Gå til innhold

Vår sønn Romeo


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg synes Romeo er 10 ganger finere enn Leon, Liam, Crissander osv. Er definitivt ikke et navn jeg ville brukt selv, men bedre enn myeee annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De får krysse fingrene for at han blir en kjekkas når han blir stor. Tenk om han blir en feit, stygg og kvisete ung mann, da kan det fort bli belastende å hete Romeo. Når jeg hører navnet Romeo så tenker jeg romantikk og på en pen, høy og mørk mann ;-)

 

Jepp. Romeo er ikke et navn, det er på linje med et begrep. Som "han er litt av en casanova". Hvis en dame får blomster fra en beundrer, kan kollegene si "jøss, riktig en romeo du har funnet deg." Det ligger i kortene at en romeo er en romantisk helt. Har forresten sett Julies balkong i Verona, der Romeo angivelig klatra opp!

 

Haha Pashla.. Slik som "Jens" mener du?? Det må jo være like "belastende" i så fall:)

 

Shakespare sin Romeo, er nok vesentlig mer kjent enn "Pikenes Jens" :P

 

Ikke nødvendigvis blant førsteklassingene;) hehe.. Og når man er vant til et navn vil man ikke tenke på det som rart lenger.

 

I "verste fall" vil man synes et navn er rart de 10 første gangene man er sammen med en person med et uvant navn. Så blir man vant til det, og kommer ikke til å tenke over navnet i det hele tatt.

 

En skikkelig "pikenes jens" jeg kjenner heter faktisk Waldemar Baltasar. Synes det var veeeeldig spesielt første gangen, men nå tenker jeg ikke over det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg Romeo godt kan brukes. Tror absolutt ikke det vil bli et "belastende" navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får krysse fingrene for at han blir en kjekkas når han blir stor. Tenk om han blir en feit, stygg og kvisete ung mann, da kan det fort bli belastende å hete Romeo. Når jeg hører navnet Romeo så tenker jeg romantikk og på en pen, høy og mørk mann ;-)

 

Jepp. Romeo er ikke et navn, det er på linje med et begrep. Som "han er litt av en casanova". Hvis en dame får blomster fra en beundrer, kan kollegene si "jøss, riktig en romeo du har funnet deg." Det ligger i kortene at en romeo er en romantisk helt. Har forresten sett Julies balkong i Verona, der Romeo angivelig klatra opp!

 

Forresten så mente tanta til ei venninne at barnebarnet hennes absolutt IKKE kunne hete Siv. I tilfelle hun ble meget overvektig som voksen;) hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde navnet Romeo var ganske vanlig i land rundt Middelhavet?

 

Og hvorfor skal det være mer belastende enn Julie? Her er det noe jeg ikke skjønner, merker jeg...

 

En nydelig gutt i klassen til snuppa heter Gabriel. Det er vel i utgangspunktet et like "belastende" navn, eller? Men det har aldri vært noen som har bemerket det på andre måter enn at han får skryt for det.

 

Man må huske at ofte er det vi foreldre som bidrar til at et navn blir en belastning for barn. Barna selv er svært liberale når det kommer til navn. Det er ikke alltid det er de spesielle navnene som blir en belastning. Jeg har hørt om en som ble ertet for navnet Knut. "Knut-stut-besetut" f.eks. Skal man da la være å døype barnet vårt for Knut, fordi det KAN bli en belastning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger er vant til å høre all slags navn, fra Olaf til Crisander og Ikbahl. Det finnes ikke unger der ute som kommer til å reagere på navnet Romeo. Det er det bare foreldrene som gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme hvor søtt og nytenkende en selv synes det er må en ikke glemme at det er et menneske som skal bære det resten av livet.

Og en ting er sikkert og det er at barnet vil få slengbemerkninger og spøker på bekostning av navnet. Trenger ikke være stygt ment, men det vil skje, og det vil være irriterende for eieren.

Så sett vil navnet Romeo være en belastning til tider.

 

Hadde ikke døpt min gutt det, heller brukt det som et kallenavn.

 

Akkurat som at Snøhvit er ei empatisk og snill jente, Rapunzel er ei jente med tæl i og begge gir fine assosiasjoner og er søte navn Men det er ikke det noe en døper datteren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Enig med frokostquiz.

 

Nei, Jens er ikke sammenlignbart (nå fins det vel knapt barn som heter Jens, Knut og Petter lenger, men uansett...) fordi det brukes ikke som begrep. I sammenheng med "Pikenes Jens", ja, men er ikke det totalt forelda Per Aabel-språk?

 

En casanova, en askeladd og en romeo er gått inn i språket. Ketil Stokkan vant Grand Prix - utrolig nok - med teksten "gudene skal vite at du aldri blir en romeo!" En jens er ikke gått inn i språket som synonym for noe som helst.

 

Jeg syns det blir på linje med å kalle sine døtre for Cinderella, Ophelia og Kleopatra. Reality check: der fins bare én Cinderella, Ophelia og Kleopatra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvor søtt og nytenkende en selv synes det er må en ikke glemme at det er et menneske som skal bære det resten av livet.

Og en ting er sikkert og det er at barnet vil få slengbemerkninger og spøker på bekostning av navnet. Trenger ikke være stygt ment, men det vil skje, og det vil være irriterende for eieren.

Så sett vil navnet Romeo være en belastning til tider.

 

Hadde ikke døpt min gutt det, heller brukt det som et kallenavn.

 

Akkurat som at Snøhvit er ei empatisk og snill jente, Rapunzel er ei jente med tæl i og begge gir fine assosiasjoner og er søte navn Men det er ikke det noe en døper datteren sin.

 

Fakta fra Statistisk Sentralbyrå:

 

Det finnes 86 menn med Romeo som første fornavn.

Det finnes 42 menn med Romeo som eneste fornavn.

 

Det er 3, 2, 1 eller 0 som heter Snøhvit, Rapunzel og Cinderella.

 

Dvs at Romeo er et NAVN, de andre er eventyrfigurer.

 

Om man skulle følge ditt og andres logikk, kan man ikke døype barn for Tor, Odin, Balder osv heller da? Siden de er figurer i Norrøn mytologi?

 

Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med frokostquiz.

 

Nei, Jens er ikke sammenlignbart (nå fins det vel knapt barn som heter Jens, Knut og Petter lenger, men uansett...) fordi det brukes ikke som begrep. I sammenheng med "Pikenes Jens", ja, men er ikke det totalt forelda Per Aabel-språk?

 

En casanova, en askeladd og en romeo er gått inn i språket. Ketil Stokkan vant Grand Prix - utrolig nok - med teksten "gudene skal vite at du aldri blir en romeo!" En jens er ikke gått inn i språket som synonym for noe som helst.

 

Jeg syns det blir på linje med å kalle sine døtre for Cinderella, Ophelia og Kleopatra. Reality check: der fins bare én Cinderella, Ophelia og Kleopatra.

 

Jeg er totalt uenig med deg der. Navnetrenden endrer seg på lik linje med alt annet. Om 20 år så er jeg sikker på at det finnes like mange Romeo'er som Julie'r, og det er jo faktisk slik at ofte så er det "ordentlige navn" som brukes på hovedpersoner i diverse eventyr, fortellinger, historier osv også.

 

Det er vi som foreldre som reagerer (positivt eller negativt) på andres navn. En 8-åring er ikke nok "bereist" til å kunne si at "oi, det var et rart navn". Og hvis de sier dette vil jeg påstå at det er vår oppgave som foreldre å fortelle dem at navnet skjemmer ingen;)

 

Synes det var et godt poeng at slike navne-rim blir laget ut ifra alle slags navn. I klassen til datteren vår er det masse spesielle navn, men ingen reagerer på det.

 

Sønnen vår reagerer heller ikke på alle de ulike navnene som finnes i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvor søtt og nytenkende en selv synes det er må en ikke glemme at det er et menneske som skal bære det resten av livet.

Og en ting er sikkert og det er at barnet vil få slengbemerkninger og spøker på bekostning av navnet. Trenger ikke være stygt ment, men det vil skje, og det vil være irriterende for eieren.

Så sett vil navnet Romeo være en belastning til tider.

 

Hadde ikke døpt min gutt det, heller brukt det som et kallenavn.

 

Akkurat som at Snøhvit er ei empatisk og snill jente, Rapunzel er ei jente med tæl i og begge gir fine assosiasjoner og er søte navn Men det er ikke det noe en døper datteren sin.

 

Fakta fra Statistisk Sentralbyrå:

 

Det finnes 86 menn med Romeo som første fornavn.

Det finnes 42 menn med Romeo som eneste fornavn.

 

Det er 3, 2, 1 eller 0 som heter Snøhvit, Rapunzel og Cinderella.

 

Dvs at Romeo er et NAVN, de andre er eventyrfigurer.

 

Om man skulle følge ditt og andres logikk, kan man ikke døype barn for Tor, Odin, Balder osv heller da? Siden de er figurer i Norrøn mytologi?

 

Hva er forskjellen?

 

 

Det er 22267 menn som har Tor som første fornavn.

Det er 5566 menn som har Tor som eneste fornavn.

 

Det er 1962 menn som har Odin som første fornavn.

Det er 1529 menn som har Odin som eneste fornavn.

Det er 219 menn som har Balder som første fornavn.

Det er 171 menn som har Balder som eneste fornavn.

 

 

Det er forskjellen :P :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Samme hvor søtt og nytenkende en selv synes det er må en ikke glemme at det er et menneske som skal bære det resten av livet.

Og en ting er sikkert og det er at barnet vil få slengbemerkninger og spøker på bekostning av navnet. Trenger ikke være stygt ment, men det vil skje, og det vil være irriterende for eieren.

Så sett vil navnet Romeo være en belastning til tider.

 

Hadde ikke døpt min gutt det, heller brukt det som et kallenavn.

 

Akkurat som at Snøhvit er ei empatisk og snill jente, Rapunzel er ei jente med tæl i og begge gir fine assosiasjoner og er søte navn Men det er ikke det noe en døper datteren sin.

 

Fakta fra Statistisk Sentralbyrå:

 

Det finnes 86 menn med Romeo som første fornavn.

Det finnes 42 menn med Romeo som eneste fornavn.

 

Det er 3, 2, 1 eller 0 som heter Snøhvit, Rapunzel og Cinderella.

 

Dvs at Romeo er et NAVN, de andre er eventyrfigurer.

 

Om man skulle følge ditt og andres logikk, kan man ikke døype barn for Tor, Odin, Balder osv heller da? Siden de er figurer i Norrøn mytologi?

 

Hva er forskjellen?

 

Shakespeare har dessverre "tvidd" det navnet, og historien og berømmelsen har gjort det til et språklig begrep.

 

Til statistikken: De 86 Romeoene er garantert fra latin-Amerika.Det fins millioner av mennesker som heter Jesus, men bør man kalle et norsk barn det? I Pakistan heter mange kvinner Drita, altså er det et navn, men er det OK å kalle datteren for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvor søtt og nytenkende en selv synes det er må en ikke glemme at det er et menneske som skal bære det resten av livet.

Og en ting er sikkert og det er at barnet vil få slengbemerkninger og spøker på bekostning av navnet. Trenger ikke være stygt ment, men det vil skje, og det vil være irriterende for eieren.

Så sett vil navnet Romeo være en belastning til tider.

 

Hadde ikke døpt min gutt det, heller brukt det som et kallenavn.

 

Akkurat som at Snøhvit er ei empatisk og snill jente, Rapunzel er ei jente med tæl i og begge gir fine assosiasjoner og er søte navn Men det er ikke det noe en døper datteren sin.

 

Fakta fra Statistisk Sentralbyrå:

 

Det finnes 86 menn med Romeo som første fornavn.

Det finnes 42 menn med Romeo som eneste fornavn.

 

Det er 3, 2, 1 eller 0 som heter Snøhvit, Rapunzel og Cinderella.

 

Dvs at Romeo er et NAVN, de andre er eventyrfigurer.

 

Om man skulle følge ditt og andres logikk, kan man ikke døype barn for Tor, Odin, Balder osv heller da? Siden de er figurer i Norrøn mytologi?

 

Hva er forskjellen?

 

 

 

Det er 22267 menn som har Tor som første fornavn.

Det er 5566 menn som har Tor som eneste fornavn.

 

 

Det er 1962 menn som har Odin som første fornavn.

Det er 1529 menn som har Odin som eneste fornavn.

 

Det er 219 menn som har Balder som første fornavn.

Det er 171 menn som har Balder som eneste fornavn.

 

 

Det er forskjellen :P :P :P

 

Ja, her i landet er det forskjellen. Tror du ikke det er fordi norrøn mytologi ligger nærmere vår historie enn Shakespeare?

 

Da jeg var liten, for 30 år siden, var det absolutt ingen som het Balder, Odin og Loke, mens det nå er helt vanlige navn.

 

Derfor tror jeg heller ikke at Romeo vil bli noen særlig belastning. Tidene forandrer seg, enten vi vil eller ikke, og jeg kan ikke se at Romeo er verre enn andre navn hentet fra litteraturen, Bibelen osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med frokostquiz.

 

Nei, Jens er ikke sammenlignbart (nå fins det vel knapt barn som heter Jens, Knut og Petter lenger, men uansett...) fordi det brukes ikke som begrep. I sammenheng med "Pikenes Jens", ja, men er ikke det totalt forelda Per Aabel-språk?

 

En casanova, en askeladd og en romeo er gått inn i språket. Ketil Stokkan vant Grand Prix - utrolig nok - med teksten "gudene skal vite at du aldri blir en romeo!" En jens er ikke gått inn i språket som synonym for noe som helst.

 

Jeg syns det blir på linje med å kalle sine døtre for Cinderella, Ophelia og Kleopatra. Reality check: der fins bare én Cinderella, Ophelia og Kleopatra.

 

Nå skriver du jo i samme innlegg at "Pikenes Jens" er totalt forelda Per Aabel-språk OG at en casanova, en askeladd og en romeo er gått inn i språket. Det vil vel si at ord og uttrykk endrer seg med tiden..? Ikke sikkert at man bruker disse uttrykkene på lik linje om 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn kan vel være belastende, nesten samme hva man heter. Noen sa en gang at dersom man ikke finner noe annet å erte et barn for, så kan man alltids ta navnet.

 

Jeg kjente en gutt som het Valentin, forresten. Han klarte seg bra han.

 

Men selv kunne jeg aldri ha kalt barnet mitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

 

Nå skriver du jo i samme innlegg at "Pikenes Jens" er totalt forelda Per Aabel-språk OG at en casanova, en askeladd og en romeo er gått inn i språket. Det vil vel si at ord og uttrykk endrer seg med tiden..? Ikke sikkert at man bruker disse uttrykkene på lik linje om 20 år.

 

En annen STOR forskjell er vel at romeo og casanova er internasjonale og har gått inn i abolutt alle språk...? Pikenes Jens finner du omtrent ikke i det norske språk en gang, det er på vei ut. Men romeo er i høyeste grad i bruk på verdensbasis. I alle fall på engelsk.

 

Alle de som påpeker at barn i barnehage ikke vil ragere: skal han omgås bare småbarn hele livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min sønn Romeo og min datter Lolita.

 

Jo, det er faktisk litt problematisk å bli kalt opp etter en litterær figur, når navnet til denne figuren er konstruert kun til denne, eller i alle fall er forbundet bare med denne.

 

Bjørnstjerne, Ophelia og Tintin høres ut som navn, men de er funnet på i ett konkret henseende. Stakkars Bjørnstjerne måtte jo gå rundt med navnet, men de to andre er fiktive personer, som Romeo. Og det beste er om det blir der.

 

Det stemmer ikke at Romeo er et navn som er konstruert til en litterær figur, hvor har du det fra? Navnet er atskillig eldre enn Shakespeares skuespill. Det er av latinsk opprinnels, betyr "på vei til Roma" og har antakelig først blitt brukt om pilegrimer.

 

Når det er sagt, så er jeg enig i at det kan være belastende å ha et navn som er så sterkt knyttet opp til en litterær figur, og som har blitt en talemåte ("han er litt av en Romeo"). På den annen side, mange navn *kan* være belastende. Gutten vil sikkert få høre det noen ganger, men det betyr jo ikke at det vil bli et stort problem.

 

En bekjent av meg kalte sønnen sin Romeo. Det uttales med rykk på e-en, som i Alfa Romeo. Foretrekker den vanlige varianten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver du jo i samme innlegg at "Pikenes Jens" er totalt forelda Per Aabel-språk OG at en casanova, en askeladd og en romeo er gått inn i språket. Det vil vel si at ord og uttrykk endrer seg med tiden..? Ikke sikkert at man bruker disse uttrykkene på lik linje om 20 år.

 

En annen STOR forskjell er vel at romeo og casanova er internasjonale og har gått inn i abolutt alle språk...? Pikenes Jens finner du omtrent ikke i det norske språk en gang, det er på vei ut. Men romeo er i høyeste grad i bruk på verdensbasis. I alle fall på engelsk.

 

Alle de som påpeker at barn i barnehage ikke vil ragere: skal han omgås bare småbarn hele livet?

 

Du tror vel ikke helt seriøst at barna han har gått sammen med fra barnsben av plutselig kommer til å reagere på navnet når de blir eldre?

 

Romeo er, så vidt jeg vet, ikke et ekstremt uvanlig navn i utlandet? Eller er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver du jo i samme innlegg at "Pikenes Jens" er totalt forelda Per Aabel-språk OG at en casanova, en askeladd og en romeo er gått inn i språket. Det vil vel si at ord og uttrykk endrer seg med tiden..? Ikke sikkert at man bruker disse uttrykkene på lik linje om 20 år.

 

En annen STOR forskjell er vel at romeo og casanova er internasjonale og har gått inn i abolutt alle språk...? Pikenes Jens finner du omtrent ikke i det norske språk en gang, det er på vei ut. Men romeo er i høyeste grad i bruk på verdensbasis. I alle fall på engelsk.

 

Alle de som påpeker at barn i barnehage ikke vil ragere: skal han omgås bare småbarn hele livet?

 

Du tror vel ikke helt seriøst at barna han har gått sammen med fra barnsben av plutselig kommer til å reagere på navnet når de blir eldre?

 

Romeo er, så vidt jeg vet, ikke et ekstremt uvanlig navn i utlandet? Eller er det?

 

Det er ikke utenkelig at de kommer til å reagere når de blir klar over at navnet er spesielt. Søsteren min heter Julie, og ble ertet for navnet sitt på barneskolen - da av barn som hadde kjent henne siden barnehagen. De syntes ikke navnet var rart før noen fortalte dem at Romeo og Julie er et kjærestepar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha valgt Romeo, men det er jo ikke i nærheten av så kjipt som Carosander, Crissander, Liam og andre rariteter som mange tydeligvis syntes er helt greit å kalle barna sine.

Kjør på med Romeo!

<og din sønn tipper jeg heter Erik, Einar eller Sindre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Nå skriver du jo i samme innlegg at "Pikenes Jens" er totalt forelda Per Aabel-språk OG at en casanova, en askeladd og en romeo er gått inn i språket. Det vil vel si at ord og uttrykk endrer seg med tiden..? Ikke sikkert at man bruker disse uttrykkene på lik linje om 20 år.

 

En annen STOR forskjell er vel at romeo og casanova er internasjonale og har gått inn i abolutt alle språk...? Pikenes Jens finner du omtrent ikke i det norske språk en gang, det er på vei ut. Men romeo er i høyeste grad i bruk på verdensbasis. I alle fall på engelsk.

 

Alle de som påpeker at barn i barnehage ikke vil ragere: skal han omgås bare småbarn hele livet?

 

Man regner vel med at voksne mennesker har oppdragelse nok til ikke å kommentere og dømme andre utfra navnet?

 

Jeg vil tro (uten at jeg har noen forskningsbelegg for det) at ev. erting for navnet vil oppstå i barnehage/småskole? Og her er de vi som foreldre har et stort ansvar. Et barn helt opp til ungdomsskolealder har ingen forutsetning for å vite at Romeo er mer rart/sjelden/annerledes en Leander og Liam, vil jeg tro.

 

Som en annen skrev over her, om noen vil finne noe å plage noen for, så kan navnet Knut være like belastende som Romeo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha valgt Romeo, men det er jo ikke i nærheten av så kjipt som Carosander, Crissander, Liam og andre rariteter som mange tydeligvis syntes er helt greit å kalle barna sine.

Kjør på med Romeo!

<og din sønn tipper jeg heter Erik, Einar eller Sindre??

 

Ja, Erik Ribsskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får krysse fingrene for at han blir en kjekkas når han blir stor. Tenk om han blir en feit, stygg og kvisete ung mann, da kan det fort bli belastende å hete Romeo. Når jeg hører navnet Romeo så tenker jeg romantikk og på en pen, høy og mørk mann ;-)

 

Jepp. Romeo er ikke et navn, det er på linje med et begrep. Som "han er litt av en casanova". Hvis en dame får blomster fra en beundrer, kan kollegene si "jøss, riktig en romeo du har funnet deg." Det ligger i kortene at en romeo er en romantisk helt. Har forresten sett Julies balkong i Verona, der Romeo angivelig klatra opp!

 

Haha Pashla.. Slik som "Jens" mener du?? Det må jo være like "belastende" i så fall:)

 

Shakespare sin Romeo, er nok vesentlig mer kjent enn "Pikenes Jens" :P

 

Ikke nødvendigvis blant førsteklassingene;) hehe.. Og når man er vant til et navn vil man ikke tenke på det som rart lenger.

 

I "verste fall" vil man synes et navn er rart de 10 første gangene man er sammen med en person med et uvant navn. Så blir man vant til det, og kommer ikke til å tenke over navnet i det hele tatt.

 

En skikkelig "pikenes jens" jeg kjenner heter faktisk Waldemar Baltasar. Synes det var veeeeldig spesielt første gangen, men nå tenker jeg ikke over det lenger.

 

Er det han samme jeg gikk på skole med i Kristiansand? Kan ikke tenke meg at det er så mange osm heter Waldemar Baltasar :-) Jeg syntes navnet er morsomt (I positiv forstand) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent har kalt sin sønn Romeo, til stor hysteri blant besteforeldrene som blant annet tilbød 25.000 kroner til foreldrene for å ombestemme seg.

 

Dette er unge, ikke-utdannende mennesker som lever i sin egne lille amerikaniserte boks.

 

Prøvde å fortelle at Romeo gjerne kan bli belastende, men dette bare fnøs hun av.

 

Tar jeg feil?

 

Nei du tar vel kanskje ikke feil at det kan bli en smule belastende for barnet når han blir tenåring og voksen :) Men skal sies at det finnes langt verre navn. Kjenner to stk DINO i barnehagen til jenta min.. Herregud, dinosaur da liksom? Men han blir da ikke mobbet :) Emil kan relateres til Emil i lønneberget, navnet Maria kan knyttes til Jomfru Maria. And the list goes on.. Tror ikke navn blir mer belastende enn hva voksne gjør det til. Forøvrig synes jeg det var frekt at besteforeldrene tilbudte en pengesum for å få de til å ombestemme seg. Er da virkelig ikke de som skal bestemme navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...