Gå til innhold

Ferie med unger er ikke ferie!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på tre år som er midt i den verste trassen, og vi har en fem måneder gammel baby som gråter mye.

Forrige uke var vi på en før-ferie der vi blant annet var i dyreparken. Vi leide hytte og pakket med oss det nødvendigste... det viste seg å bli 3 digre bagger, + litt pikkpakk, vogn osv. Vi brukte en halv dag bare på å pakke og stue inn i bilen.

Bilturen var 4 timer med hyling, mest fra storebror som ble gal fordi det ikke var gravemaskiner langs veien, men litt fra lillemor også, som ble redd når storebror hylte.

På hytta var det en evig runddanse av matlaging, skifting og stelling av unger, flaskekoking, flaskemating osv. Utfluktene var et evig mas, hyling, trassing og trolling.. baby gråter og storebror er sjalu! Alt tar jo mer tid også fordi rutinene ikke er slik som hjemme. For å ikke snakke om leggetid, som blir et lite mareritt fordi ting ikke er som hjemme... Når ungene endelig sov var det rett i seng for oss voksne også - utslitte og forberedt på å stå opp halv seks neste morgen til mer mas, hyling og trassing..

Når vi skulle hjem brukte vi 3! timer på å pakke og stue i bilen, mens baby gråt og storebror trasset...

Nå er vi hjemme igjen, og vaskerommet er fullt av lader og lass med skittentøy!

Jeg vet ikke om ungene har hatt det bra engang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferielykke<3

Ferie er oppskrytt. Jeg liker å feriere alene med mann og barn, men har skjønt det blir mye mer ferie om man faktisk ferierer med besteforeldre eller vennefamilier.. :P Da får man faktisk en pause iblandt. Hehe, men kjenner meg igjen i pakkingen, hyl og skrik. :P

Er ikke lengre tid til å lese bøker og slappe av i feriene.. :P

Skrevet

ville tro at visst du og pappa hadde slappet litt av og ikke vært såååå opptatt av at alle rutinene skulle følges på hytta så hadde barna og slappet av litt mere, syns og at du og pappa kunne tatt vært deres barn en stung ( ett par timer) på dagen slik at storebror kunne gjort ting som ikke passet for lillesøster!!!

Det er ferie med barn og men ikke slappe av og sove lenge freie, men en mulighet for og kose seg en annen plass enn hjemme og ikke må trenge og passe på rutiner heletiden,

Ang bil og storebror hva med og skaffe dvd spiller i bilen eller kjøpe en mp3spiller med hodetlf slik at han har noe og se/ høre på i bilen??

Barn blir stresset og sur av stressa og sure forelde :)

Skrevet

Nettopp derfor all-inclusive er vår beste ferie med barn...Man har stabilt vær og trenger ikke pakke med klær og utstyr for sol, mygg, regn, snø, vind osv osv...Man trenger ikke ha alternative planer for hver dag man er borte..Et gjøremål for en regnsværsdag, et gjøremål hvis sol og varmt, et gjøremål hvis sol, men kaldt, et annet hvis overskyet, men varmt osv osv... Og man slipper matlaging og rydding etter det,- og klær, de man bruker skyller man opp med biotex (hvis man må) og de er tørr og ren til bruk neste dag..ELlers er det jo stort sett badetøy hele dagen, så trenger man ikke særlig mye annet...

Jeg hadde nok hatt samme opplevelse som deg med barn på tur i "Hjemlandet"...Kunne godt feriert hjemm ejeg, eller i Sverige med telt elelr campingvogn, men det krever så mye planlegging go utstyr og forberedelser at det for MEG ikke er verdt det. rett og slett....TIl og mannen, som er ihuga friluftsmann og elsker vinter like mye osm han misliker for varmt om sommeren, sier at "all-inclusive charter" er eneste ferien vi tar medd barna våre i de nærmeste år. Så enkelt, så behagelig og så billig. (vi bruker null kroner der nede, mer eller mindre. VI er ikke shoppere noen av oss...) og ikke minst, barna elsker det,- og da kan ikke vi annet enn og trives heller.

Skrevet

Hehe :) Men prøv å reis på "ferie" uten barn.... Noe vi gjorde før minsten ble født (hadde da en 8 åring og en 11 åring). Første ferie uten barn på maaaaange år! Men ble ikke helt som vi hadde forestilt oss! Var grusomt å se andre barn kose seg og tok meg i flere ganger å tenke på at vi virkelig skulle tatt barna med! Hadde selvfølgelig mye mer frihet- men kunne godt bytta den bort med å ha barna med oss- vi var ganske så enige både jeg og pappaen :)

Er forsåvidt glad for å ha prøvd d da, men blir nok ikke noe vi gjør igjen mens barna er "små"!

I år skal vi på kjøre- ferie :) 3 barn og proppfull bil- men gleder oss masse! Campinghytte i Sverige- here we come :)

Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i det der i det hele tatt. Jeg synes det er helt supert å feriere med barn. Enten det er bilferie i Europa, sydenturer, ferie i USA, dyreparken eller sykkeltur i Danmark. Vi har ingen rutiner når vi er på ferie, og gjør hva vi vil når vi vil det. For oss fungerer det helt supert.

Skrevet

ville tro at visst du og pappa hadde slappet litt av og ikke vært såååå opptatt av at alle rutinene skulle følges på hytta så hadde barna og slappet av litt mere, syns og at du og pappa kunne tatt vært deres barn en stung ( ett par timer) på dagen slik at storebror kunne gjort ting som ikke passet for lillesøster!!!

Det er ferie med barn og men ikke slappe av og sove lenge freie, men en mulighet for og kose seg en annen plass enn hjemme og ikke må trenge og passe på rutiner heletiden,

Ang bil og storebror hva med og skaffe dvd spiller i bilen eller kjøpe en mp3spiller med hodetlf slik at han har noe og se/ høre på i bilen??

Barn blir stresset og sur av stressa og sure forelde :)

Vi var overhodet ikke superopptatt av at alle rutiner skulle følges på hyttetur. Det jeg mente var at siden rutinene ikke er de samme, så tar ting lengre tid, og vår trassete treåring syntes det meste ble vanskelig. Alt skulle plutselig diskuteres og trasses på fordi det ikke var på hans vante måte.

Vi var heller ikke veldig stresset eller sure. Vi responderte på trasset hans på samme måte som vi gjør hjemme, og prøvde i enda større grad å legge godviljen til, med feriesmilet på!

Dvd og DS i bilen er for øvrig forsøkt, uten hell.

Jeg skjønner at du sikkert syntes jeg var negativ i innlegget mitt, men du gjør mange gale antagelser her synes jeg.

HI

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen.

Reiser i år på ferie med to barn på ca samme alder som HI, samt min søster og hennes 4 små barn.

Vi har reist mye sammen før også.

Med god planlegging blir det kjempebra. Eldste gutten vår er også inne i en trasseperiode, så jeg vet godt hvordan det er.

Vi legger alltid opp til lite fast opplegg. Har et badebasseng i nærheten og så tar vi dagene som de kommer ut fra humør og vær. Det verste jeg vet er ferier som er planlagt på forhånd der det skal skje noe hele tiden. Det sier seg selv at det blir slitsomt.

Gutten vår hater også bil, så vi tar nesten bare fly/tog/buss.

Jeg gleder meg til 6 ukers barneferie i år!

Skrevet

Huff, det hørtes slitsomt ut. Nå ble jeg plutselig veldig spent på turen vår til helga. Skal reise med fly for vi skal i bryllup, med baby på 5 uker og jente på snart 3 år :) Skal bo hos familie, men da på ett lite rom og eldste må sov i sprinkelseng tror jeg. Gleder meg, men da jeg leste ditt innlegg tenkte jeg at det blir spennende å se.

Jentene våre er stort sett tålmodige, men det er jo trass hos oss også, skummelt å skjære alle over en kam å si at det går fint for alle å følge samme ferieoppskrift. Barn er jo så forskjellige.

Likte det en skrev over her om all inclusive. Vi sitter og planlegger all inclusive-ferie til vinteren nå. Tror det er midt i blinken for oss nå :)

Skrevet

Har unger i samme alder, og eldste skal ha fri i 8 uker fra bhg. Vi skal på bilferie med camping, besøke familie og på hyttetur, og jeg ser frem til det, selv om hun trasser og styrer. At det kan bli heftig noen ganger er jo så, men det får vi ta som det kommer.

Her går hele ferien på ungenes premisser, hyler de så stopper vi. Bruker vi noen dager ekstra på turen og må overnatte så gjør vi det. Har fungert veldig fint tidligere.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Her er det absolutt ferie med henne :)

Så er det ikke så ryddig som vanlig, middag litt på halv åtte, rutiner som sklir litt ut, men hva så? Vi har jo F E R I E og da lar man humla suse mens man er mer opptatt av å kose seg og av å ha tid sammen.

Stress ned og kos dere! Ha Ferie, med stor F :)

Skrevet

Signerer det med Allinclusive. Me var på det i fjor, med to små på 9 mnd og 2 år. Gjekk til duk og dekka bord ved kvart måltid, og var ellers ved barnebassenget eller på leikeplassen. Då ungane var i seng litt seinare enn vanleg var det deilig å sette seg på verandaen og slappe av. Det meste vert på ugane sine premiss i den alderen.

Me var nyleg på liknande hyttetur som de, og planlegg fleire i løpet av sommaren. Det vert minimum 2 netter på kvar stad, for å sleppe at det berre vert pakking og vasking. Våre ungar klarar nok ikkje 4 timar samanhengande køyring utan å lage mykje lyd. Her på vestlandet er me velsigna med ferjer som bryt av køyringa, men og ein tur på butikken å handle undervegs, eller stoppe og sjå på gravemaskiner og lastebilar feks. Eller stoppe og ete lunsj på ein rasteplass.

Me har ein kjekspakke i hanskerommet som kjem fram når teperaturen stig i baksetet.

Vil og råde til å dele dykk opp litt, slik at storebror får gjere noko for seg sjølv saman med ein av foreldra. Det vert kjedeleg for han om alt skal føregå etter babyen sine rutinar.

Men no har de gjort dykk erfaringar, og så får de nok litt meir roen ein annan gang. Ferie med ungar er ikkje det same som ferie var før, men det er kjekt å ha tid i lag, og kjekt å sjå at ungane kan ha det bra.

Skrevet

Storkoser meg på ferie med barn jeg. Men nå har vi bare ett barn, som enda ikke trasser noe særlig og sover en lang lur på dagtid. Så vi har fremdeles stor frihet.

Men vi var på hyttetur med et vennepar som har tre barn, og det var jo litt mer stress for de. Men de var ikke så rutinerte på å dra på hyttetur tror jeg, ikke hadde de med seg noe mat engang.. hehe

Gjest sandyBay1
Skrevet (endret)

Ferie for alle er faktisk S Y D E N, med å komme til dekket bord. Og jammen er det ikke dyrere enn Kr. Sand og Dyreparken. Mener vi svidde av 10.000 den gangen når de 3 største var små.

Legger til at vi lå på hotellet ved parken, for jeg står for pokker ikke å lager mat & vasker opp. Hvorfor skal ikke jeg ha like mye ferie som gubben?

Har ak vært på ferie med mann og baby nå, 1 uke på Kypros. Og skal på ferie i aug med mann, 4 unger (0,12,16,og 18) og ja...skal gå til dekket bord da også :D i 14 dager!

Men alt er individuelt for hva en mener er ferie :)Jeg orker ikke camping, feriehytter m.m her til lands og trives best hvor jeg kan slappe av :)

Endret av sandybay2011
Gjest yrild
Skrevet

All medfølelse til dere :-) Men...nå må jeg ærlig si at jeg ikke hadde planlagt en sånn ferie nå og vi har like gamle barn.

Jeg hadde heller tatt ferien hjemme og latt Pappa tatt med lillemann på museer etc etc evt så kunne jeg gått på lekeplasser med storebror imens pappa passet baby.

Vår gutt er ikke vant til å kjøre bil, så vi må alltid ta en haug med pauser og kanskje helst kjøre på sen kveldstid slik at både han og baby sover. (I fjor kjørte vi Oslo - Trondheim, men det var jo uten baby da) Ellers så må vi ha med reise dvdspiller /pc, bøker, tegnesaker, fingerdukker, små biler (helst noen nye), etc etc og en av oss må sitte mellom barna og underholde.

Ferie med barn (eller egentilg det meste med barn) må planlegges nøye slik at det blir kos for de voksne også...

Skrevet

Hmm - da har vi forskjellige opplevelser av det å ha ferie i forhold til at familien har ferie i sammen. Klart det er enkelte ganger, men ikke slik du beskriver det for min del.

Jeg er bare så veldig glad for at jeg er i live og frisk nok til å klare å være med på ferie og til og med leke med barnet mitt jeg! Alt det andre er bagateller.

Høres ut som om du har skuldrene oppunder ørene av stress i utgangspunktet. Det skjønner barna intuitivt og da blir det automatisk bråk.

Tips til neste tur: Lydbøker eller film til eldstemann. Husk å forberede ham på at dere skal kjøre en stund fordi han da har en "premie" i andre enden - nemlig dyreparken - eller hva nå dere skal. Snakk med ham om reisemålet

Skrevet

Ikke mye medfølelse herfra, dessverre.

Bortsett fra medfølelse med ungene kanskje som dere ikke klarte å lage en hyggelig ferie for.

Alt må planlegges litt bedre enn på ferie uten barn, og at dere har fått til at alt blir stress på en ferie uten store planer høres merkelig ut.

Og med å bruke 3 timer på å pakke for 4 personer inn i bilen før hjemreise for må dere ha tatt med dere masse unødvendig, og ikke minst vært fryktelig ustrukturerte i pakkingen.

Men når du sier at ferie med barn ikke er ferie, hva skal så til for at det skal være ferie? Ligge stille på stranden hele dagen uten avbrytelse? I såfall må du nok vente i mange år før du får ferie, eller sette barna hjemme med barnevakt. Det siste er ikke ferie for meg i alle fall.

Skrevet

Ferie med og uten unger er himmelvid forskjell. Mens man tidligere var vant til å sove til langt på dag og ligge og dra seg på solsenga hele dagen med en drink i hånda, før man avsluttet med en bedre middag og noen glass vin, så er ferie med unger noe helt annet.

Det kommer rett og slett an på hva man forventer. Jeg synes både ferie med og uten unger er koselig, men det er to vidt forskjellige ting. Dog betyr ikke det at det ene er dårligere enn det andre.

Skrevet (endret)

Det der er helt avhengig av barnas alder. Jo eldre de blir, jo mer ferie blir det faktisk

:) I fjor fikk vi en god del feriefølelse selv om det var en del logistikk også. Da var vesla nesten 2 år, og eldste nærmet seg 9 år. I år regner jeg med det blir helt ferie fordi vi reiser til "syden" med all inclusive og masse familie som kan avlaste litt innimellom og vesla nesten er 3 år og eldstemann vel 9,5 år (og de i mellom snart 8 år og 5 år). Men det er jo så klart noe annet å reise med og uten barn uansett da, det kan jo ikke sammenlignes. Men så lenge jeg bare får følelsen av å slappe av og nyte livet så er det ferie for meg, og det får jeg nå som barna er så store. Vil tro det blir mye bedre for dere også senere :)

Men altså... 3 timer for å pakke i bilen? Vi bruker 15 min på det samme og vi er to voksne og 4 barn! ;) Tror dere må jobbe litt med planleggingen.

Endret av Alva♂♂♂♀
Skrevet

Derfor tar vi 3 uker ferie med barna opplagt etter de og så tar jeg og mannen en langhelg til høsten alene :)

Skrevet

Jeg er aldri så sliten som etter en ferie med ungene!

De legger seg senere enn vanlig og spretter opp mye tidligere enn normalt er. De krangler og hyler sånn at man må aktiviserer de fra de våkner for ikke å vekke opp alle i mils omkrets, og ofte har vi ikke mulighet til å bytte på å sove litt lengere heller. Vi voksne legger oss enda senere enn ungene for en pust i baken uten barn og begge er veldig morgengretne.

Den beste ferien vi kan ha er i grunnen noen dager hos svigers: de står opp med ungene, aktiviserer de, lager mat og storkoser seg mens vi kan hente oss inn og sove litt lengere;-)

Men vi prøver å kose oss, da. Og jeg ville selvfølgelig ikke hatt 3 ukers ferie uten ungene. De har det supert! Og det har jo vi voksne det også. Men slitene blir vi!

Skrevet

Vi har en gutt på tre år som er midt i den verste trassen, og vi har en fem måneder gammel baby som gråter mye.

Forrige uke var vi på en før-ferie der vi blant annet var i dyreparken. Vi leide hytte og pakket med oss det nødvendigste... det viste seg å bli 3 digre bagger, + litt pikkpakk, vogn osv. Vi brukte en halv dag bare på å pakke og stue inn i bilen.

Bilturen var 4 timer med hyling, mest fra storebror som ble gal fordi det ikke var gravemaskiner langs veien, men litt fra lillemor også, som ble redd når storebror hylte.

På hytta var det en evig runddanse av matlaging, skifting og stelling av unger, flaskekoking, flaskemating osv. Utfluktene var et evig mas, hyling, trassing og trolling.. baby gråter og storebror er sjalu! Alt tar jo mer tid også fordi rutinene ikke er slik som hjemme. For å ikke snakke om leggetid, som blir et lite mareritt fordi ting ikke er som hjemme... Når ungene endelig sov var det rett i seng for oss voksne også - utslitte og forberedt på å stå opp halv seks neste morgen til mer mas, hyling og trassing..

Når vi skulle hjem brukte vi 3! timer på å pakke og stue i bilen, mens baby gråt og storebror trasset...

Nå er vi hjemme igjen, og vaskerommet er fullt av lader og lass med skittentøy!

Jeg vet ikke om ungene har hatt det bra engang.

Kunne dere ikke bare reist med fly? Hehe, kanskje dumt spm. Men skjønner det kan bli stress med bilferie når dere har en baby og en i trassalderen som kanskje synes fire timer er lenge å sitte i en bil. Min 3 åring liker ikke å sitte i bil så lenge. Synes derfor fly er et mye bedre alternativ å reise med ;) Dessuten er ikke så små barn kravstore til ferie. Turer i skogen, på stranda eller på lekeland samt late dager hjemme kan like greit være ok for dem, om de voksne kun synes bilturer er stress med små barn.

Skrevet

Jeg er ikke helt enige med dere som kritiserer at man forsøker å holde på rutinene i ferien. Noen barn er sånn at de trenger rutiner sårt, for å få nok søvn etc. Vi var nettopp på en deilig sydenferie, men slutten av turen ble ødelagt av en utslitt treåring som aldri fikk nok søvn. Middagsbuffeten startet altfor sent, pluss at de kjørte på med barneshow etterpå. Barna storkoste seg, men de våknet like tidlig som vanlig og la seg mye senere. Det ble for mye for treåringen etter tre dager bare.

Selvfølgelig er det mange barn som lett takler dette, sover litt lenger etc, men barn er forskjellige!

Og ja, det er ikke avslappende med ferie med barn, men sånn er det bare. Mye pakking, planlegging og hyling, men mest gøy, spør du meg! Men kanskje få med noen besteforeldre neste gang? Vi pleier også å dele oss mye, da vi har en baby, en treåring og en femåring. Det sier seg jo selv at babyer trenger annen "stimuli" enn småbarn. Vi hadde forsåvidt en super ferie i Dyreparken i fjor,med en nyfødt, en toåring og en fireåring. Men da hadde jeg babyen i sjal hele dagen, da. Det var mye skrik og bråk (kolikk bl.a.), brukte mange timer på å vaske ut av utleiehytta etc etc, men nå er det de gode minnene vi husker! :-)

Bedre lykke neste gang! Kanskje dere finner ut en ferietype som passer dere bedre.

Skrevet

Jeg har medfølelse med deg HI. Vi var på en langweekend i Danmark under streiken, inkl legoland og Givskud Zoo.

Trenger ikke å si mer enn at når vi vel var hjemme var jeg og mannen utkjørt:)

Synes de feriene vi har vært på har vært utmattende for oss voksne.

Til vinteren/våren tror jeg vi prøver oss på en sydentur med barn for første gang, det må være all-inclusive.

Ellers tror jeg at dette blir bedre ettersom barna blir større, og det kan nok hjelpe å senke forventningene noe og ta det litt som det kommer. Ikke ha de store forventningene om å få slappet så mye av på et par år. Kanskje du og mannen din kan få tatt dere en langweekend for dere selv når det passer seg slik?

Skrevet

Huff, føler med deg! Det er ikke alltid en får ladet batteriene på ferie med barn, nei! Kan faktisk anbefale å være borte litt flere dager enn bareen helg. Da finner ungene mer roen, og blir vant med den nye plassen. Sånn er det for våre ihvertfall. :-) Kan også anbefale å reise sammen med andre, enten familieeller andre med barn. Da får gjerne ungene noen å leke med og dere litt avlastning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...