Gå til innhold

Bidrag -forvirret ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd navs bidragskalkulator, men kanskje noen har et ca grunnlag som oss og kan tipse meg om hva dere får i bidrag?

Mor lønn: 500 000,-

Far lønn: 400 000,-

Mor har de 70%, far 30 %.

Mor har tilskudd til barnetilsyn, to barn i sfo. 6 og 8 år +skatteklasse 2.

Far har et barn til som han bor sammen med. Mor har ingen andre barn.

Noen som har det ca sånn og vet hvor mye det blir..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror bidragsveilederen til NAV gir deg best pekepinn på dette.....

Hva er du forvirret av der? Du finner utregningen(tror det heter beregningsgrunnlag) i en link på den siste siden, der bidragssummen står, og der står også bidragsevnen til far.

Skrevet

Tror bidragsveilederen til NAV gir deg best pekepinn på dette.....

Hva er du forvirret av der? Du finner utregningen(tror det heter beregningsgrunnlag) i en link på den siste siden, der bidragssummen står, og der står også bidragsevnen til far.

Det er med god grunn ho blir forvirret syns jeg, for den kalkulatoren gjelder for et barn. Den tar ikke med flere barn, ei heller særkullsbarn, så den vil bli ubrukelig for henne å finne ut av riktig bidrag på.

Til HI.

Jeg tror det er best om du prater med nav selv. Her skulle vi ha privat avtale, men fordi jeg/bf ikke har peiling på bidrag, og fordi han har to fra før, så ba jeg nav vise meg når jeg var der, og det så ikke ut som et enkelt mattestykke i mine øyne. Jeg klarer ihvertfall ikke å gjengi annet enn resultatet.

forhåpentligvis finner du noen i samme situasjon, men det er nok som å lete etter ei nål i en høyball.... Far har vel samvær med særkullsbarna også? Det skal jo også regnes med... Beklager at jeg ikke kunne være til hjelp...

Lykke til :-)

Skrevet

Leste først nå at far bor sammen med det andre barnet sitt, så stryk kommentaren min om det med samvær der ;-)

Skrevet
Tror bidragsveilederen til NAV gir deg best pekepinn på dette..... Hva er du forvirret av der? Du finner utregningen(tror det heter beregningsgrunnlag) i en link på den siste siden, der bidragssummen står, og der står også bidragsevnen til far.
Det er med god grunn ho blir forvirret syns jeg, for den kalkulatoren gjelder for et barn. Den tar ikke med flere barn, ei heller særkullsbarn, så den vil bli ubrukelig for henne å finne ut av riktig bidrag på. Til HI. Jeg tror det er best om du prater med nav selv. Her skulle vi ha privat avtale, men fordi jeg/bf ikke har peiling på bidrag, og fordi han har to fra før, så ba jeg nav vise meg når jeg var der, og det så ikke ut som et enkelt mattestykke i mine øyne. Jeg klarer ihvertfall ikke å gjengi annet enn resultatet. forhåpentligvis finner du noen i samme situasjon, men det er nok som å lete etter ei nål i en høyball.... Far har vel samvær med særkullsbarna også? Det skal jo også regnes med... Beklager at jeg ikke kunne være til hjelp... Lykke til :-)

Det er da bare å legge inn for ett barn av gangen, så funker kalkulatoren aldeles utmerket!

Skrevet
Tror bidragsveilederen til NAV gir deg best pekepinn på dette..... Hva er du forvirret av der? Du finner utregningen(tror det heter beregningsgrunnlag) i en link på den siste siden, der bidragssummen står, og der står også bidragsevnen til far.
Det er med god grunn ho blir forvirret syns jeg, for den kalkulatoren gjelder for et barn. Den tar ikke med flere barn, ei heller særkullsbarn, så den vil bli ubrukelig for henne å finne ut av riktig bidrag på. Til HI. Jeg tror det er best om du prater med nav selv. Her skulle vi ha privat avtale, men fordi jeg/bf ikke har peiling på bidrag, og fordi han har to fra før, så ba jeg nav vise meg når jeg var der, og det så ikke ut som et enkelt mattestykke i mine øyne. Jeg klarer ihvertfall ikke å gjengi annet enn resultatet. forhåpentligvis finner du noen i samme situasjon, men det er nok som å lete etter ei nål i en høyball.... Far har vel samvær med særkullsbarna også? Det skal jo også regnes med... Beklager at jeg ikke kunne være til hjelp... Lykke til :-)

Det er da bare å legge inn for ett barn av gangen, så funker kalkulatoren aldeles utmerket!

Det er ikke så enkelt se. Den tar fortsatt ikke hensyn til særkullsbarn som den bidragspliktige har fra før. Og når det er flere barn med samme foreldre så skal ikke den bidragspliktige nødvendigvis betale bidragssum nr 1 + bidragssum nr 2 selvom det er to barn. Det er en øvre grense på alt dette ift bidragspliktiges økonomi og hva som er dens betalingsevne.

Sånn som hos meg når barn nr 2 kommer til verden. Her skal far betale 2760 for den førstefødte vi har felles. Og så skal han betale 2640 for nestemann. Men de to summene sammen blir mer enn hans betalingsevne tilsier på 5000, og derfor skal han ikke betale mer enn 5000.

Han skal tross alt brødfø seg selv og særkullsbarna under samvær også, akkurat som pappaen til HI's barn må.

Skrevet

Den er ikke ubrukelig, og det er bare å se på utregningen til slutt(eller beregningsgrunnlaget) i den linken jeg sa ligger der.

Da ser man om man kan legge sammen bidraget for barna, som er regnet ut hver for seg, eller ikke. For det kommer an på fars bidragsevne(som der er spesifisert).

Jeg har 2 barn jeg får bidrag for. Far har ett barn han har bodd sammen med. Og kalkulatoren til NAV har fungert utmerket, og gjør det fortsatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...