Gå til innhold

våkner så altfor tidlig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger sårt noen tips her. Vesla er 5 mnd. Dagen starter nå kl 05.00, neon ganger før det også. Og da har absolutt ikke dagen startet enda!!

Vi har begynt med grøt, men det blir ofte litt for sent på dagen og hun er trøtt. Da blir det ikke mye spising.

Sovingen på dagen er det også blitt tull med. Fra å sove opptil 3 timer, og 3 ganger om dagen blir det nå kanskje 1-2 timer 2 ganger om dagen. Og første dupp er flr kl 08. Etter kl 14.00 blir det ikke noe soving før natta kl 18.30..

Hun må følge noen rutiner som kanskje ikke passer siden vi har en på 3 som skal leveres/hentes i bhg og middagen kl 17 passer i grunn heller ikke. :-)

Men det at hun ikke sover noe særlig begynner å tære på. I natt var det mating 3 ganger, og opp før kl 05... Ikke mye søvn på mor dette her.

Så hvordan kan jeg snu om på dette? Mer mat på dagtid? Nattavvenning? (Den skal pappa'n ta)

Dette ble et litt rotete innlegg, men det kan skyldes søvnmangel. He he..

Tips og råd mottas med stor takk! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så uvanlig at søvnen endrer seg litt rundt 5 mnd alder. Sjelden man ser en spesiell grunn til det og ikke er det så mye å gjøre med alltid heller.

Noen ganger kan det skyldes behov for mer mat, mens andre ganger gjør fast føde vondt verre.

Noen ganger kan det være å endre litt på dagsovingen som må til, men for noen har ikke det noe å si heller.

Hvis hun sover opp til 4 timer på dagtid er ikke det så ille, det har ikke noen av mine gjort etter 2 mnd alder.

Jeg har ei på 14 mnd som også har det med å våkne kl 5, og hun sover heller ikke natta gjennom :( . Får ikke nattmat(og har ikke fått det på lenge), men våkner allikevel

I natt ble det ca 4 timer oppstykket søvn på meg før hun var klar for dagen. Jeg har hatt langvarig søvnmangel, snart 4 år til sammen og takler i grunn ikke så lite søvn lenger. Men jeg har ikke så mye valg. Starter dagen med 2 Pinex for å døyve verste hodepinen og muskelsmertene og en god dose koffein for å våkne noenlunde og så få dagen gå som den går.

En ting du kan trøste deg med, er at du ikke er alene om dette.

Skrevet

Når mine gutter har begynt å tyvstarte dagen har det hjulpet å regulere dagsovinga. Høres ut som om ungen din også er klar for det. Fra 3 til 2 lurer om dagen og litt mindre varighet. Prøv å holde henne litt lenger om morgenen slik at den første luren ikke blir altfor tidlig. Da er det vanskelig å få til fornuftige rutiner resten av dagen.

Lykke til. Det er ikke lett når behovene endrer seg så fort en har klart å få noe orden på ting

Skrevet

det høres jo veldig fornuftig ut med kun 2 lurer i løpet av dagen. Så lenge de er skikkelige lurer. Men hun sover jo ikke sammenhengende, våkner kanskje 3 ganger i løpet av en 2 timers lur. Men så lenge hun er fornøyd og uthvilt, må jeg jo være fornøyd også. :-)

Prøver på å drøye den første søvnen hennes også. Veldig ofte må vi jo det, for storebror skal i bhg.

I dag skal hun også få mer fast føde i løpet av dagen. Kanskje det også gir en bedre nattesøvn. Vi krysser fingre.

Mulig vi også legger oss på et annet rom, slik at jeg kan tøye henne litt mer enn jeg kan nå. Ligger vegg i vegg med eldstemann, og han våkner ganske lett.

Søvn er veldig viktig for meg, så dette skal vi nok få til :-) Føler veldig med deg Babyønske!! Du er jammen tøff!

Tusen takk for tipr og støtte.

Skrevet

Vi begynte ikke å legge tidlig (altså ca 19) før barnet ble så aktivt at det var trøtt på kvelden. Vi valgte å legge når vi la oss. Det gjorde at det ble noen timer sammenhengende søvnt på oss voksne. Husker ikke helt når vi gikk over til 2 dagsov, men vår sov heller aldri noe særlig mer enn 1-2 timer på dagtid.

Husk at søvn avler søvn! Overtrøtt unge gir tidligere start på dagen enn nødvendig. Jeg mener det er for tidlig å slutte med nattamming så lenge barnet er såpass lite.

En "mager" trøst er at vår på 4 ofte kan prøve å starte dagen kl.5 (noe vi nekter selvsagt). Dersom hun har kommet for sent i seng, starter dagen tidligere. Vi prøver derfor etter beste evne å ha samme leggetid hver kveld. Det gjør faktisk at hun sover lengre om morgnen.(kanskje helt til 7 om vi er heldige)

Skrevet

Dette strever vi også med, har ei på 10 mnd nå og problemet har vart siden 4,5 mnd. Vi har forsøkt å vekke henne fra duppene når hun har sovet en time, slik at hun ikke sov mer enn 2 timer dagsoving. Det fungerte først når vi en kveld tilfeldigvis ikke fikk henne til å sovne før rundt kl 21, det tar noe sykdom inne i bildet. Da sov hun til kl 07. Etter det klarte vi å forskyve dagen slik at vi legger henne kl 20, mot tidligere kl 19, og siste lur er da kl 1515 senest. MEN vi har en frøken som aldri har sovet særlig mye, så hun greier mer våkentid og mindre nattesøvn enn sine små venner i barselgruppa.

Rundt 5 mnd syns jeg å huske at hun klarte å være våken 2,5-3 timer før ny dupp, men før første lur bare ca 2 timer.

Jeg syns det høres ut som dere er i overgangsfasen mellom 3 og 2 dupper, så kanskje å drøye henne litt lenger mellom duppene hjelper? Vet ikke om dette var så mye til hjelp, men medfølelse har jeg i hvertfall! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...