Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 Har en sønn på 4.5 år, som slet ekstremt mye med søvnen da han var mindre. Helt fra han var nyfødt til han var 2.5 brukte han flere timer på å sovne, og våknet 10-15 ganger hver natt. Han skrek veldig mye, stod i bro i senga og skadet seg selv fordi han ikke ville sove, selv om jeg sang for ham, strøk på ham og holdt ham i hånda. Så kuttet vi ut søvnen på dagtid, og ting ble bedre. Han sovnet rundt 19 om kvelden, og begynte å sove hele netter. Nå har det begynt å bli verre igjen, og jeg merker jeg nesten får litt panikk ifht det. De siste ukene har han stått opp 05.30, i helgene er han trøtt hele dagen før han blir ekstremt aktiv og urolig utpå ettermiddagen, og klarer ikke å roe seg når det er leggetid. Det resulterer i at han sovner senere enn vanlig, og jeg må bli ordentlig streng for at han skal hente seg inn. Igår sovnet han ikke før 21, han var våken klokken 1 og stod han opp 04! Det var selvfølgelig uaktuelt, så etter 1.5 time med prating, krangling og romstering sovnet han endelig igjen og sov litt til. Dette har hendt flere ganger de siste ukene, og kan da ikke være bra? 7 timers nattesøvn? Han var helt kake etter barnehagen, så jeg trodde virkelig han skulle sovne raskt. I tillegg har han alltid vært ekstremt urolig når han sover, kravler rundt i senga, går i søvne (jeg har funnet ham i klesskapet f.eks), gråter og prater mye. å sovne alene i sin egen seng alene har aldri vært aktuelt, rett og slett fordi han kan holde på i timesvis. Da er det bedre at han sovner i sofaen rett etter barne-TV. Han har hatt mye fysiske plager i form av matallergi, refluks, fordøyelsesplager osv., men det blir fulgt opp av lege og sykehus, og han er medisinert for dette. I tillegg er han til utredning via BUP pga adferdsvansker. Kan dette ha en sammenheng? Og hva kan man gjøre med det? Vi har lystette gardiner og pledd foran vinduene, siden jeg tenkte det kunne ha noe med lyset å gjøre, men det hjelper ikke. Uff, merker det sliter på, og tenker at det ikke er bra for ham å alltid gå rundt og være sliten heller. Setter pris på noen råd og gjerne noen lignende erfaringer.
<3 mine søte små<3 Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 hva med et slags belønningsskjema? at dersom han klarer å ligge i senga å sove eller dersom han skulle våkne at han holder seg si seng. så får noe i slutten av uken. det kan være allt fra en is eller an aktivitet med dere? dersom han liker bøker, gi han en lommelykt, så dersom han skulle våkne kan han lese på rommet sitt. eller la han være våken fra kl 4.. så merker han nok fort at på natten skal en sove:)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #3 Skrevet 19. juni 2012 Jeg er ikke proff innen dette tema, men for meg høres det ut som om han blir overtrøtt om kvelden og derfor har problemer med å sove. Har selv opplevd at selv jeg får problemer med å sove når jeg er overtrøtt. Men som sagt, så er det ikke sikkert at dette er grunnen.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #4 Skrevet 19. juni 2012 Tusen takk for svar. Jeg har tenkt på belønningsskjema, men har vært litt i tvil siden han ikke har respondert så godt på dette tidligere. Skal vurdere om det kan være noe. Jeg tror også han ofte blir overtrøtt utover dagen, problemet er hvordan vi skal unngå det. Han kan ikke sove på dagen, da holder han det gående til langt på natt. Synes det er vanskelig, rett og slett.
geitemarken Skrevet 19. juni 2012 #6 Skrevet 19. juni 2012 Jeg ville tatt kontakt med behandleren på sykehuset og fortalt situasjonen for det kan ha en sammenheng med hans fysiske plager.
**lykke!!** Skrevet 19. juni 2012 #7 Skrevet 19. juni 2012 Ja alt det du nevner kan ha en klar sammenheng. Jeg ville også kuttet ut barne tv rett før soving, ingen har godt av å se på tv rett før man skal finne roen og falle i søvn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå