Høytoppåfjellet Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 Ikke verdens mest spennende overskrift! Men jeg håper det finnes noen smarte hoder som kan hjelpe meg! Jeg har vært sykmeldt i noen uker i forbindelse med svangerskapet, og har nå mottatt sykepenger for disse. Men problemet er at jobben har trukket "tilsvarende" beløp ifra feriepengene mine som jeg skulle få denne mnd. Jeg skriver "tilsvarende" fordi jobben har trukket mer enn det jeg fikk tilbake fra NAV. Jeg fant ut at dette er fordi NAV også trekker skatt av de pengene man får, og dermed sitter jeg nå igjen med 4000,- mindre i feriepenger. Jeg lurer jo veldig på om jobben virkelig kan trekke av feriepengene siden dette er penger spart opp i fjor som allerede er skattet på. Mister jeg disse 4000,- eller får jeg disse tilbake tilsvarende neste år? Jeg blir virkelig ikke helt klok på disse NAV og lønnsgreiene..
Eliane Skrevet 19. juni 2012 #3 Skrevet 19. juni 2012 det er ikke bare den 5. ferieuken som er trukket fra arbeidsgiver da? min arbeidsgiver trakk meg for 3 dagers arbeid i feriepengene,slik at jeg får all ferien min.. fikk det temmelig detaljert forklart fra lønningsdama vår,men ramla fort ut igjen.. gratulerer så mye forresten, hvor langt er du på vei? vi ble vel gravide samtidig i februar/mars...?
Høytoppåfjellet Skrevet 19. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 19. juni 2012 Nei her ble det trukket så godt som halvpraten av feriepengene.. Men hvis jeg legger til det jeg fikk i sykepenger er det kun 4000,- som "mangler" Gratulerer til deg også! Feb/ mars stemmer det!
Eliane Skrevet 19. juni 2012 #5 Skrevet 19. juni 2012 hmm.. det er ikke lett å vite da nei... kanskje du bare må spør lønningsansvarlig hva som er skjedd, bare for å vite sikkert for din egen del.. når har du termin?
Høytoppåfjellet Skrevet 19. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 19. juni 2012 Jeg har fått beskjed om at de trakk pengene fordi jeg får sykepenger, men jeg tror ikke de har tenkt på at det betyr at jeg taper penger.. Vet ikke om det er lov å trekke fra feriepenger i det hele tatt! Har termin i tidlig desember Så sålangt har det vært mye kvalme og sykmeldinger, håper virkelig jeg slipper det fremover!
Guttemamma75 Skrevet 19. juni 2012 #7 Skrevet 19. juni 2012 Feriepengene er slik jeg har skjønt det "hellige" og det skal IKKE trekkes av disse, unnatt om man skal ha ferie og trekkes for denne.. Får du forskuttert sykepenger av arbeidsgiver? Har du opparbeidet rett til ferie? Skal du ta ut ferie i år -isåfall, hvor mange uker?
Høytoppåfjellet Skrevet 19. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 19. juni 2012 Jeg har opparbeidet ferie og skal ikke ha mer ferie enn det som er "lov". Jeg har ikke fått forskuttert sykepenger fra jobben. De trakk meg en sum fra lønningen i mai, og nå en mye større sum fra feriepengene. Fra nav har jeg fått en engangssum som var oppsamlet sykepenger for hele perioden jeg har vært sykmeldt. Hvis jeg regner sammen det jobben fra trukket fra og sykepengene fra nav, så står jeg igjen med ca 4000,- i minus. Slik jeg tenker hadde det blitt riktig hvis jobben hadde trukket meg i vanlig lønn istedet fordi der blir det jo betalt skatt uansett, mens feriepengene har man jo allerede skattet for. Er jeg helt på viddene eller stemmer det at jeg betaler 4000,- ekstra i skatt nå fordi jobben trakk meg i feriepenger istedet for lønn?
Mamma til lille M&L Skrevet 19. juni 2012 #9 Skrevet 19. juni 2012 Feriepengene dine skal del vel uansett ikke trekkes fra, da du ikke tar ut ferie nå, men er sykemeldt? ville forhørt meg både på jobben din og på NAV, dette høres absolutt ikke riktig ut...
Guttemamma75 Skrevet 19. juni 2012 #10 Skrevet 19. juni 2012 Jeg kan ikke skjønne at de har lov å trekke av feriepengene på et slikt grunnlag. Om du er organisert så ta kontakt med tillitsvalgt, evt kan du kontakte arbeidstilsynet. Hvordan det blir med skatten skal jeg ikke uttale meg om.. Lite vits å spørre nav om dette, dette er en sak mellom deg, arbeidsgiver og evt skatteetaten/arbeidstilsynet...
Høytoppåfjellet Skrevet 19. juni 2012 Forfatter #11 Skrevet 19. juni 2012 (endret) Verken nav eller arbeidstilsynet virket som de visste hva jeg prøvde å forklare dem. Hos arbeidstilsynet virket han jeg snakket med direkte sur! Jeg er ikke sykmeldt nå, men jeg var sykmeldt tidligere i mai/juni. Det som er vanlig er jo at jobben utbetaler lønn/ feriepenger som vanlig og så får jobben tilbake pengene fra nav. Mens hos min arbeidsgiver så trekker de pengene fra lønnen, og så får man igjen disse som sykepenger fra nav. Det blir bare så utrolig mye krøll! Jeg er frustrert fordi jeg føler at jeg blir snytt for 4000,- og det er ganske mye penger for meg! Endret 19. juni 2012 av Høytoppåfjellet
Guttemamma75 Skrevet 19. juni 2012 #12 Skrevet 19. juni 2012 Vet ikke om jeg helt skjønner deg rett, skal du ha 5 uker ferie eller 4 uker og 1 dag? Om du skal ha 5 uker ferie er det vanlig at det trekkes litt av feriepengene for å dekke den 5.ferie uka. Er ikke det som har skjedd da?
Høytoppåfjellet Skrevet 19. juni 2012 Forfatter #13 Skrevet 19. juni 2012 Men dette har jo ingenting med hvor ferie jeg skal ha. Jobben har trukket bort lønn for de timene jeg har vært sykmeldt - fordi jeg får disse tilbake fra nav som sykepenger. Men problemet er at jeg får mindre i sykepenger (fordi de trekker skatt) i forhold til hva jeg hadde fått i feriepenger (fordi de er skattefrie). Hadde jobben trukket meg i vanlig lønn så hadde det jo gått opp i opp fordi man betaler jo skatt av lønnen også. Dette er sånn ca regnestykket mitt (med litt andre tall): Jobben har trukket av feriepengene: - 14000,- Pengene jeg hadde tilgode hos nav: + 14000,- Skatt på pengene fra nav: - 4000 Jeg sitter igjen med: -4000,-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå