Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Er så sjelden jeg leser at noen har lyst å ha litt aldersforskjell mellom barna. Leser ofte at folk "vil bli ferdig med det", eller at de "skal ha glede av hverandre" osv.. Selv er jeg attpåklatt og mine søsken er 9 pg 13 år eldre. Jeg var som enebarn i oppveksten, men jeg hadde det fint, og nå er jeg og søsknene mine likeverdige voksne og har et godt forhold. Er faktisk mer på bølgelengde med min bror på 13 år eldre enn min søster, eller vi har mer lik personlighet. Og de to har ikke et så nært forhold som jeg har til hver av dem, dvs at begge har sitt næreste forhold til meg.. Uansett, jeg kunne tenkt meg gjerne fire års aldersforskjell mellom mine, og jeg tror ikke jeg vil ha flere enn to. Da får jeg nydt det første barnet mitt og fulgt så godt opp jeg kan de første årene, og han vil være i en veldig ok alder når neste kommer. Og fire år er jo strengt tatt ikke så mye? For meg er det ihvertfall ingenting, og de kommer fremdeles til å kunne ha det gøy sammen, i ferier osv.
Koala *g07* Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 Har selv 4,5 år mellom mine, og synes det har bare vært positivt. Selvsagt vil vi komme til det stadiget at de er på forskjellige nivåer av interesser ol. Men, de vil alltid være søsken
3 er nok! Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Jeg har 22 mnd mellom mine, men skulle ønske det var mer... Fire år høres supert ut:)
anonym91 Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 her blir det 4 år mellom.. veldig greit at eg har brukt mye tid med nr 1 før nr 2 kommer. og er ferdig med bleie skift osv så det kun er en baby i huset om gangen.. nr 1 kan og hjelpe til litt og ha glede av babyen tror eg kan ikkje kun tenke at det skal vere fint når de er små. har flere år sammen som "stor/voksen" men hver sin smak, ikkje alle bryr seg om søsken når de er voksne heller. eg sette veldig pris på vår etterpå klatt.. har en bror om er 1,5 år ynrge og ei søster som er ca 10 år yngre. veldig kjekkt og bli store søster og faktisk vere større
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Her blir det litt over 4,5 år imellom. Det passer oss fint, god tid til eldstemann som har fått masse oppmerksomhet. Nå blir det kjekt med babytid igjen, og eldste klarer seg mye selv. men vi er forskjellige og noen vil ha tette barn enten for at de skal få glede av hverandre, eller for å bli ferdig med småbarnstiden en agng for alle. Og noen ganger skjer ting uten at det var helt planlagt.. Tror det var mer vanlig før med aldersforskjell kanskje fordi folk ikke hadde plass nok eller penger nok?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 Her er det nesten 3 år mellom mine. Jeg tenkte egentlig å få to tette, for å bli ferdig med det som du sier, og for at de to skulle ha glede av hverandre. Men, naturen ville det annerledes. Det var ikke så lett å bli gravid annen gang. Nå når jeg har en baby på et halvt år og en litt sjalu storebror må jeg bare si at jeg er sjeleglad for at de ikke er tettere i alder. Det går an å prate med storebror om den nye situasjonen, og han skjønner seg på belønningssystemer osv... Han synes også tidvis det er veldig stas med lillesøster, og ønsker å hjelpe til med å hente ting, putte inn smokken osv. Han har utviklet seg enormt det siste halve året, og har blitt en liten gutt, framfor en stor baby. Her i huset var det ihvertfall utrolig mye som skjedde mellom 2 1/2 og 3 år!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #7 Skrevet 18. juni 2012 Fire år er supert mellom barna det. Her har vi 1,5 år mellom barna og for oss er det supert:) Treger vel ikke å være det ene eller andre som er riktig. Det som passer dere best er best for dere:)
Mø schæl! Skrevet 18. juni 2012 #8 Skrevet 18. juni 2012 Her er det nesten 7 år imellom. Funker veldig fint - blir jo nesten som to enebarn når de er små, men håper aldersforskjellen vil jevnes ut etterhvert som de blir eldre. Vi hadde goooood tid til å nyte babytida med førstemann, og nå goooood tid til det samme med andremann. Storesøster synes det er stor stas med baby i hus, samtidig som hun er fullt opptatt av sitt eget liv med skole og venner. Har samtidig også god hjelp i eldstebarnet, og hun synes det er stas å kunne hjelpe til. Så for oss har det bare vært positivt :-)!
Hobbiten Skrevet 19. juni 2012 #9 Skrevet 19. juni 2012 Her har vi 16 års aldersforskjell og synes det er helt passe
Odine! Skrevet 19. juni 2012 #10 Skrevet 19. juni 2012 Jeg kjenner noen der det er ca tolv år mellom hver av barna, slik at det er ca 24 år mellom nr 1 og nr 3. Vi ca 2 år og 8 mnd mellom hver av våre. Jeg tror ikke fire års forskjell er så mye. De kommer nok til å ha glede av hverandre i oppveksten.
C.L.H85 Skrevet 19. juni 2012 #11 Skrevet 19. juni 2012 Det er 5 og 12 år mellom meg og brødrene mine(jeg er eldst) og vi har hatt mye koselig sammen vi Skal sies at jeg ikke har like godt forhold med attpåklatten, da jeg flyttet ut som 17 åring og da var jo han bare 4 år ca. Vi får nok et bedre forholdn når han er ferdig med tenårene(er atal 14 åring nå ) Men jeg og broren som har 5 år imellom har hatt mye gøy Jeg hjalp gjerne til når han var baby og vi lekte godt sammen fram til jeg ble 11-12. For søsknene sin del tror jeg ikke det har så mye å si Mamma anbefalte meg å få barna mine radig, for ellers "blir man ikke liksom aldri ferdig".. Ikke noe negativt altså Bare det at for foreldrene så virker oppdrager rollen litt lang når den varer i 30 år He he, siden hun fikk oss når hun var 19,25 og 33 år.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #12 Skrevet 19. juni 2012 HI her. Det er 13 år mellom meg og broren min, og vi har et veldig godt forhold nå. Bedre enn han har med søsteren min som det bare er fire år mellom, men det har mye med personlighet og felles interesser å gjøre.. Jeg og min bror liker samme tv-seriene, filmer osv.. Og er mer samfunnsengasjert osv. Så når man blir så gammel som vi er nå så har det ikke så mye å si lenger.. Men nå vil ikke jeg ha så stor aldersforskjell mellom barna mine da.. Tenker fire år er fint. Men jeg er den eneste av vennene mine som vil ha så stor forskjell. Og i barselgruppen min var det en som var bekymret fordi det var jo fire år mellom ungene, om de skulle få noe glede av hverandre. Til og med barnelegen sa at vi måtte forte oss med nr to så de fikk glede av hverandre.. Jeg prøvde å si at ja, jeg har ni og tretten år opp til mine søsken så jeg synes at fire - fem år ikke er så mye. Da svarte han at han hadde 3,5 år mellom sine og det var maks! Hehe.
♣ Christiane ♣ Skrevet 19. juni 2012 #13 Skrevet 19. juni 2012 Her blir det 3 år og 4 mnd imellom. Orket ikke tanken på to babyer samtidig. Det at barn skal ha glede av hverandre bare fordi det er liten aldersforskjell syns jeg er oppskrytt. Det er bare 1,5 år mellom meg og min søster, men vi var så forskjellige at vi ble ikke gode venner før vi var over 20 år. Broren min som er 4,5 år yngre enn meg derimot, vi var gode venner alltid vi. Nå som alle er voksne så er vi gode venner alle sammen, men det var ikke sånn når vi var små.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #14 Skrevet 19. juni 2012 Har tre år mellom min, og det fungerer godt. Husk at det uansett er stor forskjell på barn. Noen får et godt forhold nesten uansett hvor stor aldersforskjell det er mens andre vil aldri få det. Du vet det ikke på forhånd, så det er ikek så mye å spekulere på.
-spent- Skrevet 19. juni 2012 #15 Skrevet 19. juni 2012 Mellom mine er det 5 år. Kunne egentlig tenkt meg to tette, men slik ble det nå ikke. Veldig godt med all hjelp fra storesøster og at hun klarer det meste selv. Det er positive og negative sider med alt :-)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #16 Skrevet 19. juni 2012 Min søster er fire år yngre enn meg og en av mine beste venninner. Vi er i samme venninnegjeng og er mye sammen på fritiden. Vi er ganske like i personligheten da, og det har veldig mye å si! Har også en søster som er 13 år yngre enn meg, og vi har alltid hatt ett helt supert forhold. Jeg har henne med på turer, reiser på ferie og det har jeg gjort siden hun var 5-6 år gammel. Har også ett godt forhold til broren min som er to år eldre, men har mest kontakt med søstrene mine.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #17 Skrevet 19. juni 2012 Jeg synes ikke 3-4 år som mange svarer her er stor aldersforskjell jeg. Er det ikke det som er mest vanlig da??
Appelsindyret Skrevet 19. juni 2012 #18 Skrevet 19. juni 2012 En venninne av meg har 7 år imellom hvert barn og de har 3
Gjest Filifjonka Skrevet 19. juni 2012 #19 Skrevet 19. juni 2012 Den perfekte aldersforskjellen mellom barn er den som foreldrene ønsker og takler . Det at søsken er nært i alder betyr slett ikke automatisk at de vil få stor glede av hverandre når de vokser opp, eller at de blir hverandres bestevenner når de blir voksne. Det betyr heller ikke at det motsatte vil skje, selvfølgelig. ønsker du fire års aldersforskjell mellom barna dine, så gå for det.
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 19. juni 2012 #20 Skrevet 19. juni 2012 Jeg har 5 år mellom de to eldste, og 13 mdr mellom nummer to og tre, 15 mdr mellom nummer tre og fire, fire år mellom nummer fire og fem, og 15 måneder mellom nummer fem og seks. Jeg synes aldersforskjellen på 5 år ble for stor, kanskje spesielt tatt i betraktning av at nummer to, tre og fire er såpass sammensveiset (og mer jevn i utvikling enn eldste), så eldste har nok blitt såpass mye eldre enn dem, og følt seg "utenfor". Nå begynner det å bli bedre, iom de små er blitt eldre, men skulle gjerne hatt en tett opp mot førstemann også, slik at også han hadde lekekompis med på ferier etc. Ser de tette har utrolig mye glede av hverandre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå