Gå til innhold

Stryke kollega i pedagogikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega fra helvete. Han er mildt sagt udugelig, og han er en skikkelig cand. alt. Og han forteller oss andre om det. Feks er sånne ting som forskrifter og lover fra udir ikke noe han trenger å bry seg med. Elever er udugelige, og han kommer til stadighet med utsagn som "jeg trodde det var enklere å bli kvitt elever i klassen", "elever skal gjøre som jeg sier", osv. Når elevene har verksted så er metoden "de får finne på noe selv" mens han jobber på kontoret. Når de ikke innfrir stryker han dem, og han strøk halve klassen i år uten å se at hans rolle i det har noe med saken å gjøre. Han er også til stadighet på fylla, og legger det ut på Face. Jeg synes ikke han er en verdig rollemodell heller. Han driver nå med ped, og den eneste sjansen vi har som skole til å bli kvitt han er at han stryker i ped. Og jeg tenker at jeg melder meg som veileder for han neste skoleår, da på metode, ettersom jeg ikke skjønner hans fag, og gir han det glatte lag. Jeg vet jeg vil få helvete med han. Men jeg er villig til å gjøre det for skolen min.

Ville dere gjort det? Bør jeg heller bare ligge unna og klippe bremsewiren på penisforlengeren (stoor motorsykkel) hans?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

JA, det ville jeg gjort. Så absolutt! Et menneske som spiller hasard med fremtiden til ungene våre fortjener en real trøkk i trynet.

Skrevet

Det er hvertfall viktig at personer som ikke har noe i skolen å gjøre består praksis uten at de egentlig burde det! Vi hadde en student som underviste oss en ganske lang periode på videregående som på ingen måte egnet seg til å skulle lære andre noen ting. Og det virket litt som at hvis han fikk tips fra veilederen hva han burde gjøre, så passet han på å gjøre det stikk motsatte, for han visste tydeligvis best selv...

Det verste var at han hadde vært gjennom en ganske kort praksis tidligere i utdanningen sin og den hadde han bestått av en eller annen merkelig grunn. Og hvis han hadde strøket på den delen (noe han helt sikkert burde), så hadde vi aldri hatt problemet at vi mistet mange uker (tror faktisk det var så mye som 3mnd) undervisning.

Ved å gjøre det får du deg helt sikkert en uvenn for livet, men du redder hvertfall mange fremtidige skolebarn fra å få en udugelig lærer.

Skrevet

Jeg er så "skadefro" at jeg glatt hadde meld meg som veileder og strøket han med glans og brask og bram!

Slike mennesker har ingenting som lærere å gjøre. Jeg som alle andre ønsker fornuftige ansvarsfulle mennesker til å ta vare på mitt barn.

Jeg synes du skal tråkke til hvis du har mulighet.

Vi trenger lærere men ikke hva som helst.

Gjest sug lut
Skrevet

Det er så INNIHELVETEFORJÆVLA VANSKELIG å bli kvitt udugelige kolleger at dette her er en gyllen anledning du bare ikke kan la gå fra deg. Se det sånn - enten ser han lyset (usannsynlig) eller så slipper dere og elevene å slite med ham til evig tid.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Jeg sier gå for begge deler! Stryk han og klipp av penisen hans eh.. Penisforlengeren hans ;)

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg sliter (dessverre) med kronisk dårlig samvittighet - så på sett og vis synes jeg det blir både urettferdig og veldig feil å gå inn for sensorrollen med en holdning om at du skal stryke kollegaen din. Samtidig virker han ufyselig, og ikke som en person som burde jobbe med mennesker i det hele tatt, langt mindre ha ansvar for deres læring og fremtid, så jeg har også lyst til å si - til helvete med han - og stryk i vei. Jeg ville neppe strøket, med mindre han på eksamen (det er vel det der er?) leverer tilsvarede stryk - for jeg hadde slitt med samvittigheten, idiot eller ei, og fordi jeg tenker at han neppe hadde strøket (antagelse) hvis det ikke hadde vært til din kjenneskap til hans egentlige jeg. Men jeg blir alltid glad når andre kan gjøre slike ting for meg, det er ikke jeg som må slite med samvittigheten da. Så kjør på. :D

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Sørg for å stryke ham, helst med dunder og brak. Noen må bare få det fortalt "the hard way" at de ikke egner seg. Vi har mange gode lærere i skolen, og vi trenger mange flere! Vi har en del dårlige lærere også, og dem trenger vi absolutt IKKE flere av.

Spar elevene, kollegene, skolen og deg selv for en slik "tosk", om han blir sur på deg, det driter du glatt i og går videre med hevet hode.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg sliter (dessverre) med kronisk dårlig samvittighet - så på sett og vis synes jeg det blir både urettferdig og veldig feil å gå inn for sensorrollen med en holdning om at du skal stryke kollegaen din. Samtidig virker han ufyselig, og ikke som en person som burde jobbe med mennesker i det hele tatt, langt mindre ha ansvar for deres læring og fremtid, så jeg har også lyst til å si - til helvete med han - og stryk i vei. Jeg ville neppe strøket, med mindre han på eksamen (det er vel det der er?) leverer tilsvarede stryk - for jeg hadde slitt med samvittigheten, idiot eller ei, og fordi jeg tenker at han neppe hadde strøket (antagelse) hvis det ikke hadde vært til din kjenneskap til hans egentlige jeg. Men jeg blir alltid glad når andre kan gjøre slike ting for meg, det er ikke jeg som må slite med samvittigheten da. Så kjør på. :D

Praksisperiodene må også beståes, ser du. I alle fall var det slik da jeg hadde praksis. Og den vurderingen er jo på bakgrunn av det veileder observerer i timene. Hun observerer at han forsømmer seg. Han bør ikke bestå. Ikke utifra objektive kriterier heller. MEN jeg lurer: har ikke den skolen en ledelse?

Gjest Siklerotte
Skrevet

Men dette er åpenlyst en fyr som har jobbet der en stund, siden han har hatt myndighet til å styrke, og fordi han tilbringer tid på kontoret. Har han da jobbet som ufaglært på skolen, og tar nå pedagogikk/utdannelse på skolens regning? Det er det jeg lurer på, og i så fall lurer jeg på hvorfor han har fått jobb på skolen i det hele tatt, og hvis de dekker utdannelsen, hvorfor de i det hele tatt gjør det? For en eller annen må vel mene at han duger, hvis han har fått fortsette hele veien? Men jeg er jo helt klart enig i at han ikke høres rett ut for yrket, og at han ikke har noe i skolen å gjøre, hvis han er slik han fremstilles, og at han jo da selvsagt må ta konsekvensene av egen oppførsel, så da kan han jo strykes - hvis praksis også skal telle inn. Jeg fikk bare ikke inntrykk at det var snakk om en praksisstudent, siden han stryker og styrer - og ikke minst kalles en kollega.

Skrevet

Jeg har en kollega fra helvete. Han er mildt sagt udugelig, og han er en skikkelig cand. alt. Og han forteller oss andre om det. Feks er sånne ting som forskrifter og lover fra udir ikke noe han trenger å bry seg med. Elever er udugelige, og han kommer til stadighet med utsagn som "jeg trodde det var enklere å bli kvitt elever i klassen", "elever skal gjøre som jeg sier", osv. Når elevene har verksted så er metoden "de får finne på noe selv" mens han jobber på kontoret. Når de ikke innfrir stryker han dem, og han strøk halve klassen i år uten å se at hans rolle i det har noe med saken å gjøre. Han er også til stadighet på fylla, og legger det ut på Face. Jeg synes ikke han er en verdig rollemodell heller. Han driver nå med ped, og den eneste sjansen vi har som skole til å bli kvitt han er at han stryker i ped. Og jeg tenker at jeg melder meg som veileder for han neste skoleår, da på metode, ettersom jeg ikke skjønner hans fag, og gir han det glatte lag. Jeg vet jeg vil få helvete med han. Men jeg er villig til å gjøre det for skolen min.

Ville dere gjort det? Bør jeg heller bare ligge unna og klippe bremsewiren på penisforlengeren (stoor motorsykkel) hans?

-Har ikke lest heile tråden, men reint praktisk så får du selvfølgelig ikkje være veilederen hans om du ikkje har samme fagkrets. -Men du kan klage, og du kan anbefale den stakkaren som får oppdraget om å la han stryke. Da får han i allefall en ekstra runde med praksis. Han bør uansett få klare råd. Min erfaring er likevel at sistnevnte bare fører til at det dannes "leirer" på arbeidsplassen, de som gjør jobben, og de som er fornøyd med at det ser sånn ut - utad.

Skrevet

-Har ikke lest heile tråden, men reint praktisk så får du selvfølgelig ikkje være veilederen hans om du ikkje har samme fagkrets. -Men du kan klage, og du kan anbefale den stakkaren som får oppdraget om å la han stryke. Da får han i allefall en ekstra runde med praksis. Han bør uansett få klare råd. Min erfaring er likevel at sistnevnte bare fører til at det dannes "leirer" på arbeidsplassen, de som gjør jobben, og de som er fornøyd med at det ser sånn ut - utad.

For øvrig - når man stryker en praksisstudent får de en sjanse til, vanligvis bare en forlengelse av praksisperioden, ei uke ekstra for eksempel, der studenten får mulighet til å vise bedring. Dessuten skal de ha to praksisperioder på ulike skoler (og skoleslag), og det skal godt gjøres at noen som er i stand til å ta sertifikat for eksempel, ikke er i stand til å ta seg sammen i 6-8 uker...

Skrevet (endret)

Joda, jeg har vært veileder i metode før, for lærer på samme linje så det får jeg faktisk. Han som er veileder nå orker ikke stryke han, og jeg kan forstå det fordi de to jobber ganske tett (dvs burde gjort)

Vurderer jo også å henvende meg direkte til høgskolen og fortelle hvordan jeg oppfatter saken.

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Skrevet (endret)

For øvrig - når man stryker en praksisstudent får de en sjanse til, vanligvis bare en forlengelse av praksisperioden, ei uke ekstra for eksempel, der studenten får mulighet til å vise bedring. Dessuten skal de ha to praksisperioder på ulike skoler (og skoleslag), og det skal godt gjøres at noen som er i stand til å ta sertifikat for eksempel, ikke er i stand til å ta seg sammen i 6-8 uker...

Feil. Han her blir yrkesfaglærer på TiP så all hans praksis er her på skolen. Og nei, han er ikke i stand til å ta seg sammen. Seriøst. Hans holdninger er så grusomme. Og ledelsen er inneforstått med situasjonen, men han har kontrakt på at han må bestå innen 3 år ellers får han ikke fast jobb. Så kan jeg sørge for at han får noen uker til med ped, er hensikten nesten oppnådd. Han greier ikke cut'en, og vi kan kutte'n.

Og skulle nå veiledningen av han ende med at han endret seg, så er jo også det ok.

Skrevet (endret)

Men dette er åpenlyst en fyr som har jobbet der en stund, siden han har hatt myndighet til å styrke, og fordi han tilbringer tid på kontoret. Har han da jobbet som ufaglært på skolen, og tar nå pedagogikk/utdannelse på skolens regning? Det er det jeg lurer på, og i så fall lurer jeg på hvorfor han har fått jobb på skolen i det hele tatt, og hvis de dekker utdannelsen, hvorfor de i det hele tatt gjør det? For en eller annen må vel mene at han duger, hvis han har fått fortsette hele veien? Men jeg er jo helt klart enig i at han ikke høres rett ut for yrket, og at han ikke har noe i skolen å gjøre, hvis han er slik han fremstilles, og at han jo da selvsagt må ta konsekvensene av egen oppførsel, så da kan han jo strykes - hvis praksis også skal telle inn. Jeg fikk bare ikke inntrykk at det var snakk om en praksisstudent, siden han stryker og styrer - og ikke minst kalles en kollega.

Han jobber her nå på 2. året. Og hans utilstrekkelighet blir stadig mer synlig. Og ja han har perm med lønn for å ta ped og en del sånne ting. Han driver nå med yrkesfaglærerutdanning i teknisk industriell produksjon, 180 stp. Og ettersom HiAk slipper igjennom rått og røti er praksisen den eneste plassen vi kan ta han. Personlig er jeg ikke så imponert over at han bruker høytlesning etter tur fra boka som metode på Tip, en gruppe som har mange elever med skolevansker. PC i undervsiningen er han motstander av, den kan ikke brukes til noe bra. Og det å la 17 åringer drive på verksted uten tilsyn... skjer det noe da, så er vi ute og kjører. Her om dagen satt han forøvrig og klaget over neste års elever. Hva gir du meg? De har jo ikke engang starta. Det er gutten sin det som kjører på med positive forventninger til elevene sine og fremmer læring. Og han snuser i timene, til tross for tobakksforbud på skolen.. Han er genrelt feil mann på en skole.

Forøvrig ser det ut til at min mellomleder går inn og tar pedveiledninga. Det ble kort diskutert i dag, for ledelsen er også inneforstått med at han ikke må bestå .

Gjest Siklerotte
Skrevet

Ja, jeg er helt klart enig i at han ikke virker kompetent, og ikke har noe i skolen å gjøre (slik du fremstiller han), men jeg synes bare det er merkelig at skolen har gitt han lønnet perm for å ta utdannelse - for de må vel ha sett at han har vært totalt håpløs før den tid? Det er vel skolen som avgjør om han får lønnet perm og dermed kan ta fag? I så fall har vel ledelsen vært litt villedende hvis de har latt han styre og holde på i to år, gir han lønn med perm, og så først da bestemmer seg for at han aldri egentlig var egnet til å undervise, og at de da må vise det gjennom å ikke la han best pedagogikken? Hvorfor la det gå så langt?

Skrevet

FÅ FYREN UT AV SKOLEN! Det er alt for mange lærere som burde drevet med noe annet...

Vi hadde en som minnet om det du beskriver hos oss som vikar for en stund siden, og det er helt grusomt! Han her (som heller ikke hadde ped) var uenig i kompetansemÅlene i læreplanen og droppet et av fem kapitler i læreboka! Dette ble heldigvis oppdaget før skoleÅret var over ( og denne fyren fikk sparken), men stakkars elever som mÅtte ta igjen MYE for Å ha sjans til Å ta eksamen...

Studerte ogsÅ sammen med en som aldri burde satt sine ben i et klasserom, han ble heldigvis veiledet over pÅ et annet studium uten mye dramatikk.

Gleder meg til Å stÅ i klasserommet igjen til høsten. Har vært pÅ jobb i to uker nÅ, men fÅr jo ikke noe undervisning nÅr jeg kommer tilbake sÅ tett pÅ sommerferien...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...