammen med kjæresten min..ergo jeg bryr meg mere om å bo sammen med han og datteren min enn å få OS! Jeg har ikke et dilemma om jeg skal velge "gratis penger" eller kjæresten min, som dere så fint velger å fremstille det, men HVORDAN DERE SOM ER SAMBOER MED EN ANNEN MANN EN BARNETS FAR OG ER STUDENT UTEN JOBB GJØR DET FOR AT DET SKAL Gå RUNDT? :P Er det så vanskelig å forstå? :P SkjØnne de fleste her inne er skappsykologer og veldig gjerne vil "hjelpe" meg i denne situasjonen min :) men dere må jo fØrst lese hva jeg spØr om! Jeg vet hva jeg vil og alt det der, jeg bare satt med et regnestykke om hvordan jeg skulle gjØre det ETTER dette året som samboere er omme.. Get it?? :P

 

Ikke vanskelig å forstå det. Men ettersom loven er ganske så klar på dette, så burde du ha klart å finne ut at du mister OS, og må gå over til studielån. Så fordi du ikke klarte å skjØnne det helt selv, så må jo vil forklare det for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_
Ikke noe rart at alenemødre får dårlig omdømme når de kun er opptatt av hva de har KRAV på, og ikke hva de kan yte.

 

Huff da, det var stygt sagt. Om du ble syk, ville du gitt avkall på sykepenger fra NAV som du hadde KRAV på feks?

 

Går ut fra du mottar barnetrygd med største glede?

 

Er jo ingen som gir fra seg penger man har krav på, når man er med å bidra til fellesskapet. Er jo det som er så herlig med velferdssamfunnet, at man får hjelp når man trenger det.

 

Skjønner jo at du ikke er/har vært alenemor selv. Den dagen du evt blir det, så må man ta imot den hjelpen man får, men man vil jo selvfølgelig helst være to..

 

Jo. Jeg har vært alenemor i flere år, og ikke mottatt en krone i stønader bortsett fra utvidet barnetrygd. Så jeg vet alt om å klare seg selv, hadde ikke en gang familie i nærheten for å avlaste eller hjelpe. Nå har jeg ny samboer, og har ikke tatt beslutning om å flytte eller ikke flytte sammen med en jeg elsker ut fra hvor mye stønader jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe rart at alenemødre får dårlig omdømme når de kun er opptatt av hva de har KRAV på, og ikke hva de kan yte.
Huff da, det var stygt sagt. Om du ble syk, ville du gitt avkall på sykepenger fra NAV som du hadde KRAV på feks? Går ut fra du mottar barnetrygd med største glede? Er jo ingen som gir fra seg penger man har krav på, når man er med å bidra til fellesskapet. Er jo det som er så herlig med velferdssamfunnet, at man får hjelp når man trenger det. Skjønner jo at du ikke er/har vært alenemor selv. Den dagen du evt blir det, så må man ta imot den hjelpen man får, men man vil jo selvfølgelig helst være to..
Jo. Jeg har vært alenemor i flere år, og ikke mottatt en krone i stønader bortsett fra utvidet barnetrygd. Så jeg vet alt om å klare seg selv, hadde ikke en gang familie i nærheten for å avlaste eller hjelpe. Nå har jeg ny samboer, og har ikke tatt beslutning om å flytte eller ikke flytte sammen med en jeg elsker ut fra hvor mye stønader jeg får.

Men det har vel aldri vært et slikt dilemma her heller??? Hallo!

 

Og om du ikke har mottatt stønader, så er det vel fordi du har hatt for høy inntekt. Du hadde jo ikke sagt nei takk om du hadde fått det da du var alenemor??

 

HI er jo klar over at hun mister overgangsstønaden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at HI ikke forstår at når kjæresten flytter inn, så kommer flere regninger til å bli halvert. Som husleie, strøm, kommunale avgifter, internett, TV-lisens og så videre. Så det OS utgjør blir på mange måter avbøtet ved at kjærestens inntekt går tl dekning av halvparten av utgifter. Og dere som sier at ny samboer ikke skal bruke en krone på barnet hennes, når barnet faktisk ikke har noe far som har samvær - hvorfor gidder dere flytte sammen med slike menn? Min samboer er ikke far til barna mine, og de har ingen samvær med den biologiske faren sin, men han stiller da ikke spørsmål ved hvor mye mat han skal kjøpe, om han kjøper en is eller en skjorte til ungene eller dekker andre utgifter. På samme måte som jeg gjerne kjøper eller lager gaver til hans nevøer og nieser og står for bursdagsgave til svigermor. En mann som ikke hadde tatt barna mine som sine egne men telte kroner for hvem som spiste hva og hvem som brukte hva, hadde jeg ikke giddet å være sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkeliggift_
Ikke noe rart at alenemødre får dårlig omdømme når de kun er opptatt av hva de har KRAV på, og ikke hva de kan yte.
Huff da, det var stygt sagt. Om du ble syk, ville du gitt avkall på sykepenger fra NAV som du hadde KRAV på feks? Går ut fra du mottar barnetrygd med største glede? Er jo ingen som gir fra seg penger man har krav på, når man er med å bidra til fellesskapet. Er jo det som er så herlig med velferdssamfunnet, at man får hjelp når man trenger det. Skjønner jo at du ikke er/har vært alenemor selv. Den dagen du evt blir det, så må man ta imot den hjelpen man får, men man vil jo selvfølgelig helst være to..
Jo. Jeg har vært alenemor i flere år, og ikke mottatt en krone i stønader bortsett fra utvidet barnetrygd. Så jeg vet alt om å klare seg selv, hadde ikke en gang familie i nærheten for å avlaste eller hjelpe. Nå har jeg ny samboer, og har ikke tatt beslutning om å flytte eller ikke flytte sammen med en jeg elsker ut fra hvor mye stønader jeg får.
Men det har vel aldri vært et slikt dilemma her heller??? Hallo! Og om du ikke har mottatt stønader, så er det vel fordi du har hatt for høy inntekt. Du hadde jo ikke sagt nei takk om du hadde fått det da du var alenemor?? HI er jo klar over at hun mister overgangsstønaden her.

 

Du vet ingenting om meg. Mitt samlivsbrudd var bittert slik at eksen stakk av med alt innbo og alt. Orket ikke krangle med hm siden jeg ville unngå flere månedes terror. I ettertid måtte jeg bruke over 40 000 kroner (som jeg ikke hadde rett i lomma) på innbo, løsøre og diverse. Måtte kjøpe meg bil fordi den gamle bilen stod på eksens navn. Så jeg vet hvordan det er å ha økonomiske problemer. Svaret mitt var kommentar til deg som sa at jeg aldri har vært alenemor og ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er det folk har så i mot alenemødre egentlig? Er jo helt sykt med hets man får her inne, om man er så uheldig å være alene!!!

 

Sansyligvis blir 50% av dere det før heller siden, så ikke sitt så veldig kjepphøyt på villaene deres nå!!!Vips så er du alenemor selv, da får nok pipa en annen lyd.

 

Fei for deres egen dør!! Så fort noe skjer med dere står dere nok på Nav kontor dere og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, ikke la deg provosere. Det er en del her inne som svarer svært aggressivt og kjefter og smeller på alt og alle. Ikke gidd å svare surpeisene, men kun de som gir ordentlige svar.

 

Når det gjelder det du egentlig spør om har jeg ikke peiling. Lykke til med studier og ny kjæreste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...