Lille krøll Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Hjelp meg dere som kan dette. Jeg er førstegangs og veldig tent på ideen om tøybleier og alle fordeler dette har for min baby. Men jeg aner jo ikke hva jeg skal velge. Det er jo så mange typer og det står jo bare positivt om alle. Kan dere som har brukt dette oppdatere meg litt på fordeler og ulemper? Vil ha det så lett som mulig men vet jo at det blir mer styr enn med vanslige bleier, det er jeg klar over.
En til, please. Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 (endret) Positivt: Luftigere for barnestumpen, mye gøye mønstre å velge mellom, en dyrere engangs-investering(mange kommuner støtter økonomisk), deretter økonomisk fordelaktig, mindre søppel..myyye mindre søppel, slipper stinkende bleiebøtter, tidligere bleieslutt for mange...goood samvittighet. Negativt: Trenger litt tid å komme inn i rutinen, du får et tettere forhold til avføring(når rispapiret ikke fanger opp alt og du må skrape vekk rester fra bleien med dopapir, blir vant til det også, he he), noe stram ammoniaklukt fra bleiebøtta hvis det går lenge mellom hver vask, vaskemaskinen går i ett. Har brukt tøybleier til begge mine barn og veldig fornøyd. Endret 18. juni 2012 av En til, please.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Negativt: Sinnsykt med vabler, sår og en konstant rød stump. Sluttet etter noen måneder.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 Tøybleier er flott Vi kjøpte fra bleieboden.no og var veldig fornøyd. Miljøvennlig og bedre for barnet. Sier seg jo selv at det er deiligere å gå med tøystoff fremfor plastikk.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 bleieboden.no er fint Der kan du få "alt-i-ett" bleier, og det er ikke like tidkrevende
AO3 Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 Tøybleier er flott, jeg har nå mitt andre tøybleie-barn. Hva som fungerer til hvert enkelt barn varierer, det beste er egentlig å prøve seg fram. Vær obs på at såkalte one size-bleier ofte er for store til nyfødte, og for små helt mot slutten av bleieperioden. Her finnes det selvsagt unntak, men det kan være greit å vite hvis du handler inn masse OS-bleier som er altfor store for den lille når han/hun kommer... Personlig synes jeg Motherease Sandys i bambus er de beste til nyfødt, med sperrelag i ull. Jeg vet mange er veldig fornøyde med disse. Enten XS eller S, avhengig av hvor stort barnet er. Mange bruker brettebleier i starten når det er mange skift, dette er en billig løsning, og så kan man kjøpe andre bleier senere når barnet blir større og ikke vokser ut av alt så fort (eller har vokst inn i OS). Det kan ta litt tid med prøving og feiling, og det kan også ta litt tid før rutinene rundt skift, oppbevaring og vask fungerer. Det lønner seg å lese seg opp litt på forhånd. Tettinntil har et tøybleieforum hvor man kan få hjelp av erfarne TB-mammaer, gå inn på denne siden: www.tettinntil.no . Personlig har jeg aldri angret en eneste dag på at jeg begynte med tøybleier. Det er mye bedre for miljøet, fører til at jeg slipper masse ugne bleier som må ligge lenge i søpla før de kastes (her tømmes bare restavfallet en gang i måneden!!! Ugh!), de er mange fine mønstre og farger, og ikke minst har vi omtrent kunnet legge bort alt som heter salver og kremer etter at vi begynte med det. Eldstemann begynte med TB da han var ett år gammel, og før det var han plaget med åpne sår i stumpen sin. Vi begynte med TB, og siden det har vi faktisk glemt hvor vi har salven, vi har omtrent ikke behov for den. #2 har omtrent ikke hatt plager med sårhet i det hele tatt. Lykke til!
AO3 Skrevet 18. juni 2012 #7 Skrevet 18. juni 2012 PS: Jeg vet, det at lanolisert ull som sperrelag skal fungere høres helt crazy ut. Det syntes jeg også i starten. Jeg hadde brukt TB i mange måneder før jeg turte prøve ull som sperrelag, og selv sa var jeg svært skeptisk. Men INGEN TING jeg har prøvd så langt holder bedre væte borte fra klærne enn ull! Et annet pluss med godt tilpassede tøybleier, er at det er færre bæsjelekkasjer enn med engangsbleier. Jeg vet, det høres også utrolig ut, men dette er en erfaring mange gjør seg. Og enda en utrolig ting: Tøybleier lukter MYE MINDRE enn engangsbleier. Nå tenker jeg ikke på lukta fra bleieposen når du skal tømme den i maskina, hehe, men ellers. Både under bruk og oppbevaring. Jeg tuller ikke, det må du bare prøve selv, det er helt sant.
eco spacer Skrevet 19. juni 2012 #8 Skrevet 19. juni 2012 Tøybleier generer mye mindre søppel. Dersom du lar dem lufttørre på stativ eller snor sparer de også miljøet. Hovedgrunnen til at vi valgte tøybleier var at det er bedre for huden til barnet. Vi kjøpte startpakke med popolinis og brettebleier fra nøstebarn og i tilegg en del extra brettebleier i gas fra sparkjøp, og de fungerer kjempefint! Om natten bruker vi nå et extra lag med gas brettet ini bleien for at det skal holde tett. Jeg har ikke hatt noe problem med bretting, men far synes de formsydde bleiene med trykk knapper var myyye enklere. Sverger til strikkede ullbukser som sperrelag, men må få noen større strikka nå som vesla begynner bli større. Det lekker noen ganger tiss, men veldig sjeldent noe annet. Bleier i større størrelse er funnet på finn.no til en brøkdel av prisen fra nettbutikkene, og de fleste tøybleier fungerer bare ennå bedre om de har blitt brukt en del! Bruker bleiepose med glidelås og pul trekk inni hengende på veggen og så enge glidelåsen holdes lukket lukter det ikke noe særlig.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2012 #9 Skrevet 19. juni 2012 Vi begynte med formsydde + brettebleier / prefolds med ullsperrelag, og gikk etterhvert over til lommebleier på dag, og formsydde og ull på natt. Alfa og omega er gode innlegg (bambus)!!! Får snart vårt andre tb-barn, og jeg gleder meg veldig! Forresten bare tull det der med å "skrape bæsj". Det som ikke havner i rispapiret tar vaskemaskinen, jeg har ikke noe mer nærkontakt med bæsj enn jeg ville hatt med papirbleier. Heller mindre, fordi vi aldri har lekkasje på klærne:-) Før barnet får fast føde trenger du ikke tenke på rispapir heller, morsmelkbæsjen løser seg opp og skylles ut på en kald skylling i maskinen, før du setter på selve vasken! (forresten, ikke kjøp Nøstebarn sin løsning, den er dyr og gammeldags. Sats på snappi i stedet for brillebukser, og bambus foran bambus....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå