Gå til innhold

Er det mange her som har tatt abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv gjort det og lurer på hvor mange andre som faktisk har gjort det. Jeg valgte det fordi jeg er under utdanning, i et relativt nytt forhold og at jeg vil at datteren min skal få det hun trenger uten å komplisere det ytterligere med et til barn nå.

Hvorfor har dere tatt det valget og er det noe dere tenker på i ettertid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har tatt en abort. Er ca 2 år siden nå, tenker på det ganske ofte. Angrer hjertet mitt ut av sorg over barnet som ikke fikk lov å komme til verden.

Gjør det aldri igjen. Uansett om prevensjonen svikter slik som sist gang.

Skrevet

To ganger faktisk.. Og det var nok det eneste riktige begge gangene.

Skrevet

Gjorde det da jeg var 19 år. Var ikke klar for unge og skulle ta utdannelse. Det er nå 19 år siden.

Skrevet

Ja, 3 ganger. En gang når jeg var 17 år, pappaen var narkoman og jeg hadde ingenting å tilby et barn.

Andre gang når jeg var 18 år. Ble voldtatt og ble gravid på tross av at jeg gikk på ppiller:(

3 gang for 4 år siden pga at jeg hadde mistet aap pengene mine og var under en utredning av sykdommen min som jeg hadde ventet i 10 år på å få. ( og det var med kondom)

Det var 10 år mellom abort nr 2 og 3.

Har ikke hatt noe problemer med det i ettertid og tenker ikke på det.

Skrevet

Gjorde for 12 år siden da jeg var 19.Jeg var mentalt 14 på den tiden og barnefaren var helt håpløs.Brukte p-piller men ble gravid for det.Har aldri angret på det valget..

Gjest Michael<3
Skrevet

Huff, trist å lese at noen blir gravide og velger å faktisk ta et liv. Jeg har selv mistet ufrivillig, da var jeg 17 år, hadde problemer selv, hadde lav inntekt. Men jeg kunne aldri under noen omstendigheter valgt å ta livet til babyen. Etter den ufrivillige aborten, så har vi forsøkt i 5 år å få barn. Holdt på med masse hormoner, prøverør og alt mulig. Og det gikk heldigvis til slutt og har nå en vakker sønn på 6 mnd. Jeg syns at hvis det "passer dårlig" med barn så bør man heller la være å ha sex istedet for å bli gravid også bare fjerne det...

Forstår din ufattelige vanskelige situasjon som ble voldtatt, men de andre gangene... HUFF...!

Gjest Michael<3
Skrevet
Ja, har tatt en abort. Er ca 2 år siden nå, tenker på det ganske ofte. Angrer hjertet mitt ut av sorg over barnet som ikke fikk lov å komme til verden. Gjør det aldri igjen. Uansett om prevensjonen svikter slik som sist gang.
Huff, trist å lese at noen blir gravide og velger å faktisk ta et liv. Jeg har selv mistet ufrivillig, da var jeg 17 år, hadde problemer selv, hadde lav inntekt. Men jeg kunne aldri under noen omstendigheter valgt å ta livet til babyen. Etter den ufrivillige aborten, så har vi forsøkt i 5 år å få barn. Holdt på med masse hormoner, prøverør og alt mulig. Og det gikk heldigvis til slutt og har nå en vakker sønn på 6 mnd. Jeg syns at hvis det "passer dårlig" med barn så bør man heller la være å ha sex istedet for å bli gravid også bare fjerne det... Forstår din ufattelige vanskelige situasjon som ble voldtatt, men de andre gangene... HUFF...!
Derfor jeg blir provosert og skuffet når folk det "passer dårlig" for å få barn bare tar livet av det... Når andre sliter i åresvis og kanskje aldri lykkes med å få barn...
Skrevet

Gjorde det i våres. Hadde nettopp fått barn og hatt mensen en gang etter fødselen, hadde ikke jobb å gå til etter permisjonen. Gikk på p-piller

Skrevet
Ja, har tatt en abort. Er ca 2 år siden nå, tenker på det ganske ofte. Angrer hjertet mitt ut av sorg over barnet som ikke fikk lov å komme til verden. Gjør det aldri igjen. Uansett om prevensjonen svikter slik som sist gang.
Huff, trist å lese at noen blir gravide og velger å faktisk ta et liv. Jeg har selv mistet ufrivillig, da var jeg 17 år, hadde problemer selv, hadde lav inntekt. Men jeg kunne aldri under noen omstendigheter valgt å ta livet til babyen. Etter den ufrivillige aborten, så har vi forsøkt i 5 år å få barn. Holdt på med masse hormoner, prøverør og alt mulig. Og det gikk heldigvis til slutt og har nå en vakker sønn på 6 mnd. Jeg syns at hvis det "passer dårlig" med barn så bør man heller la være å ha sex istedet for å bli gravid også bare fjerne det... Forstår din ufattelige vanskelige situasjon som ble voldtatt, men de andre gangene... HUFF...!
Derfor jeg blir provosert og skuffet når folk det "passer dårlig" for å få barn bare tar livet av det... Når andre sliter i åresvis og kanskje aldri lykkes med å få barn...

Ehhh, seriøst!? Nå har jeg aldri tatt abort, har heldigvis ikke hatt behov for det. Men jeg har da for pokker ikke noe ansvar i forhold til andre som ikke kan få barn! Synd for dem, men det er faktisk ingen menneskerett å bli foreldre! I Norge er det helt legalt å ta abort innenfor gitte rammer, heldigvis for det!

Gjest Michael<3
Skrevet
Ehhh, seriøst!? Nå har jeg aldri tatt abort, har heldigvis ikke hatt behov for det. Men jeg har da for pokker ikke noe ansvar i forhold til andre som ikke kan få barn! Synd for dem, men det er faktisk ingen menneskerett å bli foreldre! I Norge er det helt legalt å ta abort innenfor gitte rammer, heldigvis for det!
Ja, det er jeg klar over at det er helt lovlig å ta abort. Men om det er etisk og moralsk riktig er en heeeeeeeeeeeeeelt annen sak!!!
Gjest Michael<3
Skrevet
Ja, det er jeg klar over at det er helt lovlig å ta abort. Men om det er etisk og moralsk riktig er en heeeeeeeeeeeeeelt annen sak!!!
Dessuten syns jeg ikke det er en menneskerett å drepe et barn heller§!
Skrevet

Michael: du snakker om å ta livet av et barn, "fordi det ikke passet" osv... her vil mange være uenige med deg, hadde det vært et "barn" i sin forstand, så hadde abort vært ulovlig. Abort innen 12 svangerskapsuke, er snakk om et embryo/foster, en spire, som er i ferd med å bli et barn. Denne spiren har kanksje hjerteslag og fingre, men mangler utviklet hjerne og egne følelser og impulser og tanker, som er det som en gang kan bli en personlighet, men er altså en tom kropp som kan bli et barn.

"Kommende" barn eller voksende spire er et mer korrekt ord.

Det er ikke uten grunn at det er lov til å ta abort innen utgangen av 12 uke.

Og nei, jeg har ikke tatt abort selv, og aner ikke hva jeg ville gjort hvis jeg kom i en fortvilet situasjon. Det er for meg umulig å si nå, men jeg håper jeg hadde tatt det riktige valget. Synes det er helt feil å dømme folk for dette valget slik du gjør her.

Skrevet

Deg om det! I min verden er det ikke et barn før tolv uker. Abortdebatten gidder jeg ikke å ta, men du må gjerne forklare meg hvorfor vi som lett får barn har en "ansvar" ovenfor dere som sliter. Jeg har absolutt ikke lyst på flere barn nå, men jeg blir alltid gravid på første forsøk, og har tid til å få ti unger til, om jeg vil. Bør jeg det da, syns du? Siden jeg kan, og du ikke kan?

Skrevet

Det er trist for de som ikke kan få barn. og det mener jeg oppriktig. Men hva har det å si for meg, og evt andre? Om et uhell skjer, må det få være opp til hver enkelt om man vil beholde. Det er en privatsak. Om jeg f.eks tar abort så gjør det ikke at de som sliter får barn fortere.

Tok selv abort for 3 uker siden, når jeg lå innlagt på sykehuset for alvorlig blodpropp. Hadde ikke fått behandlingen som reddet mitt liv om jeg ikke hadde tatt abort. Fostret hadde blitt veldig skadet av trombolysebehandlingen. Men valget om abort tok vi likevel rett før jeg fikk blodpropp. Og nei, "det passet ikke for oss". Og det var tungt og jeg tenker ofte på det, men angrer ikke. Det var det rette valget for oss.

Skrevet

La oss holde oss til spørsmålet her.

"Hvor mange har tatt abort og hvorfor?"

Jeg har tatt abort en gang, mellom 1. og 2. barn. Angrer ikke og tenker nesten aldri på d. Var d riktig for oss og gjøre der og da.

Skrevet

Ja jeg har gjort det 2 ganger gravid på p.piller og angrer ikke, har to søte barn nå og kan faktisk tillby de en sikker tilværelse med hus og økonomi!

Til alle dere som huffer dere over at noen har tatt abort så sier faktisk alle at prevansjonen sviktet ergo de ville ikke ha barn på det tidspungtet!

Skrevet

Så når jeg er 100% alenemor til min datter. Allerede har valgt å gi liv og nå velger å skal gi henne det beste livet jeg kan gi henne. Når jeg nå utdanner meg slik at jeg skal få en fast og god inntekt slik at jeg kan tilby min datter alt hun fortjener og trenger.

At jeg nå sliter med å få alt til å gå rundt, ikke har bil fordi jeg ikke har råd til det og leier leilighet fordi jeg ikke har økonomi til å kjøpe. Da skal jeg heller beholde barnet, slik at jeg kan utsette utdannelsen i flere år..havne i et større økonomisk problem med 2 små barn..fordi andre ikke kan få barn?

Jeg valgte abort fordi jeg vil gi det barnet som er her et best mulig liv. Et til barn nå ville ikke bidratt til det.

Jeg valgte å tenke på meg og datteren min..ikke graviditen!

Derfor passet det ikke for meg. det var ikke for at jeg heller ville dra på byen..eller at jeg vil ha fri noen år til.

Men for at jeg bygger opp et liv for meg og datteren min.

Forferdelig trist at det er mange som vil, men ikke kan få barn.

Men jeg tar ikke avgjørelser basert på andre. Jeg tar de basert på hva som er best for meg og mine!

Før du peker på andre burde du være sikker på at dine egne hender er rene. Ikke sikkert valgene du tar i ditt liv ikke ville falt i smak hos meg..men det er det som er så fint med at det er dine valg og ditt liv.

Gjest Michael<3
Skrevet
Deg om det! I min verden er det ikke et barn før tolv uker. Abortdebatten gidder jeg ikke å ta, men du må gjerne forklare meg hvorfor vi som lett får barn har en "ansvar" ovenfor dere som sliter. Jeg har absolutt ikke lyst på flere barn nå, men jeg blir alltid gravid på første forsøk, og har tid til å få ti unger til, om jeg vil. Bør jeg det da, syns du? Siden jeg kan, og du ikke kan?
Jeg stiller ingen til ansvar for at andre har problemer med å få barn eller ikke kan få barn. Har jeg sagt at det er noen sitt ansvar??? Da vil jeg gjerne at du viser meg hvor jeg har sagt det? Jeg skrev at det var derfor jeg ble provosert nettop fordi at for mennesker som ønsker seg barn mer enn noe annet i verden kan bli fortvilet over mennesker som tar abort. Er mange som er enige med meg og også mange som er uenige med meg.. Jeg syns absolutt at det er et barn selv om det er 11 uker gammelt! For meg så er det slik og ferdig med det!
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, 2 ganger. Første gang hadde jeg ikke noe problemer med det. Andre gang var det kjempevanskelig, men nødvendig. angrer ikke på det i dag.

Gjest Michael<3
Skrevet
Så når jeg er 100% alenemor til min datter. Allerede har valgt å gi liv og nå velger å skal gi henne det beste livet jeg kan gi henne. Når jeg nå utdanner meg slik at jeg skal få en fast og god inntekt slik at jeg kan tilby min datter alt hun fortjener og trenger. At jeg nå sliter med å få alt til å gå rundt, ikke har bil fordi jeg ikke har råd til det og leier leilighet fordi jeg ikke har økonomi til å kjøpe. Da skal jeg heller beholde barnet, slik at jeg kan utsette utdannelsen i flere år..havne i et større økonomisk problem med 2 små barn..fordi andre ikke kan få barn? Jeg valgte abort fordi jeg vil gi det barnet som er her et best mulig liv. Et til barn nå ville ikke bidratt til det. Jeg valgte å tenke på meg og datteren min..ikke graviditen! Derfor passet det ikke for meg. det var ikke for at jeg heller ville dra på byen..eller at jeg vil ha fri noen år til. Men for at jeg bygger opp et liv for meg og datteren min. Forferdelig trist at det er mange som vil, men ikke kan få barn. Men jeg tar ikke avgjørelser basert på andre. Jeg tar de basert på hva som er best for meg og mine! Før du peker på andre burde du være sikker på at dine egne hender er rene. Ikke sikkert valgene du tar i ditt liv ikke ville falt i smak hos meg..men det er det som er så fint med at det er dine valg og ditt liv.
Da skriver jeg som jeg skrev i stad, så la være å ha sex!! Ta forhåndsreglene hvis det passer dårlig med barn! Du skriver at du gjør det for datteren din, og så fint at du går inn for å gi datteren din et bra liv. Men da er det jo dumt å bli gravid i utganspunktet... Det finnes spiral som man blir midlertidig steril av og kan ta ut hvis man vil ha barn igjen. Det handler om å ta forhåndsregeler isetedet for å angre når det er for sent...
Skrevet

Tok en abort for 6 år siden. Hadde mine grunner for å gjøre det og har ikke angret avgjørelsen min. Selv nå etter at jeg har fått et barn, sliter jeg ikke med det på den ene eller andre måten. Hadde kanskje vært litt mer ambivalent hvis jeg måtte ta en abort nå etter at jeg har fått barn, men angrer ikke på den jeg tok.

Skrevet
Så når jeg er 100% alenemor til min datter. Allerede har valgt å gi liv og nå velger å skal gi henne det beste livet jeg kan gi henne. Når jeg nå utdanner meg slik at jeg skal få en fast og god inntekt slik at jeg kan tilby min datter alt hun fortjener og trenger. At jeg nå sliter med å få alt til å gå rundt, ikke har bil fordi jeg ikke har råd til det og leier leilighet fordi jeg ikke har økonomi til å kjøpe. Da skal jeg heller beholde barnet, slik at jeg kan utsette utdannelsen i flere år..havne i et større økonomisk problem med 2 små barn..fordi andre ikke kan få barn? Jeg valgte abort fordi jeg vil gi det barnet som er her et best mulig liv. Et til barn nå ville ikke bidratt til det. Jeg valgte å tenke på meg og datteren min..ikke graviditen! Derfor passet det ikke for meg. det var ikke for at jeg heller ville dra på byen..eller at jeg vil ha fri noen år til. Men for at jeg bygger opp et liv for meg og datteren min. Forferdelig trist at det er mange som vil, men ikke kan få barn. Men jeg tar ikke avgjørelser basert på andre. Jeg tar de basert på hva som er best for meg og mine! Før du peker på andre burde du være sikker på at dine egne hender er rene. Ikke sikkert valgene du tar i ditt liv ikke ville falt i smak hos meg..men det er det som er så fint med at det er dine valg og ditt liv.
Da skriver jeg som jeg skrev i stad, så la være å ha sex!! Ta forhåndsreglene hvis det passer dårlig med barn! Du skriver at du gjør det for datteren din, og så fint at du går inn for å gi datteren din et bra liv. Men da er det jo dumt å bli gravid i utganspunktet... Det finnes spiral som man blir midlertidig steril av og kan ta ut hvis man vil ha barn igjen. Det handler om å ta forhåndsregeler isetedet for å angre når det er for sent...

Takk for gode råd.. Det skal jeg ta til etterretning ;)

Jeg satt inn spiral da jeg fikk barn, det resulterte i en kraftig infeksjon da spiralen kom ut av plass, kom nesten ut og satt skjevt i en periode. Derfor "får" jeg ikke ei heller VIL jeg ha spiral igjenn etter den opplevelsen! kraftige blødninger, smerter ... Neitakk..

Som tillegsinfo så bruker jeg P-plaster nå. Jeg har alltid brukt prevansjon..

Etter siste aborten anbefalte legen min meg å bruke kondom i tillegg til P-plaster da jeg før har blitt gravid på P-pillen.

Jeg tar mine forhåndsregler..men jeg akter ikke å slutte å ha sex ifall prevansjonen jeg faktisk bruker, svikter meg igjenn.

Nå vurderer jeg p-stav men er usikker fordi man kan bli plaget med småblødninger..

Det er altfor lett for mennesker å vurdere andres situasjoner utifra egne erfaringer.. Er ikke alle som bruker abort som prevansjon heller da..

Skrevet

Ja det har jeg, for 4 år siden.

Skrevet

Typisk her kommer Abort motstandarane.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...