Gå til innhold

Noen hjemmeværende mødre m to tette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på hvordan dere rent praktisk får gjort ting med to små hjemme :)

Når lillebror kommer er eldste 1,5 år. Ønsker veldig sterkt å ha begge hjemme,men har bhg plass fra 1 aug. Er det praktisk mulig å få det til? Kvinner har jo gjort dette i århundrer, men da var det jo større sosialt aksept for det, og ikke minst flere familier som gjorde det/flere lekekamerater.

Hva gjør dere når feks største skal sove litt (kanskje han har sluttet m de tinnen den tid..) ? Eller når bleier skal byttes på? Ved amming? Får dere nok tid med nr 1?

Den første tiden sover jo babyene for det meste, men det kan jo hende mye rart som feks kolikk osv.

Vi har lekeapparater i hagen,sandkasse og mye skog rundt her, så å aktivisere den største skal nok gå fint :) så får vi dra på besøk når jevnaldrende er hjemme.

Jeg ser på dette som en unik sjanse til å få verdifull tid med mine barn, men neste alle sier at jeg burde beholde minst 50% av bhg plassen, fordi jeg kommer til å bli så sliten. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Er i akkurat samme posisjon som deg og veit ikkje kva eg skal gjera. Vil ha jenta mi heime, men veit ikkje om det er til det beste for ho?

Off så vanskelig!!

Skrevet

jeg anbefaler absolutt å ha eldstemann hjemme så sant du har mulighet :-) jeg fikk nr 2 når elsdstemann var akuratt 1 år, og det gikk kjempefint! det "går av seg selv", så ikke tenk for mye på det, når babyen kommer, går det mye bedre enn du tror :-) jeg bekymra meg også veldig før minsten kom,men da hun var ute, tenkte jeg ikke over det en gang, det bare var sånn liksom:-) å hadde jeg kunnet, hadde jeg fått to like tette en gang til :-)

Skrevet

Eg har min i bhg fordi språket hennes har godt av det og hun ska over på stor no og vis eg tar henne ut ett år så har de andre funnet hverandre å hun kan slite me å komme inn. Greit for henne å få oppmerksomhet uten at lillebror hele tiden er med. Har jevnaldrene å leke med og hun liker virkelig godt barnehagen.Hun har korte dager i bhg siden eg har mulighet til rolige morninger og henter henne tidlig.

Eg sover jo mindre på natten siden han ska ha mat så er veldig sliten om morningen å trenger å få sovet ut på dagtid.

Jeg har full bhg og har henne heller hjemme når eg ikke er sliten=)

Skrevet

Det er 1 1/2 år i mellom mine. Hadde de hjemme sammen i 8 mnd. Gikk supert! Husker det som en veldig givende tid.

Skrevet

har det ikkje likt.. men eg ønsker og ha mi jente på 4 år hjemme når eg skal ha 1 år hjemme med baby.. men ho går i barnehage fra før, og har mange venner der. ønsker ikkje og ta bort den gleden av og la ho leke med de.

men mitt ønske for min del hadde vert og hatt ho hjemme alltid :P

men har søkt og 80% barnehage plass. så har eg ho hjemme av og til uten om .. bynner sent og hente ho tiligt..

men ho er så stor at det er kjedelig om eg ikkje har tid til og ta ho med ut osv. litt greit og kunne sende ho i barnehagen for hennes del når eg skal vaske hus og babyen såver så blir det kjedeligt hjemme..

tror ikkje en på 1,5 år har behov for og gå i barnehage. men ville sikkert ikkje venta så lenge.. de trenger og lære seg og leke med barn på sin alder, og lære seg og få venner..

har ett søsken barn som sliter enda etter at ho kun var hjemme med mamman og pappan..

litt bedre for din som har søsken :)

Skrevet

Takk for erfaringer og innspill :)

Har selv jobbet i bhg og er nok derfor jeg er litt skeptisk til å sende han dit allerede nå. Hvertfall siden det strengt tatt ikke er nødvendig. Synes ikke han er klar for bhg livet riktig enda, men kanskje vi kan/bør utsette det til over nyttår? det viktigste for han nå er trygghet, nærhet og en til en kontakten som han får hjemme med meg. Jeg vil tro at jeg kan gi han mer oppmerksomhet og stimuli enn han vil få i barnehagen der det er mange barn. Det sosiale er ikke det viktigste for småtassene før de er rundt to-tre år,er det ikke? (pedagogikken er litt rusten ;)

Det er nok verre å ta ut et barn som allerede er etablert i bhg, det kan jeg forstå blir kjedelig for barnet ;)

Skrevet

jeg anbefaler absolutt å ha eldstemann hjemme så sant du har mulighet :-) jeg fikk nr 2 når elsdstemann var akuratt 1 år, og det gikk kjempefint! det "går av seg selv", så ikke tenk for mye på det, når babyen kommer, går det mye bedre enn du tror :-) jeg bekymra meg også veldig før minsten kom,men da hun var ute, tenkte jeg ikke over det en gang, det bare var sånn liksom:-) å hadde jeg kunnet, hadde jeg fått to like tette en gang til :-)

Jeg anbefaler også å ha den eldste hjemme i permisjonen! : ) Var bekymra over alt det samme jeg også før babyen kom, men etter ca.3 uker hjemme begynnte ting å gå seg til og alt ble lettere. Hadde litt dårlig samvittighet for den eldste de første 3 ukene, men hun greide seg så bra! De lærer seg å aktivisere seg selv og vente på tur ved foreks amming, jeg mener de bare har godt av å dele mamman sin med søsken, snart viste hun jo ikke om noe annet en at sånn har det alltid vært : ) Alt er jo en overgang, men det er utrolig hva man får til med litt starthjelp fra evt far, bestemødre. Jeg er oppi dette akkurat nå, med minste på 6 mnd og største på 2 år, er 18 mnd mellom mine to. Må nesten bare ta det som det kommer og si til seg selv at det ordner seg etter hvert! Livet er jo fullt av utfordringer og jeg har ikke angra på at jeg tok denne. Går mye bedre enn jeg forventa! : ) Er så godt å ha dem hjemme<3

Lykke til!

Skrevet

Jeg anbefaler også å ha den eldste hjemme i permisjonen! : ) Var bekymra over alt det samme jeg også før babyen kom, men etter ca.3 uker hjemme begynnte ting å gå seg til og alt ble lettere. Hadde litt dårlig samvittighet for den eldste de første 3 ukene, men hun greide seg så bra! De lærer seg å aktivisere seg selv og vente på tur ved foreks amming, jeg mener de bare har godt av å dele mamman sin med søsken, snart viste hun jo ikke om noe annet en at sånn har det alltid vært : ) Alt er jo en overgang, men det er utrolig hva man får til med litt starthjelp fra evt far, bestemødre. Jeg er oppi dette akkurat nå, med minste på 6 mnd og største på 2 år, er 18 mnd mellom mine to. Må nesten bare ta det som det kommer og si til seg selv at det ordner seg etter hvert! Livet er jo fullt av utfordringer og jeg har ikke angra på at jeg tok denne. Går mye bedre enn jeg forventa! : ) Er så godt å ha dem hjemme<3

Lykke til!

Prøver forresten på nr.3 nå! Vil gjerne ha tre tette: ) Og eldste skal ikke begynne i barnehagen før hun er 3 år.

Skrevet

Lykke til!

Prøver forresten på nr.3 nå! Vil gjerne ha tre tette: ) Og eldste skal ikke begynne i barnehagen før hun er 3 år.

Tusen tusen takk for at du delte dette! Slike erfaringer på godt og vondt er det jeg trenger å høre om.. Og høre at det går an :)

Da skal jeg ta en tlf til bhg og utsette oppstart på ubestemt tid. Håper ikke han mister plassen helt, sånn i tilfelle vi får et kolikkbarn som tar all energi fra oss ;) så kan vi jo gi et endelig svar når lille har kommet, og vi ser hvordan det går.

Takk igjen :))

Skrevet

Hei!

Jeg har vært hjemmeværende med to tette barn. Frem til jentene var 1 1/2 år og 3 år, altså 18 mnd mellom dem.. Det var en fantastisk tid, og jeg vil anbefale deg å gjøre det samme.

Problemstillinger som å gjøre dagligdagse gjøremål er noe du finner fort ut av, men skal sies at for meg var ting uvant i ca 1 mnd etter fødsel etter det ble det fine rutiner. Eldste jenta sov frem til den minste var 1/2 år og da passet jeg på å hvile selv, mens jeg kosa eller ammet den minste.

Du har kun mulighet for dette en gang, og begynner barne i bhg når de er 3 år kommer de godt inn i det også :) Her hadde jeg litt oppstartsproblemer med hu eldste, at hun følte seg litt utrygg, men det gjør mange små 1 åringer som begynner i barnehagen også. Det er en tilvenningssak. Det med at hun følte seg utrygg var vel mest det at hun likte best å være med de voksne og gjøre rolige aktiviteter, men gikk over etter ca 1-2 mnd. Minstejenta som begynte når hun var 1 1/2 år er en annen type enn den eldse. Aktiv og utadvent, så hun sklei rett inn..

Så jeg ville sagt, nyt tiden nå, ha de hjemme, gjør koselige ting, artige aktiviteter og bare kos dere. Barnehagelivet kommer de fort inn i og da kan du også være fornøyd med å ha hatt god tid til de de første årene :)

Lykke til!

PS, Det går an å søke permisjon fra bhg plassen, sånn at du kan utsette oppstart et halv år eller et år, så har du fortsatt plassen og slipper å takke nei og søke på nytt.

Skrevet

Bare hyggelig Knerten`s mamma-<3! :D

Ønsker deg lykke til med dine to små!!

(husk at det kan være mye hormoner i ubalanse etter fØdselen, hold ut de fØrste ukene så går det seg til) Jeg fØler at jeg har fått bedre selvfØlelse, at jeg har blitt sterkere av dette. Og ikke ha for store krav til deg selv når det gjelder foreks husvask, matlaging etc, ta det som er absolutt nØdvendig og hvil når du kan. Etter hvert blir du mester i å komme deg ut av huset på foreks trilletur, handling etc med to små : )

Skrevet

Hei!

Jeg har vært hjemmeværende med to tette barn. Frem til jentene var 1 1/2 år og 3 år, altså 18 mnd mellom dem.. Det var en fantastisk tid, og jeg vil anbefale deg å gjøre det samme.

Problemstillinger som å gjøre dagligdagse gjøremål er noe du finner fort ut av, men skal sies at for meg var ting uvant i ca 1 mnd etter fødsel etter det ble det fine rutiner. Eldste jenta sov frem til den minste var 1/2 år og da passet jeg på å hvile selv, mens jeg kosa eller ammet den minste.

Du har kun mulighet for dette en gang, og begynner barne i bhg når de er 3 år kommer de godt inn i det også :) Her hadde jeg litt oppstartsproblemer med hu eldste, at hun følte seg litt utrygg, men det gjør mange små 1 åringer som begynner i barnehagen også. Det er en tilvenningssak. Det med at hun følte seg utrygg var vel mest det at hun likte best å være med de voksne og gjøre rolige aktiviteter, men gikk over etter ca 1-2 mnd. Minstejenta som begynte når hun var 1 1/2 år er en annen type enn den eldse. Aktiv og utadvent, så hun sklei rett inn..

Så jeg ville sagt, nyt tiden nå, ha de hjemme, gjør koselige ting, artige aktiviteter og bare kos dere. Barnehagelivet kommer de fort inn i og da kan du også være fornøyd med å ha hatt god tid til de de første årene :)

Lykke til!

PS, Det går an å søke permisjon fra bhg plassen, sånn at du kan utsette oppstart et halv år eller et år, så har du fortsatt plassen og slipper å takke nei og søke på nytt.

Takk skal du ha :) permisjon var lurt, da har vi plassen i bakhånd hvertfall! Er ikke sikkert det blir like hyggelig hvis den nye får kolikk ;)

Det høres så koselig ut å ha begge hjemme,og er noe jeg alltid har ønsket. Er glad for at vi har muligheten, så vil gjerne utnytte det fullt ut :)

God helg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...