Gå til innhold

Hvorfor er det farlig for gravide å spise salami?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for svar :) Ble mye klokere

Skrevet

Så leste jeg denne artikkelen på jordmor Siri sine sider så slett ikke enkelt å vite:

http://jordmorsiri.no/artikler/141/article/item/null/salami-jatakk

Jeg savner salami og har spist det et par ganger i løpet av 19 ukers svangerskap men vil ikke risikere noe med å spise for ofte, kan lage det på ostesmørbrød da! :)

Skrevet

Toksoplsmose.

Hvis du leser min tråd om "svak positiv toksoplasmoseprøve" på skravlesiden så skjønner du hvorfor. Det er et helvete å være her jeg er nå. Den psykiske delen er tøff. Jeg er helt forberedt på å få en syk/skadet baby jeg nå. Jeg er helt likegyldig blitt...

Men om du fryser ned det kjøttet du vil spise i 2 døgn skal den parasitten være død, så det er jo en mulighet...

Skrevet

[quote name=håpet kom i mai! :o) ' timestamp='1340261304' post='144335009] Så leste jeg denne artikkelen på jordmor Siri sine sider så slett ikke enkelt å vite: http://jordmorsiri.n...l/salami-jatakk Jeg savner salami og har spist det et par ganger i løpet av 19 ukers svangerskap men vil ikke risikere noe med å spise for ofte, kan lage det på ostesmørbrød da! :)

Jeg tar ikke det hun sier for god fisk siden det til stadighet er folk som blir syke av norsk mat (feks. Ecoli, Salmonella osv.) og jeg kjenner også om noen som har blitt smittet av både listeria og tokso. som gravide.

Hun ene mistet barnet i uke 13 og hun andre fikk en baby som var døv.

Er det verd sjansen?

Skrevet

Det er jo det eneste jeg klarer å spise på morran:(

Tro hvis jeg fryser den ned en runde, om den da er trygg å spise?

Skrevet

Jeg er i den situasjon at jeg prøver å bli gravid. Skulle jeg bli det, skal jeg kutte ut salami med glede, men kommer til å savne det.

Har hørt at mange sier man ikke skal spise det under svangerskap, men aldri fått forklaring på hvorfor.

Gjest splætt
Skrevet

Salami (og spekemat generelt) er saltet og tørket, og bakterier trives dermed dårlig. Derfor er det holdbart i lang tid og trygt å spise generelt sett.

Det er imidlertid ikke varmebehandlet, så om f.eks listeria eller e.coli skulle være i kjøttet, er disse bakteriene sannsynligvis ikke døde, selv om de har dårlige vekstvilkår. Spesielt e.coli trenger man ikke ha en stor forekomst av for at den skal kunne produsere gift nok til å ødelegge kjøttet.

Vi har gode rutiner på næringsmiddelhygiene her i landet, så risikoen for å spise dårlig salami er liten. Men den er der, så jeg ville ha varmebehandlet den først for sikkerhets skyld.

Når cet gjelder parasitter, har jeg ingen aning. Men frysing tar ikke knekken på bakterier, det bare stopper veksten så lenge varen er fryst. Når den tines er den det like mange bakterier som før.

Jeg kan ikke mye om det, men det er dette jeg har lært, og det høres logisk ut. Selv spiste jeg masse røyka laks i jula, passet på at datoen var bra osv, men på nyåret var det en produsent som fikk listeriaproblemer. Siden torde jeg ikke å røre det.

Skrevet

Den må i så fall både vært fryst å stekt for at det skal være trygt.

Listeria og toxo kan begge finnes i spekemat.

Skrevet
Det er jo det eneste jeg klarer å spise på morran:( Tro hvis jeg fryser den ned en runde, om den da er trygg å spise?

Den må i så fall både vært fryst å stekt for at det skal være trygt.

Listeria og toxo kan begge finnes i spekemat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...