Gå til innhold

kjære grønne kranglere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser mange av dere har grønne fingre (hvordan ble kranglesiden til hobbygartnersiden? Er vi i terapi alle sammen?), og tenkte dere kunne komme med litt ideer til meg. Siden dibbere kan brukes til alt. Jeg har en mur med bed på. Den står i skyggen. Jeg har tidligere hatt floks på den, og det var fint det, men de blomstret sent. Kanskje alle stauder blomstrer sent?

Uansett, floksene frøs i fjor vinter, så i fjor sommer hadde jeg ugresshekk der. Den var jeg ikke særlig fornøyd med, men jeg vet ikke helt hva jeg skal plante heller!

De må tåle skygge godt, der er bare sol på morgenen, enden av den får kanskje litt kveldssol. Bladliljer synes jeg blir ruvende og kjedelige, jeg er nemlig glad i farger. Det bør helst være stauder så jeg slipper mer jobb med de :)

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Det er skygge og det er SKYGGE. Mine planter får aldri sol etter tolv, men det vokser masse planter her som egt krever full sol. Så hvor lenge har de morgensolen?

Er det FAKTISK skygge og du har hatt suksess med flox der før, så ville jeg planta det igjen og så hatt gravmyrt under, gravmyrten er nydelig blå http://www.rolv.no/images/medisinplanter/V/vinca_min1.jpg og er tidlig ute (avblomstret mange steder nå) og i tillegg er den bunndekkende - sprer seg vilt. Spørs selvsagt om den klarer å ikke kvele floxen men det vil jo vise seg...

Eller du kan ha vårflox og høstflox? Da er vel kvelningsfaren mindre også.

Forresten trodde jeg flox trengte sol, så kanskje du egentlig kan ha hva som helst... Hvor bred er muren, og vil du ha mer enn en farge?

Skrevet

den er vel 20-30 cm nå, men det er plan bak og ikke vanskelig å utvide. Jeg følte at floxene stod tett (det ble jo mer og mer for hvert år), men i starten vil det kanskje funke iallefall? Der stod et par høstflox også, men der var ikke særlig system i det.

Gravmyrten var kjempefin, den kan jeg bruke andre plasser også ser jeg.

Muren står ut fra huset i nord, den er ca tre meter lang. Huset skygger for solen der mesteparten av dagen.

Hvor mange farger spiller egentlig ingen rolle, bare fargene i såfall harmonerer. Finnes det annet enn rosa/lilla flox?

Gjest amandine
Skrevet

Jeg har blå gravmyrt på skyggesiden av huset, der er det NADA sol, men den er superfin. Forøvrig omtrent den enste fargeklatten jeg har igjen. Hvorfor kan man ikke utvikle en metode for snegledressur? Tenk om de kunne spist ugress??

Skrevet

har heldigvis ikke snegler her *bank i bord... ehh fanget*

Skrevet

Har et delvis skyggebedd under et digert tre. Det får morgensol, er grundt og tørt... Der trives bergknapp, skyggesildre og campanula. Har planer om å supplere med storknebb og forglem-meg-ei-søster.

Ellers trives alltid stemor godt i krukke på min nordvendte trapp. Disse blir det jo frøkapsler på, så jeg vil tro det vil gå ann å få di igjen året etter (her dukker de i alle fall opp i belegningssteinen...).

Noen fler tips: http://helenesblogadresseat.blogspot.no/2011/07/planter-til-skyggebed.html

...og ja, hage er terapi ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...