Gå til innhold

Hysterigenerasjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ble den sunne fornuften av hos enkelte? For tiden er plutselig alt farlig. Man skal helst ikke vaksinere barna, for tenk på de farlige bivirkningene det finnes en mikroskopisk sjanse for at de får. Og det farlige sukkeret. Har vært borti foreldre som ikke engang gir barna youghurt fordi det inneholder for mye sukker. Har selv mest tro på sunn fornuft, og litt av alt. Er ikke så farlig om barna får i seg sukker om de er fysisk aktive, og ikke sitter hele dagen foran pc-en.

Huff..blir helt oppgitt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

finnes ikke hysterisk, jeg pleier og tenke på alt jeg gjorde da jeg var barn og jeg overlevde og har det bra tiltross for lite pedagogiske leker, en del sukker og alt av vaksiner :) så derfor så har barna mine fått lov til og utforske verden slik jeg gjorde blir en del skrubbsår men det overlever de :) og gjett hva de får saft yoghurt og andre ting med sukker i på en hverdag :)

Skrevet

Er det et problem for deg?

Det er ikke noen hysterigenerasjon. Hysteriske har vi alltid vært. Det bare varierer litt hva vi er hysteriske for/over. Når jeg var liten kokte de lekene til de små hver uke. De vaskte hele badet med klorin, de var hjemme med barna sine mist til skolealder for det var krise om middagen ikke var fortært innen kl 15, de var redde for å fly, de mente det var farlig å farge håret og at man kunne få helseskader om man ikke spiste brødskorpene.

Skrevet

Hehe, mine foreldre var i hvert fall ikke så hysteriske vedrørende barna sine som enkelt foreldre virker i dag. Mange barn har feks forbud mot å klatre i tre. Hva er det liksom? Har klatret i tre i hele barndommen min, en gang falt jeg ned, men døde ikke av det. Tror det er mye farlige på sikt for barn å sitte på ræva inne foran TV og data enn å være ute og klatre i trær.HI

Skrevet

Enig med HI. Men jeg synes også folk var like hysteriske for tjue år siden. Vi ble tvunget ut for å klatre i trær, mens vi ble fortalt at alle videofilmer var voldsfilmer, og alle dataspill var skytespill. Enda verre var det for besteforeldregenerasjonen, da var det full krise om man ikke var gift og hadde sausenebb og 24-delers bestikk før man var 29. Eller om man ikke spiste all slags mat og -- skrekk og gru! -- ikke kunne spille hvert fall litt piano! Så mye tull folk holdt på med den gangen, men det var vel like viktig for dem som sukker-hatet er for noen i dag.

Skrevet

Jeg er født på tidlig 80-tall og er ikke vaksinert og fikk godteri kun på lørdager...

Skrevet

Jeg begrenser sterkt barnas sukkertilgang, men de får smake på mye mer mat enn andre barn, og de får ikke bare "barnemat", men setter faktisk stor pris på gourmetmat også ;) ...og de ber selv om å få være med på å lage mat. Barna mine får youghurt, bare ikke den med så mye tilsatt sukker, velger naturell og så får de velge bær og nøtter til etter hva de vil ha. Er vi på tur hender det selvfølgelig at vi tyr til en "vanlig" yoghurt.

Jeg vaksinerer dem ikke. Men jeg lar dem få klatre i trær, lærer dem å bruke kniv på en fornuftig måte, lærer dem å ferdes i, på og ved vann på en fornuftig måte. Lærer dem å fyre i peisen og tenne opp et bål. Lar dem få delta på de fleste voksne oppgaver, etter egne forutsetninger og lyst.

Jeg ber dem bruke sykkelhjelm og hjelm når de står på ski, men begrenser antall leker i plast til de de virkelig har mest lyst på. Visste dere at luftmessig så er barnerommet det mest forurensede? - pga alle plastlekene der som lekker hormonhermende og kreftfremkallende stoffer ut i luften og som barna også får i seg når de biter i lekene? Ja, jeg prøver å begrense mengden bisfenol a de får i seg.

Noen vil kalle meg hysterisk, det kan jeg leve fint meg, jeg merker ikke noe hysteri i hverdagen ;) Jeg tenker helse i mye av det vi gjør og det vi spiser, men jeg er ingen fanatiker, lar ikke dette gå ut over gleden og hverdagsnytelsene.

Og dere som bagatelliserer faren med for mye sukker i kostholdet - dere burde virkelig sette dere inn i følgene dette har for helsen før dere kaller det for hysteri å være mer forsiktig med det.

Skrevet

7: For mye sukker kan være farlig det. Men jeg tror det er farligere for barn å være inaktive enn å få litt sukker av og til. Ofte er det barn som aldri har fått sukker som barn, som kaster i seg sukker som voksne..

Gjest Filifjonka
Skrevet

#8: Det var en litt vel lettvint konklusjon. Barn i Norge i dag spiser i gjennomsnitt ca 29 kilo sukker pr år, og det er altfor mye. Vi er på full fart inn i en fedmeepidemi, og den vil få store helsemessige konsekvenser. Det blir litt lettvint og overfladisk å nærmest skryte av at ungene får sukkerholdig mat og drikke på hverdager, sånn bare for å påpeke hvor lite hysterisk man er.

Det er vel ingen foreldre som betrakter seg selv som hysteriske i sin barneoppdragelse?

Skrevet

http://www.firda.no/...icle5898344.ece

Som dere ser spiser folk mindre sukker nå enn før. Men hvorfor blir folk bare feitere og feitere? Fordi barna sitter for mye i ro på skolen og hjemme. Fysisk aktivitet er byttet ut med PC og TV. Sukker har bare litt av skylda. HI

Skrevet

http://www.firda.no/...icle5898344.ece

Som dere ser spiser folk mindre sukker nå enn før. Men hvorfor blir folk bare feitere og feitere? Fordi barna sitter for mye i ro på skolen og hjemme. Fysisk aktivitet er byttet ut med PC og TV. Sukker har bare litt av skylda. HI

HÆÆ?? Det står jo at vi bruker mindre STRØSUKKER, men MER GODTERI.

Tror både godteinntak og lite aktivitet spiller en soleklar rolle i fedmeproblematikken..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...