Gå til innhold

Trenger deres mening...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 15 år som nettopp har konfirert seg "borgelig". Hun har fra hun var ca. 10 år vert helt klar på det valget.

Mangen av skoleavslutningene skjer i kirken. Ikke nå til someren, med til jul feks. skal de ha avslutningen sin der.

Hun vil gjerne fritas fra dette, da hun ikke er kristen. Læreren mener hun bør delta. Hva er deres mening?

Hun skjønner selvsagt at hun må respektere andres religion..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg mener at hun bør ha lik rett på fritak fra kirken som muslimske eller jødiske barn. Annen trorettning= ingen kirke, men annet opplegg på skolen de dagene dette gjelder.

Skrevet

Ville søkt fritak av prinsipp, selv om jeg ikke tror at kirken kan skade barn som er oppdratt til kritisk tenkning. Barn som følger strømmen, derimot....

Skrevet

Ta kontakt med skolen, jeg er ped.leder i barnehage og har møtt foreldre som ikke var så begeistret for kirke besøk.... det er jo absolutt ikke ett krav at en skal ha avslutninger i kirken og fullt mulig å finne på andre løsninger...

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Har ikke skolen tilbud til de som ikke er kristene?

Når jeg gikk på ungdomsskola, så fikk vi som ikke ønsket å delta i kirken oppgaver å gjøre på skola. Ta en prat med rektoren dems du, om det er noen med annen tro på skolen, så er det jo ikke respektfullt å tvinge dem til kirka.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Synes hun har rett til å bli hørt i dette, hun er tross alt 15 år og har tydeligvis tatt sitt valg.

Bra at hun vet å respektere andres religion, da fortjener hun at andre også respekterer hennes valg i så måte.

Skrevet

Her har de eget opplegg på skolen for de som ikke vil i kirken. Hvert eneste år får vi når julen nærmer seg lapp hvor det står når de skal i kirken og de som ikke vil være med må returnere lappen fordi de må vite hvor mange elever de har igjen på skolen. Er sikker på at datteren din ikke er den eneste som blir igjen på skolen, så får de ha opplegg der.

Hun er stor jente nå, jeg hadde latt henne ta den avgjørelsen selv.

Skrevet

Ville søkt fritak av prinsipp, selv om jeg ikke tror at kirken kan skade barn som er oppdratt til kritisk tenkning. Barn som følger strømmen, derimot....

Oppdratt til kritisk tenkning? :) Både jeg og faren pluss søsken er døpt og konfirmert i kirken. Hun er ekstremt selvstendig og gjennomtenkt. Synes egentlig ikke skolen burde ta for gitt at "alle" er kristne. Bare i kullet til datteren min er det 11 som konfirmerte seg borgelig i år.

Skrevet (endret)

Oppdratt til kritisk tenkning? :) Både jeg og faren pluss søsken er døpt og konfirmert i kirken. Hun er ekstremt selvstendig og gjennomtenkt. Synes egentlig ikke skolen burde ta for gitt at "alle" er kristne. Bare i kullet til datteren min er det 11 som konfirmerte seg borgelig i år.

Kan ikke se at jeg har insinuert at din datter ikke tenker kritisk, men ok... Endret av ★

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...