Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 Vi har kjøpt et hus der det i kjelleren er et stort innredet rom, ca 25/30 km2. Der er det varmekabler, parkett på gulv og panel på veggene. Problemet er at det ikke er noen vinduer der, altså er det ikke godkjent bruksareal. Vi vurderer likevel å bruke dette som soverom til oss foreldre, men jeg er skeptisk mtp at det ikke finnes noen rømningsveier i tilfelle brann der. Ville dere gjort det? Alternativet er at vi bruker et soverom på 9 km2 som ligger upraktisk til (trapp i mellom og i den andre siden av huset) i forhold til barnas soverom (barna er små og jeg må inn til de to til fire ganger i løpet av natta). Og jeg har egentlig ikke brukt for en bod på 25/30 kvadrat heller...
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 Kan dere få satt inn vinduer? Tror ikke jeg hadde turt.. :s
Lykken_er_tre Skrevet 19. juni 2012 #3 Skrevet 19. juni 2012 Har dere mulighet for å sette inn ett vindu, eller er det under bakken? Jeg hadde vært litt skeptisk til å ha soverom der, som foreldre så er det jo dere som skal få barna ut av huset i tilfelle brann, men om dere er sperret inne så kan jo noe tragisk om mulig bli verre....
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #4 Skrevet 19. juni 2012 Kan dere få satt inn vinduer? Tror ikke jeg hadde turt.. :s Nei, får ikke satt opp vinduer, den delen av huset er under bakken (skråtomt og vinduer på hele andre siden av huset). På denne siden av huset er det ellers bad, vaskerom og boder. Tror nok ikke jeg tør jeg heller, men det blir så J.... tungvindt med det andre soverommet..!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #5 Skrevet 19. juni 2012 Hadde fått helt klaus, jeg må ha luft og et soverom uten vindu hadde vært helt uaktuelt for meg. Er ikke veldig redd for brann, men må kunne lukke opp vinduet og få luft inn på soverommet... Kan dere ikke sette inn vinduer da? Om rommet er greit kan dere jo ha det som lekerom til ungene, greit å ha et sted hvor alt fra togbane til lege hører hjemme.
Appelsindyret Skrevet 19. juni 2012 #6 Skrevet 19. juni 2012 man skal ha STOR respekt for brann. Har selv opplevd det og den gangen var det så vidt jeg og samboeren min kom oss ut. Takk gud for at vi hadde nok av rømningsveier sier jeg bare. Du kan fort risikere at evt rømningsveier er blokkerte, så jeg ville ALDRI satt meg selv eller noen andre i den posisjonen at det nærmest er den sikre død i et rom uten flere rømningsveier. Da får dere heller faktisk tåle å ha soverom som er små og ligger kronglete til... Heller det enn at barna deres blir foreldreløse!
Musemorbr / Skrevet 19. juni 2012 #7 Skrevet 19. juni 2012 Er det absolutt ingen mulighet for å lage rømmingsvei da? Tror jeg ville vurdert det først. Men jeg er veldig nøye på sikkerhet. Sånne "det skjer ikke meg- folk" har nemlig en tendens til å bli veldig overrasket, og jeg er ikke så ivrig på å ta sjanser og risikere å bli en av dem. Jeg ville nok ikke gjort det.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #8 Skrevet 19. juni 2012 Da ville jeg ikke gjort det.. Et soverom bør luftes ut iblandt. Blir ganske dårlig luft på et slikt rom.. Som igjen gir fin grobunn for mugg og råte som igjen kan gi sykdommer. Dette er jo ikke noe som skjer på 123, men ville ikke tatt sjansen.
Musemorbr / Skrevet 19. juni 2012 #9 Skrevet 19. juni 2012 Jeg ser du skriver at det er boder i kjelleren. De ligger ikke sånn til at det kan bygges om til soverom med vindu, og så kan delen under bakken være bod?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #10 Skrevet 19. juni 2012 Takk for svar alle sammen. Jeg tør nok ikke bruke dette som soverom, nei. Det frister bare veldig.. ingen mulighet til å sett einn vindu, nei. da hele rommet er under bakkenivå. Utlufting hadde ikke vært noe problem, da døren inn til soverommet er en sånn dobbeldør (franske dører..?), og rett ovenfor denne igjen så er det en terrassedør. Det er også et sånnt villavent viftesystem i alle rom. På visning var det innredet som et soverom... Barna får hvert sitt rom på omtrent samme str pluss en egen del av huset med et allrom og eget barna-bad, så ikke søren om de får det store rommet som lekerom! De trenger ikke den plassen de får engang, men vi tenker langsiktig. De skal jo bli store engang de også... Jeg får bruke det som garderobe eller noe da, for vi får jo ikke plass til noe annet enn en seng på vårt 9 km2 soverom.
Musemorbr / Skrevet 19. juni 2012 #11 Skrevet 19. juni 2012 Jeg er sikker på at du får god bruk for rommet uansett. Man har en tendens til å behøve alle rom, om så man var fortvilet over all denne plassen da man kjøpte huset. Plutselig en dag vil du ha syrom, matbod, klesrom, trimrom og alt annet rart, og da er sikkert det rommet veldig godt å ha. Gratulerer med huskjøp.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #12 Skrevet 19. juni 2012 Jeg ser du skriver at det er boder i kjelleren. De ligger ikke sånn til at det kan bygges om til soverom med vindu, og så kan delen under bakken være bod? Nei, det er dessverre ingen mulighet for å lage ekstra soverom da hele den siden av huset ligger under bakkenivå. Jeg lurer på om jeg skal lage et av de store soverommene til lekerom og la de minste barna få hvert sitt knøttlille soverom (9 km2) istedet? Dersom de har et stort lekerom så trenger de kanskje ikke noe mer enn en seng og en kommode på soverommet..? Da kan vi ta det andre store soverommet og da vil vi være mer samlet i den ene enden av huset. Det gjør jo ikke noe om lekerommet er langt unna soverommene...
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 19. juni 2012 #13 Skrevet 19. juni 2012 Det var akkurat dette jeg hadde lyst til å foreslå (innlegg 12). Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå