Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Er det flere av dere som har opplevd å miste venner da dere fikk barn? Jeg har alltid hatt gode venner og vært mye sosial,vennene mine har vært viktige for meg. Etter jeg fikk baby for 8 mnd siden er det svært sjelden jeg hører fra mine venner,kun de med barn selv som tar kontakt... Jeg forstår ikke dette, det er klart at jeg ikke kan være med på alt lengre,men det er koselig med en invitasjon. Jeg synes dette er veldig leit og vurderer å ta dette opp med iallfall min nærmeste venninne som har vært på besøk maks 5 ganger etter lillegutt ble født. Noen med lignende erfaring? Vil dette løses av seg selv når ammeperioden er over og man er litt friere?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 jeg mistet kontakten når mine venner fikk barn, da ble jeg ikke bra nok for dem......heldigis skjønte de det etterhvert
Squirrel79 Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Erfaringsmessig går dette begge veier. Man vil bli invitert, men man må også ta initiativ til å invitere andre. Jeg har forståelse for at om man ikke er veldig opptatt av baby, og ikke har baby selv, så vil det bli litt rart å skulle tilbringe mye tid hvor det snakkes om baby. Nå skriver du ikke noe om du har forsøkt å ta initiativ selv til å møte de du har mistet litt kontakt med. Det vil selvfølgelig bli lettere når du kan dra ut litt uten babyen, og man kan møtes og snakke om "det samme gamle". Erfaringsmessig blir man vel litt mer opptatt av baby når de er små. Jeg har opplevd det samme selv, uten at jeg føler det er et tap. Jeg ser disse vennene innimellom, men ikke på langt nær like ofte som før jeg fikk barn. Derimot har jeg fått noen veldig gode venner som fikk barn på omtrent samme tidspunkt som meg. Det er et vendepunkt på samme måte som når man bytter skole og får nye klassekamerater, eller bytter jobb og får nye kollegaer. Selv om det føles litt trist...
marsve Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Tja.. mistet veldig mange bekjente/venner, men har fortsatt de nærmeste selv om forholdet har endret seg en del. Vi finner jo ikke på det samme lenger, men er jo mange kvelder sammen å skravler her hos meg mens ungene sover. Tenker at det vil "bedre" seg når de selv for barn og det vil de fleste innen få år, siden vi er i rette alderen.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Hun har vært hos deg 5 ganger, og hvor mange ganger har du vært hos henne? Det burde jo være minst det tilsvarende antall hvis du skal ha rett til å klage. Kontakten må gå begge veier.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Mistet en god del venner, merket at det etter kort tid var kun jeg som prøvde å holde kontakten, spurte om vi skulle møtes, foreslo at samboeren min kunne ta ungen, så kunne vi ta en tur ut på pub på kvelden osv, men de fleste av vennene mine ville aldri det, eller de gadd ikke svare, så jeg kuttet de ut. Nå har jeg svært få venner igjen, men de jeg har, de er gode venner...
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 Ja, men det var med vilje.. Har kontakt med et par av de da, men noen av de er bare opptatt av fest og fyll, og det er ikke jeg lengre. Ikke på samme måte. Og når vi kun var sammen på fest, så hadde vi ikke så mye til felles allikavel. Merker at jeg trives best med andre mødre, som er i samme situasjon, eller at barna kan leke sammen mens vi skravler. Venninner med barn er gull verdt.. Man forandrer seg jo selv og, og noen ganger så blir slike "bytter" nødvendig.. Er jo selvsagt kjedelig om man faktisk vil ha de gamle vennene, men da tror jeg man må prøve å si ja til ting, eller be de på ting selv og. Er jo kjedelig å være venn med noen som aldri kan møtes.. E du flink til å be folk hjem til deg da?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 Jeg opplevde å miste venninner da de fikk barn, jeg fikk selv barn sent. årsaken er soleklar. Noen nybakte mammaer tar det for gitt at alt skal skje på deres premisser så fort de har en baby å ta vare på. De føste månedene ja, men deretter er det faktisk fullt mulig å la baby være hjemme en kveld med far mens mor reiser ut. Ditt vennskap med venninnene er bygget på helt andre ting enn vennskapet med nye venner fra barselgruppen - selv om barnløse venninner sikkert synes ungen din er søt så setter de sikkert pris på å treffe deg uten babyen også. Det er her mine venninner sviktet (selv om de sikkert mener det var jeg som sviktet), i tillegg til at man som nybakt mamma Må huske på at det går an å snakke om andre ting enn bæsjebleier, fødsel, gulp og amming.
Von Hertelhofen Skrevet 21. juni 2012 #9 Skrevet 21. juni 2012 Jeg har ikke mistet venner, men vi er på god vei til å gli fra hverandre nå. Det er vanskelig å forklare, men de som ikke har barn forstår jo ikke hvordan det er å ha barn. Jeg forsvarte en gang en venninne som gikk tidlig hjem fra fest. Jeg sa; hun har sikkert spreng, og så savner hun vel ungen litt og. Men det var det absolutt ingen forståelse for. Hun var usosial og kjedelig. Det jeg mener å si er at de uten barn forstår ikke "morsfølelsen" til oss med barn.... Ungen ER tross alt det viktigste i livet mitt.
Von Hertelhofen Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 OG det er ikke alltid fullt mulig å bare ta seg en tur ut når en vil. Ungen min tar ikke flaske, og hun drikker annenhver time. Jeg godtar at dette er tilfelle i noen mnd av livet mitt (selv om det ikke er moro at ungen er limt på meg ) Men ingen av vennene mine forstår det. Hvor vanskelig kan det vær å gi flaske??, får jeg høre ofte.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #11 Skrevet 21. juni 2012 Jeg mener selv at jeg er nokså flink til å ta kontakt.Vi bor i en liten leilighet så eg foreslår ofte shoppingturer,kafeturer,tur på SATS for å trene ilag, og drar ofte på besøk til venninnene,men blir som regel med baby. Av ulike årsaker er det kun den siste mnd jeg har hatt mulighet å dra ut på kvelden uten baby. Jeg er veldig obs på å ikke prate om babyen så lenge de ikke spør, da jeg selv hatet dette da jeg ikke hadde baby. Kanskje de bare forventer at jeg tar kontakt når jeg har mulighet, men jeg synes det kan gå begge veier...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå