Gå til innhold

Misunnelig/sjalu på de som eier hus/leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet at jeg høres smålig ut, men jeg ønsker meg egen leilighet som jeg kan gjøre hva jeg vil med og som jeg kan kaller det for et hjem for meg og barna mine.

Vet at jeg aldri kommer til å få det da jeg ikke har egen kapital og ikke har anledning til å spare heller, men heldigvis så er det lov å drømme....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det forstår jeg veldig godt. Går selv alenemor-tilværelsen i møte, og skjønner at jeg ikke har sjangs å komme meg inn på boligmarkedet nå. Veldig synd at det kreves velstående foreldre for å kunne klare det.

Skrevet

Alle har lov til å drømme, men mange drømmer kan gjøres til en virkelighet!! Alt avhenger av deg og hva du vil.. Du kan fint få deg en leilighet og en egenkapital om du virkelig vil.. Ikke imorgen, eller neste mnd, men kanskje om et år.

Spar der du kan, gå igjennom alt dere har ac regninger, aboer, og budsjett. Kan noe skrenkes inn, slik at du kan spare litt? Alle monner drar. Forhør deg med kommunen om du kan få startlån, og hjelp til egenkapital.. Så med banken. Det verste er at de sier nei, og da får du bare spare litt til.. Mulighet for en liten ekstra jobb som kan dra inn 5-6000 i mnd? Da har du jo ganske mye om et år feks..

Skrevet

Har kuttet alt av "luksus" , men jeg trenger internett som kanskje ikke er livsnødvendig. Det er det eneste luksus jeg unner meg.

Er alenemor og har ingen slektninger/familier som kan hjelper meg økonomisk eller stiller som kausjonist. (Noe jeg misunner mine venner for og som jeg ikke skjønner hvorfor de klager på dem av og til. Hadde blitt sjele glad hvis jeg hadde rike foreldre...)

Føler ikke at jeg kan jobber mer enn jeg gjør nå. Jobber 100%, men skal ta mer utdanning etterhvert. Muligens neste år hvis ting går etter planen.

Heldigvis så har jeg blitt kvitt små gjeld, så det er et lyspunkt der.

Som du sier, alt avhengig av hva jeg vil, men jeg skulle ønske jeg hadde det nå. Er så lei av å høre venner sier at de og kjæresten har kjøpt seg leilighet osv. Jeg unner de det. Ikke misforstå meg, men skulle bare ønske at det var min tur snart...

Skrevet

Jeg anbefaler også at du undersøker muligheten for startlån. Det fungerer som egenkapital. Det er også mulighet for å søke om fullfinansiering gjennom kommunene, noe som kan være aktuellt dersom banken beregner likviditeten din som for svak til å betjene boliglån. Du må uansett ha fast jobb/inntekt, men dersom dette er på plass vil jeg tror at du kan være en aktuell kandidat for startlån.

Skrevet

Vil anbefale deg å kontakte en låneveileder. De tilbyr gratis råd og tar kontakten med bankene for deg. Vet om mange, inkludert oss, som fikk høyere lån og bedre betingelser ved hjelp av en slik :)

Skrevet

Takk for alle svar.

Må skaffe en fast jobb først og jeg jobber med saken :) Krysser fingrene at jeg får det snart :) Jobber som vikar akkurat nå.

Er bare så lei av å høre "alle" sier nå har vi kjøpt leilighet/hus, og vi skal gjøre ditt og datt...

Kanskje det blir min tur snart om noen år.

Skrevet

Det heter misunnelig!!!!

Jøss, hva er det med deg da lineb310????

Skrevet

Det heter misunnelig!!!!

Var det ikke det jeg skrev i overskriften da???

Skrevet

Hva med å sette opp en tidsplan?

Arbeid er jo selvsagt første prioritet da... evt studier, deretter arbeid... men så:

1. Finn ut hvor mye du kan nedbetale av evt kredittkortgjeld/gammel gjeld hver mnd og når det er nedbetalt

2. Etter nedbetalt gjeld, kan du bruke dette beløpet på å spare. Prøv eventuelt BSU-sparing (hvis du er innenfor aldersgruppen) som gir stort skattefradrag og god rente. Evt om dette er mulig å gjøre samtidig med at du nedbetaler gammel gjeld? Sett deg ned og regn ut når du vil ha nok egenkapital til boligen. Det er ikke sikkert du trenger så mye, men har du nok til møbler + oppussing + gebyrer ved kjøp av leilighet, kan du få fullfinansiert leiligheten ved hjelp av vanlig banklån + startlån fra kommunen. Nettopp derfor det finnes startlån.

3. Når du anser det som at økonomien er noenlunde i orden, har du møter med ulike banker og finner ut hvem som kan gi beste lånevillkår og renter. Og undersøk hvor mye du kan låne. Med vanlig arbeidsinntekt er ikke det vanligvis et problem. Deretter søker du om startlån for fullfinansiering gjennom kommunen.

4. Nå vet du hvor mye du får i lån, og har du lånebevis klart, kan du starte å se på boliger og gå på visninger, og senere by på leiligheter. Er borettslagsleilighet det mest sannsynlige alternativ ville jeg allerede nå ha meldt meg inn, for å kunne evt ta noe på forkjøpsrett. Hender seg at hvis ingen er medlem eller de som er medlem kun har meldt seg inn når de begynte å se på boliger (si 3 mnd), så vil 2 års medlemsskap kunne føre til at du får ta en leilighet på forkjøpsrett... ikke alle som tenker på at så kort medlemstid kan være gull vært.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...