Gå til innhold

Hun er så forelska i fetteren sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og håper hun lov til å gifte seg med han. Problemet er at faren ikke liker denne fetteren, han liker en annen fetter bedre, som han heller ser at datteren sin gifter seg med. Nå går hun bare å venter på svar ang hvem hun får lov til å gifte seg med.

Huff, hva skal man si? Dette gjelder en kollega, hun er 19 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ikke lov å gifte seg med søskenbarn....?

Skrevet

Hjelp, hva skal du si? At tvangsgifting ikke er lov vel! Vi er i 2012, ikke 1839.

Skrevet

Er lov i andre land og andre kulturer!

Skrevet

Ehh...

Hva er det du prater om?

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jo da. Kong Olav gjorde jo det, blant andre.

Problemstillingen høres noe konstruert ut.

Hun får ikke lov å gifte seg med fetter 1 av faren fordi faren ikke liker ham. Faren vil at hun skal gifte seg med fetter 2 fordi far liker ham bedre. Og jenta er bare 19 år.

Jeg tenker: Enten er problemstillingen oppkonstruert for å provosere, eller så er dette en kultur som er såpass fremmed for oss i Norge, at i hvert fall mine tanker og råd vil være helt bortkastet.

Skrevet

jo det er faktisk lov.

Skrevet

Hun skal ikke gifte seg i Norge, men i hjemlandet.

HI

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet (endret)

Tvangsekteskap er ikke lov i Norge

Er de av annen kultur, så må de fortsatt følge norsk lovverk.

Endret av <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jo da. Kong Olav gjorde jo det, blant andre.

Problemstillingen høres noe konstruert ut.

Hun får ikke lov å gifte seg med fetter 1 av faren fordi faren ikke liker ham. Faren vil at hun skal gifte seg med fetter 2 fordi far liker ham bedre. Og jenta er bare 19 år.

Jeg tenker: Enten er problemstillingen oppkonstruert for å provosere, eller så er dette en kultur som er såpass fremmed for oss i Norge, at i hvert fall mine tanker og råd vil være helt bortkastet.

Ikke oppkonstruert, de er fra Pakistan. Hennes eldre søster er også gift med en fetter og de har to barn sammen.

Skrevet

hun kan ikke gifte seg som 19- åring!!men dette er tydeligvis en kultur hvor ting gjøres på måter jeg ikke forstår eller noen gang kommer til å forstå... og slike ekteskap holder jo de også.... om de er så lykkelige er en annen sak.

Skrevet

Joda det er lov å gifte seg med søskenbarn i Norge. Men det mest vanlige er det vel ikke.

Mener ellers at jenta må få gifte seg med den hun ønsker, ikke hva som blir bestemt av andre.

Skrevet

Det er lov å gifte seg med søskenbarn, også i norge. Broren til min bestefar gifta seg med kusina si han... Det var nok faktisk relativt mye vanligere også i norge før i tida, ikke bare i andre land og kulturer...

Skrevet
hun kan ikke gifte seg som 19- åring!!men dette er tydeligvis en kultur hvor ting gjøres på måter jeg ikke forstår eller noen gang kommer til å forstå... og slike ekteskap holder jo de også.... om de er så lykkelige er en annen sak.

Hvorfor kan hun ikke gifte seg som 19-åring? Jeg giftet meg som 18-åring, og ikke er jeg muslimsk heller, var av egen fri vilje det. grensa for å gifte seg i Norge er 18 år, er du mellom 16 og 18 kan du søke Fylkesmannen om å få gifte deg hvis tungtveiende grunner taler for det. Mitt ekteskap holdt forresten i nesten 10 år.

Skrevet

Huff huff huff... stakkar jente.

Si til henne at hun ikke trenger godta det. Eller?

Skrevet
Huff huff huff... stakkar jente. Si til henne at hun ikke trenger godta det. Eller?

Jeg har sagt det, men hun trosser ikke faren sin. For henne er det ikke noe annet alternativ enn å gjøre som faren sier. Synes det er fryktelig trist...

Skrevet

<p>Stakkars jente. Tror nok det vil bli tøft for hun å stå imot farens ønsker, men det er IKKE slik det skal være. Si at det er hjelp å få</p>

<p><strong>Hjelp ved frykt for tvangsekteskap:</strong></p>

<ul>

<li>Det lokale barnevern, familiekontor, krisesentra, politi</li>

<li><a href="http://www.imdi.no/Documents/Presentasjoner/Felles%20skriv%20fra%20direktoratene%20om%20Alarmtelefonen.doc">Alarmtelefonen</a> for barn og unge har tlf: <strong>116 111.</strong></li>

<li>I Oslo: Barnevernvakten 22 70 55 87</li>

<li>Røde Kors-telefonen: 815 55 201</li>

<li>SEIF: 22 03 48 30 (22 11 40 04 ved kriser)</li>

</ul>

Skrevet

Ble litt rotete forrige innlegget mitt.

Disse kan hjelpe:

lokale barnevernet, familiekontor, krisesenter og politi.

Alarmtelefon for barn og unge : 116 111

Røde kors telefonen 815 55 201

SEIF: 22 03 48 30 (22 11 40 04 ved krise)

Skrevet
Ble litt rotete forrige innlegget mitt. Disse kan hjelpe: lokale barnevernet, familiekontor, krisesenter og politi. Alarmtelefon for barn og unge : 116 111 Røde kors telefonen 815 55 201 SEIF: 22 03 48 30 (22 11 40 04 ved krise)

disse kan også hjelpe:

MiRA – Ressurssenter for innvandrer- og flyktningkvinner: 22 11 69 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...