Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 Når jeg leser et innlegg om navn hvor foreldre ønsker et navn som er annerledes, så er det mye hersing føler jeg. I utlandet så er alt "lov" hvorfor gjelder det ikke her i Norge også? Trodde faktisk at Norge har blitt mer åpen og kulturelt, men tok vist feil der...
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 Fordi det er jantelov i Norge. DU skal ikke tro du er bedre enn noen andre. Og du skal ikke "stikke" deg ut. Og det gjelder også navn, tydligvis.
Gjest sug lut Skrevet 19. juni 2012 #3 Skrevet 19. juni 2012 Ja, i det mytiske Utlandet er "alt lov" bortsett fra at det der også er rimelig klare forventninger og ikke minst konnotasjoner til navn.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #4 Skrevet 19. juni 2012 konnotasjoner? kan du forklare det nærmere?
Gjest sug lut Skrevet 19. juni 2012 #5 Skrevet 19. juni 2012 konnotasjoner? kan du forklare det nærmere? Alt man ("man" i en litt større kontekst, altså ikke helt på enkeltmanns subjektive nivå) forbinder med navnet (eller ordet), det som ligger av "ekstrabetydning" i et ord, utover det rent faktiske betydningsinnholdet. For eksempel vil "hus" og "kåk" dekke det samme faktiske bygget, men ha forskjellige konnotasjoner.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #6 Skrevet 19. juni 2012 Jeg er litt nysgjerrig på hvilket "utland" du snakker om, og hvor godt kjent du er med navneskikkene i dette spesifikke utlandet. Jeg vil veldig gjerne høre, så fortell!
LilleVilje Skrevet 19. juni 2012 #7 Skrevet 19. juni 2012 Tenker du på katolske land, der det ofte er oppkalling etter familie eller religiøse skikkelser? På arabiske land, der man får faste stavelser etter far eller hvorvidt man har vært i Mekka? På eksotiske Bali, der man har hele fire fornavn å velge mellom - riktignok kan man lage forkortelser fra eks. Ketut til Tut, men likevel ganske begrenset? På spansktalende land, der Maria fortsatt ligger på navnetoppen og har gjort det siden 50-tallet? Jeg har inntrykk av at det ubestemmelige "utlandet" ofte er mye mer tradisjonelle i navnevalgene sine enn man er her i Norge, og at den norske navneloven stiller foreldrene veldig fritt. At man får reaksjoner dersom man vil kalle datteren sin Fiolinetta Sussebassetta, er kanskje ikke mer enn man må regne med.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #8 Skrevet 19. juni 2012 Jeg er utenlandsk og har aldri opplevd så mye navnegalskap i hjemlandet som det er i Norge. "Vanlige" tradisjonelle navn blir mest brukt. Her i landet finner man opp Elea, Carosander, Leandrius og gud vet hva. Kun for å virke kul fordi man ikke skal ha navn som noen andre har...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå