Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 I dag kom det mail fra det bemanningsbyrået, til alle ansatte, jeg jobber for nå. Der står det at dersom noen av deres ansatte blir syke i dag, fredag eller mandag så er det kun fravær med sykemelding som blir godkjendt som fravær. Uten sykemeldig får man ikke godkjendt fraværet og vil få advarsel. Altså ikke lønn... Har en arbeidsgiver lov til dette?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Om de mistenker skulk har de lov til det. Om det til stadighet er folk syke i forbindelse med helg for å kunne ta en langhelg på hytta o.l. skjønner jeg at de blir mistenksomme. Har de i tillegg erfart at 50% av de ansatte er "syke" st.hans helga skjønner jeg også at de mistenker skulk. Da kan de kreve legeattest på at man faktisk er syk.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Det tror jeg ikke. Jeg er ikke ekspert, men antall sykedager går jo på din personlige konto. Dersom du har brukt opp kvoten eller har hatt dem for tett, kan de kreve legeerklæring. Men å si at dette gjelder generelt for alle ansatte på bestemte dager, det stemmer ikke.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Det tror jeg ikke. Jeg er ikke ekspert, men antall sykedager går jo på din personlige konto. Dersom du har brukt opp kvoten eller har hatt dem for tett, kan de kreve legeerklæring. Men å si at dette gjelder generelt for alle ansatte på bestemte dager, det stemmer ikke. Jo de kan det.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Dette mener jeg ikke kan være tillatt. Bruk av egenmelding kan ikke inndras generelt for en hel arbeidsplass. Det er kun når egenmeldingsperioden er brukt opp at arbeidsgiver kan kreve sykmelding. http://www.sticos.no/portal/Nyheter/tabid/477/ID/78/Egenmelding-ved-sykefravr.aspx
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 Dette mener jeg ikke kan være tillatt. Bruk av egenmelding kan ikke inndras generelt for en hel arbeidsplass. Det er kun når egenmeldingsperioden er brukt opp at arbeidsgiver kan kreve sykmelding. http://www.sticos.no...-sykefravr.aspx Arbeidsgiver kan kreve sykemelding om de tror det er skulk. Har du tenkt å skulke HI?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 Retten til bruk av egenmelding kan også inndras dersom det er mistanke om misbruk (inntil 6 mnd) - men neppe for en hel arbeidsplass.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #9 Skrevet 21. juni 2012 Hvis det har vært et generelt problem at mange har meldt seg syke i forbindelse med st.Hansfeiringen tror jeg de har lov til dette.
Lettie Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 Jeg trodde man kun kunne inndra retten for EN person, ikke for alle, og da skal man komme med en advarsel til den det gjelder først...? Vi hadde problem med ei som "skulka" og HR på jobben var nøye på å få det riktig. Hun fikk muntlig og skriftlig advarsel, så mistet hun retten.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #11 Skrevet 21. juni 2012 I dag kom det mail fra det bemanningsbyrået, til alle ansatte, jeg jobber for nå. Der står det at dersom noen av deres ansatte blir syke i dag, fredag eller mandag så er det kun fravær med sykemelding som blir godkjendt som fravær. Uten sykemeldig får man ikke godkjendt fraværet og vil få advarsel. Altså ikke lønn... Har en arbeidsgiver lov til dette? I henhold til arbeidsmiljøloven har de IKKE lov til dette. Dersom du er med i LO/HK eller lignende ville jeg sendt denne mailen videre til de. De har ikke lov å sende felles mail ut om dette. En ting er dersom noen spesielle ofte er syke i forbindelse med helg osv. Men de har ikke lov å "ta alle under en kam" i det hele tatt. Hvilke bemanningsbyrå er dette? Virker veldig uproffesjonelt spør du meg. Jeg har vært innom MANGE bemanningsbyrå opp igjennom årene men aldri vært borti noe som dette. Hadde en periode hvor sønnen min var mye syk og da tok de dette opp med meg personlig, men de sendte ikke ut felles mail til alle ansatte...
prins2010+lilleprins2012 Skrevet 21. juni 2012 #12 Skrevet 21. juni 2012 ved all sykdom, selvom ansatt ikke har brukt opp sykedagene sine, har arbeidsgiver rett til å trekke sykdommen i tvil, uten forvarsel;) og kreve legemeldig. kan tilogmed trekke legemelding i tvil! men jeg hadde ikke sendt ut en sånn mail til alle. men på den andre siden, som andre over her sier, hvis de har erfaring med mye "sykdom" rundt sånne helger, kan det jo funke prevantivt. ulovelig er det hvertfall ikke:)
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #13 Skrevet 21. juni 2012 Jeg har på ingen måte tenkt å skulke nei. Slutter her etter neste uke. Men reagerer på at dem sender ut mailen. At dem kan bestride en egenmelding vet jeg, men å sende ut felles advarsel til sine ansatte synes jeg blir litt feil. MEN det går vannkopper på skolen hos ett av barna mine så jeg er jo nå redd for at barnet skal få det og synes jo det blir litt vel teit og måtte få sykemelding/erklæring fra lege på at vannkopper dersom barnet har det.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #14 Skrevet 21. juni 2012 Jeg har på ingen måte tenkt å skulke nei. Slutter her etter neste uke. Men reagerer på at dem sender ut mailen. At dem kan bestride en egenmelding vet jeg, men å sende ut felles advarsel til sine ansatte synes jeg blir litt feil. MEN det går vannkopper på skolen hos ett av barna mine så jeg er jo nå redd for at barnet skal få det og synes jo det blir litt vel teit og måtte få sykemelding/erklæring fra lege på at vannkopper dersom barnet har det. Er jo ingen problemer å få sykemelding for det. Har ungen vannkopper har den til og med gratis lege og dere har all verden tid til å dra til legen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå