Gå til innhold

Ah....hjernehinnebetennelse på baby/små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser påunge mødre DK med en liten baby med hjernehinnebetennelse......begynner å gråte jeg altså....uff a meg. Vet ikke hvordan jeg hadde taklet det der, men det lille jeg har sett av hun unge moren, må jeg si hun er tøff!

Noen som vet hvordan den babyen fikk det?

Hvordan kan så små babyer bli smittet av sånt? Jeg blir så redd :(

Vet jo at man vaksinerer mot noe ved 3 og 5 mnd, men hva er det da de KAN få?

Noen som vet hvor "vanlig" det er?? Dødeligheten da?

Ble bare plutselig så redd her, gravidhormoner og alt :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste jeg vet er at det er veldig sjeldent. Hvis man skal bekymre seg for alt det sjeldne vi mennesker kan få, har vi nok å bekymre oss for, for å si det sånn.

Kan jo google det.

Skrevet

Jada....vet det er dumt å bekymre seg sånn......ble bare sånn akutt engstelig når jeg ser på programmet.

å google tør jeg ikke......usj

HI

Skrevet

Huff ja, sitter og ser på det selv. Får helt vondt. Hun moren har vært igjennom så mye, og hun er beintøff spør du meg. Jeg googlet litt her for noen dager siden etter at jeg hadde sett en episode da gutten ble syk fordi jeg klarte rett og slett ikke å ikke vite om han kom til å overleve lerre ikke, og det går bra med han heldigvis.

Ettersom legen på helsestasjonen vår sa her om dagen så går det en liten "epidemi" hvert år (helst vinter) med meningokokker som gir hjernehinnebetennelse. Det smitter som ved annen forkjølelse(dråpesmitte). gjelder å være obs om barnet får høy feber, blir svært medtatt, får røde prikker og stiv nakke (da haster det med å komme seg til lege!!!). Det er ille å tenke på at det kan skje gullene våre noe, men men kan liksom ikke bekymre seg over alt for det er jo tross alt veldig få som opplever noe slikt heldigvis.

Skrevet

Snuppa vår fikk hjernehinnebetennelse da hun var 4 uker gammel.. Var innlagt på isolat i lang tid!

Tøffe tider for mamma og pappa - og for lillesnuppa selvfølgelig..

Jeg fikk mange kommentarer av familie, venner og helsepersonell da vi stod midt oppi det om at jeg virket så rolig, trygg og lite bekymret.. Og saken tror faktisk jeg var der! Stolte fullt og helt på at leger og sykepleiere gjorde alt de kunne for jenta vår, og at det beste for henne var at mamma var rolig og ga henne all den kosen og omsorgen hun trengte! Samtidig var jeg så på høygir at jeg ikke sov på 2 døgn.. Satt bare å så på henne der hun lå i senga og sov, og passet på at brystkassa gikk opp og ned..

Når det endelig var over, og vi kom hjem så fikk jeg en reaksjon.. Ble fysisk dårlig, skalv, kastet opp og fikk noe som best kan beskrives som et anfall..

Men det er nok ikke vanlig at de små får dette.. Og helsepersonell er utrolig obs på ten som kan tyde på hjernehinnebetennelse.. Mistenker de det i det hele tatt er det rett på legevakt/sykehus..

Det er mye man er redd for som gravid, og enda mer blir det når barnet er født.. Men min viktigste lærdom/tanke/erfaring etter at snuppa var syk er at helsevesenet i Norge faktisk er veldig bra, og fungerer tipp topp når det virkelig gjelder.. T er det noe de tar på alvor så er det syke barn!!

Så mitt råd er: prøv å ikke tenk på det! Og blir barnet sykt så oppsøk hjelp!

Skrevet

Gutten til venninna mi holdt på stryke med av dette, det er ikke vanlig med hjernehinnebetennelse, men en bør vite symptomene som nevnt over her. Han fikk veldig høy feber og veldig slakk ila natta, det skjedde så fort, rett på sykehus i mange uker, han overlevde altså, og er frisk, men har operert to ganger i ettertid uten at jeg husker hvorfor... kjempeskummelt, men heldigvis gikk det godt! om å gjøre være rask!

Skrevet

Dere har rett. Skulle man engste seg for alt som KAN skje barna våre, ville man vel blitt gal.

Ble bare redd nå. Godt å høre at den lille gutten har klart seg fint i ettertid også, ble faktisk rørt av det også jeg nå....

Usj......gravid og rørt av alt for tiden i tillegg da så...... :P

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...