Gå til innhold

Mange her som oser seg i luksus eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det stilles spm slik som:

- Hvorfor man ikke har en feit bufferkonto. Uventede bursdager kan jo trossalt oppstå.

- Hvorfor folk ikke har råd å reise på ferie.

- Hvorfor folk er litt skrapa før neste lønning.

And the list gooes on:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har tenkt det samme, jeg er jo fattig i forhold til mange her inne tydligvis...

Burde vel ikke fått barn heller jeg, som ikke har så mye på kontoen!

Gjest sug lut
Skrevet

Det er veldig greit å kunne late som her inne for enkelte med et relativt fattig indre liv.

Min største luksus i øyeblikket er å ha grass i håret etter å ha ligget en time på ryggen i enga i strålende sol. Gratis var det også, og overhodet ikke kontroversielt, selv her inne. Anbefales.

Skrevet

Nå er det vel ingenting av det som du rekner opp som kan betegnes som å "ose i luksus" akkurat.

Alle med en sunn økonomi bør ha penger i reserve for en uforutsett bursdag, om vaskemaskinen ryker eller bilen må på verksted.

De fleste som er i jobb, bør ha mulighet til å ta en eller annen form for ferie. Man trenger ikke reise utenlands, men en campingtur i Norge bør vel være overkommelig for de fleste barnefamilier? Husk at det er viktig å ha noe å fortelle når skolen/barnehagen begynner til høsten.

De fleste vet når neste lønning kommer, og bør vel planlegge såpass at man har til mat den siste uka før lønn.

And the list goes on:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, vi oser ikke i luksus. Men vi synes det er viktig å unne oss litt i hverdagen fremfor å ha masse penger på konto. Feks tar jeg gjerne med barna på kino og er blakk en uke før lønn fremfor å ha pengene stående i tilfelle

Skrevet

"Velter seg i luksus"

"Oser av luksus"

Skrevet

Ja, oser seg faktisk, har du ikke hørt uttrykket? Poenget mitt var vel litt at alle som er så "sjokkert", er at mange ser forbi det faktum at mange her inne og der ute i verden er alenemødre med en inntekt, noen er kanskje sykemeldt, noen er kanskje studenter eller noen kanskje kun har en deltidsjobb. Selv er jeg alenemor og student uten bufferkonto tenk ( og det går faktisk fint), og har ikke råd til ferie i år siden jeg må jobbe.. Virker ofte som penger er status her inne? ;-) Søsteren min f.eks er i et parforhold med 3 barn, og de har ikke råd til noe ferie de heller grunnet dårlig økonomi.

Skrevet
"Velter seg i luksus" "Oser av luksus"

Her var språkpolitiet på plass.. My bad.

Skrevet

Det er ofte lurt å sikre seg økonomisk FøR man stifter familie!

Og når man leser om alle "uplanlagte" svangerskap som florerer her inne, må man nesten spør seg om hvor god prevensjonsopplæringen har vært de siste årene?

For ikke å snakke om all som så uforskyldt kommer i økonomisk uføre.

Jeg syns ingenting av det du ramser opp i hi kvalifiserer til å kalles luksus. Det er vanlig, økonomisk edruelighet.

Skrevet

Er ferier økonomisk edruelighet? DET er det ikke i mine ører :) så lenge man betaler regningene sine og har mat på bordet til enhver tid, så har man en god økonomi synes jeg..

Skrevet

Er virkelig det å ha mat på bordet og betalte regninger god økonomi? Der er jeg veldig uenig, vil heller kalle det dårlig råd.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Vel, her inne kan man ha god råd, jeg kan fint si vi eier et enormt hus, samboeren kjører porsche, ungene går kun i merkeklær og har en villa på Bahamas. Mens realiteten er at vi leier et mini hus, samboeren kjører en gamal volvo 940 og ungene går stortsett i arveklær, og det nermeste vi kommer villa er 4 mans teltet ;)

Skrevet

Fort og ta litt i og her på forumet.

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet (endret)

Noen kaller å reise 40 mil for å besøke familie, for ferietur, hvis det er i ferien. Noen må til Thailand for at det skal kunne kalles ferie. Noen har råd, men vil heller spare pengene, eller kjøpe ny TV.

Noen har masse penger, men bruker ikke penger på verken dilldall eller kafeturer, men putter pengene inn på sparekonto eller i en dyrere månedlig kostnad på bolig. Noen med lite penger velger å bruke siste krone hver mnd for å leve livet mest mulig, der kontoen er tømt frem til lønna kommer, og da er det rett ut på shopping igjen. Andre har mye penger og bruker mye penger på kafeturer, klær og opplevelser, og er likevel skrapa en uke før lønning hver mnd. Noen sier høyt at de er blakk fordi budsjettet er brukt opp for måneden, mens de fortsatt har en urørt fet sparekonto, mens andre er aldri "blakk" så lenge de har minst 100 kr igjen på konto og null på sparing, en uke før lønna kommer.

Prioriteringer, vurderinger, relativiteter.

Her har vi det noenlunde greit økonomisk, kanskje helt gjennomsnittlig ift nyetablerte barnefamilier. Jeg personlig synes det er greit å ha en bufferkonto (og har mulighet), i tilfelle alt uforutsett... men bruker heller ikke mye penger på det som ikke må brukes penger på. Pga sparekonto så er jeg heller aldri "skrapa" før lønna kommer- vi har jo en reserve. Vil ikke kalle at vi lever noe luksusliv likevel...

Endret av lillemor og lillefrøken
Skrevet

Jeg tror at de aller aller fleste har råd til å dra på ferie om dem gidder. Jeg har hatt dårlig råd selv, både jeg og mannen studerte og eide leilighet når renta var ganske høy. Tok noen ekstravakter, og vips så hadde vi råd til å reise til Legoland, kom på 4000 kr inkl båtreise, inngang og 2 netter på Legoland hotell.

I fjor mistet jeg jobben, vi valgte derfor og bare dra til Hunderfossen. Kom på ca 2000 kr inkl to overnattinger og inngang. Har ikke regna med bensinpenger her da. Grillet pølser i parken!

I år har vi vært på en ganske dyr ferie, derfor blir det billigere i sommer, camping på Bogstad.

Skrevet

Vi oser oss i luksus! Vi har tak over hodet, varmt vann i kranen, mat på bordet og et hjem fullt av kjærlighet. Det synes jeg kvalifiserer for luksus i den verden vi bor i!

I år blir det campingferie på oss ca 3 mil hjemmefra:)

Skrevet
Det er ofte lurt å sikre seg økonomisk FøR man stifter familie! Og når man leser om alle "uplanlagte" svangerskap som florerer her inne, må man nesten spør seg om hvor god prevensjonsopplæringen har vært de siste årene? For ikke å snakke om all som så uforskyldt kommer i økonomisk uføre. Jeg syns ingenting av det du ramser opp i hi kvalifiserer til å kalles luksus. Det er vanlig, økonomisk edruelighet.

Mitt svangerskap med min samboer var ikke planlagt. Vi har en nydelig sønn og selv om vi ikke er ferdige med utdannelsen og leier en leilighet, så har vi fått det kjempefint her og trives i foreldrerollen. Oss imellom har vi det også bra. økonomi sliter fort litt på forhold, men vi har en grunnleggende lykke og ser på økonomi som et problem. Men ikke et avgjørende et.

Du skriver at det ofte er lurt å sikre seg økonomisk FøR man stifter familie. Og du har helt rett. Det kan være lurt. Og å være økonomisk rustet er ingenting annet enn positivt. Men må si du har også ravende feil. Jeg og samboeren min hadde ikke trengt å få barn uten å tjene godt og ha 300.000 på bufferkonto. Vi valgte det. Har du noen gang tenkt over at de uplanlagte svangerskapene snudde om til å bli ønskede svangerskap eller var ønsket fra start av? Vi alle velger hver vår vei.

Vi valgte å få barn uten å ha mye penger å rutte med. Men vi er rike på et barn, og jeg vil annse oss som lykkelige. Sønnen vår har også alt han trenger, og det skal han fortsette med. Dette var veien vi valgte å gå, og vi ville ikke gått den anderledes.

Prevensjonsopplæringen var forøvrig ingenting å klage på!

Skrevet

Jeg oser meg i livskvalitet og hverdagslykke. -Men penger har jeg ikke så mye av, hverken bufferkonto eller ferie. Og ordet "burde" har jeg fjernet fra ordlista mi. Godtt voksen er jeg også;)

Skrevet

Vi lever bare en gang. Ja jeg kunne helt sikkert spart litt mer hver mnd, men jeg unner meg heller en syden tur i året enn å spare pengene, vil vi ha kinesisk mat til midda så kjøper vi det(take out) har ca 90 000 på sparekonto og det er mer enn nok. En vaskemaskin, komfyr osv er ikke så dyr. Forsikring har eg på leilighet og innbo forsikring så det vil dekke ved eventuelle skader. Helt ærlig så kan jeg ikke forstå de som har flere hundre tusen på sparekonto og kjøper kun det billigste av det billigste for å spare mer( vet om ett par av de)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...