Gå til innhold

misunnelig/sjalu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det å være misunnelig eller sjalu på noen eller noe en negativ ting?

For meg har jeg aldri sett på det som en negativ ting, men i flere innlegg her(ikke akuratt nå i det siste) har jeg oppfattet det som at flere syntes det er det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på å være misunnelig og sjalu da.. å være misunnelig er negativt.. Det ligger i ordet at man da ikke unner den andre det det gjelder.

å være sjalu er en annen ting..

"Jeg er sjalu for at dere skal til Thailand i sommer, men jeg er ikke misunnelig."

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

I utgangspunktet trenger det ikke å være negativt, men når misunnelsen eller sjalusien tar overhånd og selv går i en negativ retning som ved å baksnakke, være ekkel, bli skadefro osv. så blir misunnelsen og sjalusien en negativ ting

Skrevet
Er det å være misunnelig eller sjalu på noen eller noe en negativ ting? For meg har jeg aldri sett på det som en negativ ting, men i flere innlegg her(ikke akuratt nå i det siste) har jeg oppfattet det som at flere syntes det er det.

Jeg ser på misunnelse som :

1) det er noe som er vondt! Man får direkte vondt i kroppen av å være misunnelig/sjalu.

2) Når man er misunnelig/sjalu, så betyr det jo at man ikke ønsker dette for andre, så hvordan kan det skje for seg selv da?

3) å være misunnelig kan også være en drivkraft for å nå et mål, eller for å aldri gi opp!

Nei... synes ikke det er negativt, men det er en vond følelse...

Skrevet

Misunnelse er en følelse, et ønske om å ha en annens egenskaper, status, evner, anseelse eller eiendeler. Misunnelse har ikke nødvendigvis med ting å gjøre; det sentrale er fornemmelsen av at den andre er i en bedre situasjon enn man selv er (og gjerne ikke unner den andre personen dette. Man kan også lett overse sine egne goder/gode egenskaper).

- Det er det sentrale som gjør at de fleste får negative assossiasjoner til misunnelse. Men misunnelse kan også motivere til et ønske eller begjær om å gjøre det bedre selv, og da blir det en positiv motivasjon til forandring.

Fant vel ingen god definisjon av sjalusi på norsk i farta, så her er den på engelsk:

1 a : intolerant of rivalry or unfaithfulness

b : disposed to suspect rivalry or unfaithfulness

2: hostile toward a rival or one believed to enjoy an advantage

3: vigilant in guarding a possession

Dermed er sjalusi mye mer negativt i det sosiale perspertiv enn misunnelse. Det fører til mistenksomhet og vernende adferd, som er lite imøtekommende og gavmildt overfor andre. I det lange løp gangner det ikke noen. Det er nå min mening... Men å være intolerant for utroskap i parforhold eller businesspartnerskap er seff riktig.

Skrevet

Jeg har aldri tenkt på misunnelse som at jeg ikke unner en annen person noe... Har vel bare ikke tenkt over ordet...

Jeg tenker at jeg er misunnelig hvis jeg har lyst på noe som noen andre har...

Feks en venninne har nettop kjøpt en ny fin leilighet, da sa jeg at jeg var litt misunnelig, men jeg har jo aldri ment at hun ikke fortjener den!!

... hva tenker jeg på da?

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

For meg er sjalu et negativt begrep. Jeg tenker at det å være sjalu som regel handler om relasjoner, altså om man blir sjalu fordi kjæresten ser på andre, eller i mellom søsken f.eks. Da tenker jeg at det ofte handler om at man bygger seg opp forestillinger om at andre får ufortjent mye oppmerksomhet, gaver e.l. som man ikke unner denne personen, og gjerne tenker at dette handler om følelser til andre man ikke unner denne følelsen til (f.eks. søsken som er sjalu, kan være redd at mammaen er mere glad i et annet søsken enn seg selv, og unner ikke dette søskenet den oppmerksomheten), man vil heller ha det selv.

Misunnelig, når man hører på ordet, så betyr det jo at man ikke unner det andre det det handler om. Men jeg er vandt med at ordet brukes i en mer positiv forstand, på en slik måte at det viser beundring, man anerkjenner noe som er positivt og sier det for å vise at man gjerne skulle vært i vedkommendes sko selv, men for meg så betyr ikke det at jeg ikke unner denne personen det! Jeg kunne nok funnet på å sagt at jeg var misunnelig på min venninne som har en fantastisk hytte ved sjøen! Men aldri ment at jeg ikke unnet dem det, bare at jeg ønsket meg det selv også. Bør kanskje revurdere å bruke det begrepet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...