Gå til innhold

Noen med erfaring med flaskebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen kan fortelle om erfaringer med å gi morsmelkerstatning til spedbarn. Og hvordan gjør dere det med vask og sterilisering av flasker når dere er på lengre turer?

Jeg har fra før to barn som jeg har fullammet, men min lille nyfødte blir flaskebarn etter mye styr med amming og pumping. Så jeg har ingen erfaringer med å gi morsmelkerstatning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to barn, begge er "flaskebarn".

Det kan nok virke som litt stress i starten, men så fort du får rutine på ting går det veldig kjapt å tilberede måltid.

Kan komme med noen tips ut i fra hva jeg foretrekker:

-Kok vann i vannkoker og avkjøl vannet før det has over på flaske. Jeg koker vann når jeg legger meg om kvelden, lar det stå på vannkokeren over natta for å kjøles ned før jeg har det over på en flaske. Dette gjør jeg hver kveld.

-Ha nok flasker, jeg har 6. Bruker phillips avent, og de har en praktisk sterilisator til bruk i mikro.

-Så fort du har brukt en flaske, skyller du den i kaldt vann og la den stå i kaldt såpevann til du får den vasket ren. Jeg bruker sterilisatoren flittig, den tar 6 flasker om gangen, 4 minutter på full effekt så er flaskene sterile og klar til bruk.

-Jeg pleier å ha vann (m malt i) rett på tåteflaska for nattebruk, da har jeg tre flasker klare på benken så det er bare å varme opp vannet i mikroen før jeg har i pulver.

-Skal du på tur, sørg for å ha nok tåteflasker med deg. Ha temperert vann på termos, og du får kjøpt eget beger til mme, hvor du selv har målt opp på forhånd hvor mye mme du skal bruke pr flaske.

-Om barnet ikke drikker opp alt, skal ikke melken stå lenger enn en time før den må kastes pga fare for bakterieoppvekst.

Det finnes mange smarte løsninger om du skal på tur. Selv foretrekker jeg å bruke termos og pulver, men du får jo ferdigblandet mme på boks som du kan ha med, men da er du avhengig av å få varmet opp melken ett sted.

Det finnes en flott bok om temaet flaskebarn som heter "flaskemating" av Margrethe Vik. Den er superfin!

Skrevet

Hei! Har hatt to flaskebarn og har nå et flaske/morsmelkbarn, så har en del erfaring.

1. ha like mange flasker som måltider du regner med at barnet skal ha pr. dag, dvs minst 6-7 flasker i starten.

2. Ha riktig smokk på flaskene (ulik størrelse på ulik alder)

3. Få tak i en oppbevaringsboks til mme som du måler opp ferdig måltidsmengde i, feks tupperware og avent har slike bokser/møller

4. kjøp en liten thermos som kun brukes til kokt vann

5. kok og mål opp riktig mengde med vann i flaskene, så kan du enten fylle på litt kokt vann eller sette den i mikroen og vips i løpet av sekunder ha ferdig varmet vann

6. På hotell tar de som oftest imot flasker og koker de for deg.

7. det er veldig kjekt med ferdigblandet mme, den er dyr på lang sikt, men super feks når besteforeldre skal passe (de kløner med pulver hehe)

Lykke til, dette går fint! Litt styr i starten med flasker, men plutselig tenker en nesten ikke over det og blander i vei uten problem:)

Skrevet

Esilou. Hvorfor har du malt i? Bare nyskjerrig..

Skrevet

Takk for gode svar, jeg ble litt mere positiv til flaskemating nå. Det som er mest positivt med flaskemating er at jeg og barnefaren kan dele på å gi mat. Men jeg vil savne det å å amme når vi er på tur, morsmelk har jeg jo med meg, og med riktig temperatur. Men vi ender opp med mme og flaskebarn, jeg har til nå ammet, pumpet melk og gitt den på flaske i 6 uker. Men det går ikke i lengden, jeg et sliten nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...