Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Jeg skulle vært i begravelse til en onkel. Jeg er i tvil om jeg skal gå da jeg har et barn på 13mndr som kaver overalt hele tiden. Begravelsen er i en annen by og jeg må ta barnet med dersom jeg går da det har ikke begynt i bhg enda. Hva tenker dere - gå i begravelse med barnet eller fa være?
Cornelianelia Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 Ville forsøkt å få en barnevakt enten i hjembyen din, eller der hvor begravelsen skal vare. Synes du bør gå i begravelsen til onkelen din, men hvis du har med barnet er det vanskelig å være mentalt til stede, for da vil du bare måtte jobbe med å få mini til å være rolig. Hvis du får noen til å passe ungen der begravelsen skal være, kan du jo ha med barnet i minnesamværet etterpå hvis det skal være noe slikt. Da er det litt løsere i formen, og mer passende å ha en urolig ettåring tilstede.
valkyrien Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Føler du at du trenger å gå i begravelsen for å få tatt skikkelig farvel? Hvis du gjør det så burde du dra. Hvis ikke, så ville jeg latt være hvis det var meg.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 Takk for svar. Jeg føler at jeg burde ha vært der, men kjenner ingen som kan passe barnet der begravelsen skal være. Jeg vet også at det vil være slitsomt å holde styr på minstemann under sermonien. Derfor er jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Er redd for at han skal være et forstyrrende element for de andre.
ianda Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Jeg er av den oppfatning at et lite barn kan spre litt glede på en ellers trist dag. har vært i flere begravelser / båreanndakter med elstemann du hun var mindre..riktignok til veldig nær familie av meg og henne..i oldemoren sen båreandakt så hun at oldemor lallet,og vinket hadde..da dukket det opp et smil hos alle de andre..og vi har ofte snakket om at det var et fint øyeblikk og at oldemor så ned på oss da og syntes det var stor stas!.så jeg hadde reist med barn så lenge nærmeste familie til avdøde syntes det er greit.. Sett deg heller slik at du har en mulighet for å gå ut om det absolutt skulle være nødvendig..
valkyrien Skrevet 19. juni 2012 #6 Skrevet 19. juni 2012 Hvis dere setter dere bakerst, og du tar med barnet ut hvis det begynner å bli veldig urolig så kan jeg aldri tenke meg at noen vil føle seg forstyrret. De fleste har heldigvis litt ekstra takhøyde når det gjelder sånt. Du kjenner ingen som kunne blitt med deg da, som kunne gått ut med barnet, eventuelt trillet tur mens seremonien er?
AO3 Skrevet 19. juni 2012 #7 Skrevet 19. juni 2012 Jeg har hatt med barn i begravelse to ganger. Jeg ville forsøkt å skaffe barnevakt til begravelsen, hvis det er mulig, siden dette er en person jeg går ut fra at ditt barn ikke har noe forhold til? Jeg synes det er annerledes hvis det er besteforeldre, oldeforeldre o.l. som dør, da er det mer naturlig å ta dem med uansett. På den andre siden er det mange som synes det er veldig fint med små barn under minnesamværet - de muntrer opp stemningen og mange setter stor pris på det. Det jeg synes er problematisk med små barn i begravelser, er at man under selve seremonien ikke kan ha fokus på så mye annet enn å holde barnet rolig. Jeg har hatt med treåringen min i to begravelser - min egen bestefar + en barnebegravelse. Sistnevnte var helt grusom, men jeg måtte bruke så mye energi på å unngå fullstendig sammenbrudd fra treåringens side. Også da bestefaren min døde var det direkte slitsomt ikke å kunne sørge i kirka, men bruke mesteparten av energien på å unngå baluba og hyling. Mannen min hadde med ettåringen i den samme begravelsen (vi tok ett barn hver), han brukte vel tiden på å fôre ungen med bolle i kirka for å unngå at han brøt sammen... Så hvis du har mulighet til barnevakt under selve begravelsen, ville jeg gjort det. Og tatt med barnet på minnesamværet. Hvis barnevakt er umulig, ville jeg tatt med barnet, men vært obs på at mine egne behov må stå i bakgrunnen, sette meg bakerst, og være forberedt på at det ikke er sikkert jeg fikk med meg hele begravelsen akkurat...
AO3 Skrevet 19. juni 2012 #8 Skrevet 19. juni 2012 Det ble litt uklart - mannen min fôret altså ettåringen med bolle for å unngå at *ettåringen* brøt sammen, ikke at mannen min var i ferd med å bryte sammen. Det var jo ikke hans bestefar...
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #9 Skrevet 19. juni 2012 Jeg ville gått, du trenger jo ikke sitte rolig med han på en benk hele gudstjenesten. Gå dit, kondoler, ta folk i hendene, gi bort noen klemmer og vis at du er der, bryr deg osv. Så kan du og mini rusle litt rundt i kirkegården mens det "kjedelige" foregår inne i kirken om han blir utålmodig. Så er du tilstede igjen etterpå, at han kravler rundt i etterpålaget er jeg helt sikker på at er greit, det vil vel være både besteforeldre, søskenbarn, tanter og onkler tilstede der og de fleste synes det er greit med et barn som løser opp en trist stemning. Noen går, men andre kommer til, det er livets gang.
AO3 Skrevet 19. juni 2012 #10 Skrevet 19. juni 2012 Ser nå at du ikke har mulighet til barnevakt. Da ville jeg dratt med barnet. Jeg tviler på at noen vil føle seg støtt, så lenge du tar med barnet ut hvis det blir oppstyr under seremonien. Jeg tror som sagt mange synes det er kjempefint med barn under minnesamværet, og uansett vil jeg tro at familien setter stor pris på at dere kommer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå