bitthen Skrevet 20. juni 2012 #1 Skrevet 20. juni 2012 Er vel egentlig ikke så veeldig bekymret, han forstår men kan få ord selv. Virker ikke interessert i å gjenta ord heller. Noen flere med sene pratere, noen gode råd for å motivere han? Han preiker masse, men det er for det meste polsk..,
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2012 #2 Skrevet 20. juni 2012 Samme med gutten min, han begynte ikke å snakke ordentlig før han var 2,5. Var litt bekymret en periode, men det var ikke noen vits i å være det. Han er en helt normal unge som bare var litt sent ute med snakkingen.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2012 #3 Skrevet 20. juni 2012 Leser dere mye til han? Og prater om ting du gjør hele tiden + prøver å gjenta det han sier om han sier noe? Dette hjelper utrolig mye! Alle barna mine har snakket tidlig og tror det har mye og si at man hele tiden prater til de og leser pekebøker Lykke til!
Major HotLips Houlihan Skrevet 20. juni 2012 #4 Skrevet 20. juni 2012 Snakk masse og les bøker med han, snakk om bildene i boka. Nevn ting ved navn f.eks "vil du ha ostpå brødskiva?" og pek på osten og ikke si "vil du ha sånn på brødskiva?". Dette motiverer kanskje ikke, du kan ikke motivere en som ikke har forståelse for at han kan kommunisere med språket og som ikke forstår at det han sier er som gresk for andre. Dette må han oppdage av seg selv først, så vil jeg tro at motivasjonen og ønsket om å snakke kommer av seg selv hvis du bruker disse tipsene så kan det være med på å gi han et godt grunnlag for et rikt språk med mange begreper
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2012 #5 Skrevet 20. juni 2012 Det går faktisk an å "tvinge" ham litt også, på en pen måte. Når han bare peker og babler, sier du først at du ikke skjønner, for å se om han egentlig kan ordet. Vet også at enkelte barnehager bruker noen slags spill. Gå og spør i bokhandelen. Tror det er en slags billedlotto hvor det er om å gjøre å rope ordet på det som kommer fram på bildet.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2012 #6 Skrevet 20. juni 2012 JEg har to barn, sene med og snakke. Minsten gadd ikke en gang PRØVE og si ord fØr han var næremer 2,5 år..Da han var tre snakket han normalt for sin alder....MASSE prat, mye babbel og resten som en normal treåring er vel rettere og si.. Jenta slet vi med og forstå lenge. Hun går nå i tredje, og vi "faller av" når hun forteller ting fortsatt. Hun har på en måte et "for stort" ordforråd enn hva hun kan og bruke, også går tankene fortere enn munnen og hun hopper over det som for HENNE er uvesentlig (hun var jo ser og så det skje, det være seg en film, eller hendelse hun var med på) og da blir fortellingen vanskelig og forstå, særlig når hun i tillegg bruker en del ord hun ikke helt 100% har skjØnt betydning av... En enkel sjekk på om noe er galt, er og sjekke lydene barna har..I forhold til talefeil eller hØrselsskader. Om det er bare ga-ga-ga, og monotont, selv om det er mye av de,så er det mer bekyrmingsverdig, enn om han sier lite, men har mange ULIKE lyder og prØver og forme "Ord". Etter som de blir eldre (som min datter var rundt skolestart) sjekket de rulle-r og shj-yd og andre "vanskelige"Lyder..Ligger disse inne, så har de alle forutsetninger for og lære og snakke normalt..Bare litt senere
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2012 #7 Skrevet 20. juni 2012 Min som, nå er 3 1/2, var sen. Begynte så smått å komme seg i fjor sommer, og løsnet veldig etter at han begynte i barnehage i august. Snakker fortsatt ikke helt rent, stokker om på både ord og bokstavene i ord, men gjør seg greit forstått. Barnehagen er veldig fornøyd med fremgangen og har ikke noe å utsette. Og når jeg hører på mange av barna i bhg på samme alder, så snakker ikke de så veldig mye bedre de heller, så jeg bekymrer meg hvertfall ikke.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2012 #8 Skrevet 20. juni 2012 Slapp av, det kommer! MIn egen toåring prater som en foss, men en annen liten gutt i familin sa knapt et ord da han var to. Egentlig var det bare "åhh" og "ohh" lyder fra ham, men plutselig en dag løsnet det, og da kom alt på en gang. Da var han vel ca 2,5 år. Foreldrene hans var flinke til å lese for ham og oppmuntret ham hele tiden til å snakke, men til ingen nytte, han var rett og slett ikke klar.
bitthen Skrevet 20. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 20. juni 2012 Joda, vi leser og benevner og gjentar osv, men han er ikje interessert. Når han babler er det ikke monotont, han preiker i vei men det høres ur som et annet språk, hehe :-) barnehagen er ikke bekymret overhodet. Men trasig når han ikke greier gjøre seg forstått... men vi får ta til oss de gode rådene deres og ta tiden til hjelp da, greit å høre flere barn har god tid hehe :-)
dreamzone Skrevet 20. juni 2012 #10 Skrevet 20. juni 2012 Ikke noe å stresse med. Jenta mi sa egentlig ikke stort før hun var rundt 3 år og det er først nå hun snakker rent og tydelig(4,5 år). Bhg tok selv tak i dette og jobbet litt ekstra med henne i forhold til språket. Vi prøvde også i forhold til å snakke mye med henne og repetere ord når hun prøvde + å lese for henne. Hun var ikke interessert i å bli lest for i det hele tatt. Hun skal klare alt selv,klarer hun det ikke på første forsøk så venter hun å prøver igjen senere. Litt frustrerende å ikke få hjulpet,men barn er forskjellige og de lærer det til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå