Gå til innhold

er dette tausettspliktbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

en hjelpe arbeider i helsevesnet sier til en annen pyskolog et helt annet sted i et møte at vi er meldt til barnevern,.?

ikke fått lov av oss.

lurer på om dette er brudd på tausettsplikten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må utdype dette litt mer. Jobbe de i samme team? Da er det ikke brudd på taushetsplikten. Dersom de samarbeider på en eller annen måte antar jeg at det ikke er brudd. Hvordan vet du dette?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Er denne personen en venn av dere, eller har du et pasientforhold til personen?

Skrevet

Ja, det er det. Man skal ha tillatelse av partene i saken for å kunne diskutere dette med andre. Har man ikke tillatelse så skal man enten anonymisere eller ikke snakke om saken i det hele tatt.

Skrevet
Du må utdype dette litt mer. Jobbe de i samme team? Da er det ikke brudd på taushetsplikten. Dersom de samarbeider på en eller annen måte antar jeg at det ikke er brudd. Hvordan vet du dette?

de jobber ikke i samme team, de jobber ikke på samme sted ikke engang i samme kommune.

var et møte ang meg og min mann,. men det er ikke vesentelig spør du meg.

jeg vet dette da mannen min var i dette møte.

Skrevet

I et tverrfaglig samarbeid skal man fortsatt ha tillatelse for å kunne snakke om eller å diskutere saker åpent.

Har man ikke tillatelse så er det brudd på taushetsplikten.

Skrevet
Er denne personen en venn av dere, eller har du et pasientforhold til personen?

pasientforhold.

Skrevet

Men hvorfor var de i samme møte da? For å diskutere om dere må gi fra dere barnet/barna?

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det er et brudd om møtet var om din mann, mannen din var tilstede og alle i rommet er ansatte i helsevesenet som skal hjelpe mannen din. Da må de jo kunne snakke om saker som angår mannen din?

Skrevet

Så lenge de var i et møte sammen, om dere, så var de i et såkalt "samarbeidsmøte", og da har de ikke taushetsplikt om slikt.

Skrevet

Eh...jeg skjønte ikke helt, tror du må forklare litt mere altså!

Skrevet

Så lenge dere ikke har skrevet under på samtykke så er det jo brudd på taushetsplikten.

Skrevet

Dersom ikke parten har fått tillatelse av deg, så er det brudd på taushetsplikten.

Skrevet
Så lenge dere ikke har skrevet under på samtykke så er det jo brudd på taushetsplikten.

Det kan det umulig være når de har et samarbeidsmøte mellom flere av mannens behandlere med han tilstede. Er vel ikke sånn at han skal skrive under på et samtykke for alle tingene de skal ta opp når alle er der for å hjelpe nettopp han.

Skrevet
Det kan det umulig være når de har et samarbeidsmøte mellom flere av mannens behandlere med han tilstede. Er vel ikke sånn at han skal skrive under på et samtykke for alle tingene de skal ta opp når alle er der for å hjelpe nettopp han.

Riktig.

Hilsen #10

Skrevet

Så lenge det ikke foreligger samtykke om at disse opplysningene skal gis videre til andre så er det brudd på taushetsplikten.

Det er ikke slik at man kan fortelle hva som helst av opplysninger om andre i slike møter. Man må ha samtykke om hva som skal tas opp og hva man kan snakke om til andre, selv i slike møter.

Skrevet
Så lenge det ikke foreligger samtykke om at disse opplysningene skal gis videre til andre så er det brudd på taushetsplikten. Det er ikke slik at man kan fortelle hva som helst av opplysninger om andre i slike møter. Man må ha samtykke om hva som skal tas opp og hva man kan snakke om til andre, selv i slike møter.

Folk som sitter i en ansvarsgruppe er ikke "hvem som helst". Det er en spesielt sammensatt gruppe mennesker, som feks fastlegen, pasientens faste behandler i sosialtjenesten, evt en saksbehandler i barnevernet og andre som spiller en rolle i pasientens liv på en eller annen måte. Når en slik gruppe er opprettet, skjer det i samarbeid med pasienten, og er til pasientens beste (selv om ikke pasienten selv alltid ser det). Samtykke må ikke innhentes i forkant av hvert eneste møte.

Skrevet
Så lenge det ikke foreligger samtykke om at disse opplysningene skal gis videre til andre så er det brudd på taushetsplikten. Det er ikke slik at man kan fortelle hva som helst av opplysninger om andre i slike møter. Man må ha samtykke om hva som skal tas opp og hva man kan snakke om til andre, selv i slike møter.
Folk som sitter i en ansvarsgruppe er ikke "hvem som helst". Det er en spesielt sammensatt gruppe mennesker, som feks fastlegen, pasientens faste behandler i sosialtjenesten, evt en saksbehandler i barnevernet og andre som spiller en rolle i pasientens liv på en eller annen måte. Når en slik gruppe er opprettet, skjer det i samarbeid med pasienten, og er til pasientens beste (selv om ikke pasienten selv alltid ser det). Samtykke må ikke innhentes i forkant av hvert eneste møte.

Samtykke trenger ikke hentes inn i forkant av hvert møte. Men forhåpentligvis har HI og mannen undertegnet en samtykkeerklæring, og da har de lov til å utveksle opplysninger om pasienten dersom det er nødvendig for å gi best mulig helsehjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...