Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 Var innom nav i dag pga noe helt annet, da ble det tatt opp at jeg ikke var i tiltak, noe jeg ikke har hørt at har blitt et krav. Jenta mi har blitt 15 mnd og jeg fikk huden full av kjeft pga jeg ikke har sagt ifra om dette. Hun har ikke bhg plass, får ikke begynt før i februar. Nå fikk jeg beskjed om at jeg må begynne å jobbe om jeg fortsatt vil ha os. At jeg ikke skaffe meg førekort og dagmamma fort som bare det!! Jeg har rett å slett ikke råd til førekort! Heller ikke bil!! å heller ikke råd til å betale dagmamma penger for at jeg kanskje får en jobb jeg må reise til samme dag som jeg får beskjed om det. Måtte skrive under på et papir om at jeg kunne stille opp på dagen ellers stoppet de pengene mine...... Noen andre som har noen erfaringer med tiltak ved os?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 At jeg må skaffe meg førekort og dagmamma fort som bare det, skulle det stå
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #3 Skrevet 19. juni 2012 Ehh, ja, det er nye regler som setter krav om minst 50% jobb eller skole etter at barnet er fylt 1 år dersom man fortsatt ønsker å motta overgangsstønad. "Fra barnet fyller ett år, må du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Dersom du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registrert hos NAV som reell arbeidssøker. Aktivitetskravet kan falle bort midlertidig hvis du eller barnet er sykt, eller hvis du ikke har noen som kan passe barnet (barnehageplass, SFO-plass eller lignende). Du må da dokumentere sykdommen ved legeattest og for eksempel bekrefte at du har fått avslag på søknad om barnehageplass." Selv er jeg heltidsstudent og følger med på pliktene jeg har ved å motta penger fra staten
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #4 Skrevet 19. juni 2012 Ehh, ja, det er nye regler som setter krav om minst 50% jobb eller skole etter at barnet er fylt 1 år dersom man fortsatt ønsker å motta overgangsstønad. "Fra barnet fyller ett år, må du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Dersom du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registrert hos NAV som reell arbeidssøker. Aktivitetskravet kan falle bort midlertidig hvis du eller barnet er sykt, eller hvis du ikke har noen som kan passe barnet (barnehageplass, SFO-plass eller lignende). Du må da dokumentere sykdommen ved legeattest og for eksempel bekrefte at du har fått avslag på søknad om barnehageplass." Selv er jeg heltidsstudent og følger med på pliktene jeg har ved å motta penger fra staten Gjelder det oss også som fikk invilget stønaden før de nye reglene tredde i kraft?
3 nøtter til Askepott Skrevet 19. juni 2012 #5 Skrevet 19. juni 2012 Hvis ungen er 15 mnd har du jo hatt krav om barnehageplass fra august 2012. har du ikke søkt?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #6 Skrevet 19. juni 2012 bestill deg nettkurs og studer hjemme til jobb og barnehage er på plass(trenger ikke å være det dyreste).. jeg tar et nettkurs nå frem til min på 15 mnd begynner i barnehagen i august. da begynner jeg forhåpentligvis på høyskolen. og som alenemor har du vel noen rettigheter i fht prioritert barnehageplass? det hadde i aallefall jeg, skrev under på det når jeg søkte om plassen. og hvis din er 15 mnd ble hun også født på den tiden man var garantert å få plass. (mener det var alle født før 1 aug. i fjor). så barnehageplass kan du få.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #7 Skrevet 19. juni 2012 Ehh, ja, det er nye regler som setter krav om minst 50% jobb eller skole etter at barnet er fylt 1 år dersom man fortsatt ønsker å motta overgangsstønad. "Fra barnet fyller ett år, må du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Dersom du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registrert hos NAV som reell arbeidssøker. Aktivitetskravet kan falle bort midlertidig hvis du eller barnet er sykt, eller hvis du ikke har noen som kan passe barnet (barnehageplass, SFO-plass eller lignende). Du må da dokumentere sykdommen ved legeattest og for eksempel bekrefte at du har fått avslag på søknad om barnehageplass." Selv er jeg heltidsstudent og følger med på pliktene jeg har ved å motta penger fra staten Gjelder det oss også som fikk invilget stønaden før de nye reglene tredde i kraft? Ja. Jeg begynte å studere før den nye regelen kom, men ble kontaktet av NAV i februar for å høre om jeg var i aktivitet.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #8 Skrevet 19. juni 2012 Var innom nav i dag pga noe helt annet, da ble det tatt opp at jeg ikke var i tiltak, noe jeg ikke har hørt at har blitt et krav. Jenta mi har blitt 15 mnd og jeg fikk huden full av kjeft pga jeg ikke har sagt ifra om dette. Hun har ikke bhg plass, får ikke begynt før i februar. Nå fikk jeg beskjed om at jeg må begynne å jobbe om jeg fortsatt vil ha os. At jeg ikke skaffe meg førekort og dagmamma fort som bare det!! Jeg har rett å slett ikke råd til førekort! Heller ikke bil!! å heller ikke råd til å betale dagmamma penger for at jeg kanskje får en jobb jeg må reise til samme dag som jeg får beskjed om det. Måtte skrive under på et papir om at jeg kunne stille opp på dagen ellers stoppet de pengene mine...... Noen andre som har noen erfaringer med tiltak ved os? å stå som aktiv arbeidssøker skal være nok, og de sjekker ikke om du virkelig søker jobber, men du kan bli dyttet ut i kurs gjennom nav da selvsagt. Men min erfaring fra her jeg bor er at jeg måtte faktisk stå på å kjempe for å få kurs fordi jeg ikke motar arbeidsledighetstrygd men os, derfor gikk jeg ikke helt inn i statestikken deres. Om jeg var deg ville jeg lett etter noen som kunne ta barnet om du plutselig måtte ut i kurs og satt meg som arbeidsledig. Hvorfor får ikke barnet ditt plass før februar? Søk ihvertfall så du står på venteliste kan hende du får plass før. Og nav kan ikke forlange at du skal ha kjørekort og bil
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #9 Skrevet 19. juni 2012 Endringen får ikke virkning for vedtak der krav er fremsatt og vilkårene for overgangsstønaden er oppfylt før 1. januar 2012. I alle andre tilfeller gjelder det nye kravet om yrkesrettet aktivitet. Dette er klippet fra rundskriv til folketrygdloven : http://www.nav.no/re...itet.147782.cms M.a.o hadde du os før 1. januar skal du ha etter gamle regler, har du fått os etter dette skal du følge nye regler....
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #10 Skrevet 19. juni 2012 er litt overrasket over at enkelte tror at staten skal betale hele deres livsopphold i mange år etter at de har fått barn. Og at de skal slippe og jobbe og studere i mange år og likevel få penger. Synes det er bra at det har kommet en ny lov om at man må jobbe eller studere for å motta penger..
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #11 Skrevet 19. juni 2012 Jeg har fått os siden februar 2011. Jeg tror ikke at jeg kan leve gratis på statens penger i mange år. Men jeg synes det er drøyt at jeg skal få kjeft for at jeg ikke viste at dem har vedtatt nye regler i januar 2012. Det har ikke blitt sendt noe vedtak/info til meg om at jeg må i aktivitet da hun fyller 1 år. Han mente også at jeg måtte få meg lappen med engang, siden jeg mest sannsynlig trengte den når barna (har to) skal i bhg/dagmamma og jeg på jobb. kunne også trenge den i jobbsammenheng. å dagmamma var ikke noe problem å skaffe på dagen... så det burde ikke være noe problem i følge han. Hi
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #12 Skrevet 19. juni 2012 Er alenemor selv og er klar over at jeg må i aktivitet når ungen er 1 år, noe jeg absolutt ikke har noe imot. Blir da lei av å gå hjemme å subbe i stua også! Men har det blitt påkrevd med førerkort nå? Det har ikke jeg fått med meg. Da sliter jeg VELDIG, for førerkort kommer jeg mest sannsynlig aldri til å klare å få..
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #13 Skrevet 19. juni 2012 Er alenemor selv og er klar over at jeg må i aktivitet når ungen er 1 år, noe jeg absolutt ikke har noe imot. Blir da lei av å gå hjemme å subbe i stua også! Men har det blitt påkrevd med førerkort nå? Det har ikke jeg fått med meg. Da sliter jeg VELDIG, for førerkort kommer jeg mest sannsynlig aldri til å klare å få..
Tauriel Skrevet 19. juni 2012 #14 Skrevet 19. juni 2012 HI: Du skal jo ha OS etter gamle regler, jeg fikk OS etter deg (mai 2011 tror jeg det var den er regnet fra) og jeg har de gamle reglene. Før dere kommenterer at jeg "lever på staten", jeg har 50% jobb og vil komme meg på skole i tillegg til jobben...
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #15 Skrevet 19. juni 2012 Ehh, ja, det er nye regler som setter krav om minst 50% jobb eller skole etter at barnet er fylt 1 år dersom man fortsatt ønsker å motta overgangsstønad. "Fra barnet fyller ett år, må du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Dersom du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registrert hos NAV som reell arbeidssøker. Aktivitetskravet kan falle bort midlertidig hvis du eller barnet er sykt, eller hvis du ikke har noen som kan passe barnet (barnehageplass, SFO-plass eller lignende). Du må da dokumentere sykdommen ved legeattest og for eksempel bekrefte at du har fått avslag på søknad om barnehageplass." Selv er jeg heltidsstudent og følger med på pliktene jeg har ved å motta penger fra staten Gjelder det oss også som fikk invilget stønaden før de nye reglene tredde i kraft? Ja. Jeg begynte å studere før den nye regelen kom, men ble kontaktet av NAV i februar for å høre om jeg var i aktivitet. fra NAV: " Endring i aktivitetskravet for rett til overgangsstønad Publisert 20.12.11 Fra 1. januar 2012 er det vedtatt endringer i regelverket for stønad til enslig mor eller far. Endringen innebærer at kravet til yrkesrettet aktivitet som vilkår for rett til overgangsstønad gjelder allerede når det yngste barnet fyller ett år, mot tidligere tre år. Endringen får virkning for enslig mor eller far som søker om overgangsstønad 1. januar 2012 eller senere. Her gjelder kravet til yrkesrettet aktivitet når det yngste barnet fyller ett år. For enslig mor eller far som søker om og oppfyller vilkårene for overgangsstønad før 1. januar 2012, gjelder kravet til aktivitet når det yngste barnet fyller tre år. Kravet til yrkesrettet aktivitet er oppfylt ved arbeid eller utdanning som utgjør minst halvparten av full tid, eller hvis forsørgeren er registrert hos NAV som reell arbeidssøker, eller eventuelt etablerer egen virksomhet godkjent av NAV. Kravet til yrkesrettet aktivitet gjelder ikke hvis forsørgeren uforskyldt er uten barnetilsynsordning eller hvis forsørgeren eller barnet har en sykdom som hindrer arbeid eller utdanning." Så, nei. HI omfattes ikke av de nye reglene.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #16 Skrevet 19. juni 2012 Fikk så ørene flagret i dag jeg! Viste ikke noe om at det har blitt aktivitets krav! Det er ikke det at jeg ikke vil jobbe, men jenta får ikke plass i bhg før feb og jeg skal igjenom en veldig omfattende operasjon snart. Er det helt sikkert at jeg ikke skal ha aktivitets krav for å få os? Da skal jeg jammen ringe nav i morgen, forklare hvilken dritt jeg møtte på nav i dag, hvor klysete han er og at de burde lære seg reglene!!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #17 Skrevet 19. juni 2012 Ehh, ja, det er nye regler som setter krav om minst 50% jobb eller skole etter at barnet er fylt 1 år dersom man fortsatt ønsker å motta overgangsstønad. "Fra barnet fyller ett år, må du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Dersom du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registrert hos NAV som reell arbeidssøker. Aktivitetskravet kan falle bort midlertidig hvis du eller barnet er sykt, eller hvis du ikke har noen som kan passe barnet (barnehageplass, SFO-plass eller lignende). Du må da dokumentere sykdommen ved legeattest og for eksempel bekrefte at du har fått avslag på søknad om barnehageplass." Selv er jeg heltidsstudent og følger med på pliktene jeg har ved å motta penger fra staten Gjelder det oss også som fikk invilget stønaden før de nye reglene tredde i kraft? Ja. Jeg begynte å studere før den nye regelen kom, men ble kontaktet av NAV i februar for å høre om jeg var i aktivitet. fra NAV: " Endring i aktivitetskravet for rett til overgangsstønad Publisert 20.12.11 Fra 1. januar 2012 er det vedtatt endringer i regelverket for stønad til enslig mor eller far. Endringen innebærer at kravet til yrkesrettet aktivitet som vilkår for rett til overgangsstønad gjelder allerede når det yngste barnet fyller ett år, mot tidligere tre år. Endringen får virkning for enslig mor eller far som søker om overgangsstønad 1. januar 2012 eller senere. Her gjelder kravet til yrkesrettet aktivitet når det yngste barnet fyller ett år. For enslig mor eller far som søker om og oppfyller vilkårene for overgangsstønad før 1. januar 2012, gjelder kravet til aktivitet når det yngste barnet fyller tre år. Kravet til yrkesrettet aktivitet er oppfylt ved arbeid eller utdanning som utgjør minst halvparten av full tid, eller hvis forsørgeren er registrert hos NAV som reell arbeidssøker, eller eventuelt etablerer egen virksomhet godkjent av NAV. Kravet til yrkesrettet aktivitet gjelder ikke hvis forsørgeren uforskyldt er uten barnetilsynsordning eller hvis forsørgeren eller barnet har en sykdom som hindrer arbeid eller utdanning." Så, nei. HI omfattes ikke av de nye reglene. Ok, da beklager jeg. Trodde det siden NAV ringte meg (jeg fikk innvilget OS fra april 2010) og sa at de nye reglene gjaldt meg også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå