Gå til innhold

Kjære hesteeiere (inspirert)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite spørsmål bare. Hva er det som gjør at dere mener dere helt fritatt fra å plukke møkka etter dyrene deres når dere er på tur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke hesteeier, men red en periode for en 4H-gård. Der var det rutine å alltid ha med seg Remaposer og en spade når vi skulle utenfor gården og ri (dette var hester som ble brukt til å trekke vogner med barn og voksne i, og de måtte være trafikksikre og trygge), og vi var pålagt å fjerne møkka på tur uansett hvor vi var.

Her jeg bor nå, virker det også som om rideskolen er flinke til å plukke opp etter seg - registrerer ytterst sjelden at det er noe hestemøkk langs turstiene.

Jeg kan ikke forstå at dette skal være vanskelig for noen hesteeiere, jeg... Du merker om hesten gjør fra seg når du rir, og da er det ikke verre enn å stoppe opp og spa opp møkka i posen du har med deg. De fleste som driver med hest er jo relativt vant til å spa møkk uansett ;) Her ville jeg varslet ridesenter/stall/rideskole hvis det er et problem! Helt enig; ryttere skal også plukke opp etter seg.

Skrevet

Ri med en remapose full av hestedritt?? Det høres ikke sikkert ut.

Hestemøkk er tørr og nesten luktfri. Den henger seg heller ikke på sko på samme måte som hundebæsj.

Jeg syns det holder å sparke dritten ut i veikanten når dette skjer på gangveien. I skogen mener jeg den kan ligge der den lander

Skrevet

Bor rett ved siden av en liten gård og her er det mange jenter som har hest på for, så det er stadig forskjellige ryttere. Tror noen plukker opp, men det ligger gjerne noen hestepærer på veien. Det er jo klart det er fint om de plukker opp, men jeg har aldri tenkt på dette. Den tørkerjo så fort inn.

BTW: rir ikke selv, altså :)

Skrevet

Hestebæsj er jo veldig "rent" da. Det er lett å se så man slipper å tråkke rett i ruka, og den blir helt tørr og forsvinner etter et regnsyll. Litt annerledes enn ei bikkjeruke som er så seig at man må skrubbe skoa med tannbørste for å fjerne dritten.

Skrevet

Ri med en remapose full av hestedritt?? Det høres ikke sikkert ut.

Hestemøkk er tørr og nesten luktfri. Den henger seg heller ikke på sko på samme måte som hundebæsj.

Jeg syns det holder å sparke dritten ut i veikanten når dette skjer på gangveien. I skogen mener jeg den kan ligge der den lander

Selvfølgelig måtte en av hesteeierne komme og fortelle hvor nydelig hestelort er. Det er den ikke. Min venninne har hatt tilgrisa hund etter flere turer der den tråkka i denne nydelige bæsjen etter hestene deres i vegkanten. Og ja, det luktet. Særlig nydelig blir det når det regner og møkka gnis utover hele gangfeltet slik at man ikke klarer å komme seg forbi med barnevogn uten å duppe hjulene i møkka.

Skrevet

Det var aldri noe problem å ri videre med posen - og det var heller aldri lenge til vi kom til en søppelkasse langs turstien, og da ble man jo kvitt herligheten. Vi var pålagt å gjøre dette fordi det var en del hester som brukte samme område, og det hadde nok ikke blitt så populært om turstien ble fylt opp med hestemøkk. Selv om den er tørr og ikke henger fast på samme måte som hundemøkk. De familiene som kom inn på gården på besøk, måtte regne med både hestemøkk og annet på barnevognhjul og sko - men på turstien skulle de få slippe. Det gikk helt greit.

Skrevet

Jeg har hest, og på stallen hos oss er regelen at når hesten gjør fra seg hopper vi av og sparker møkka ut i grøfta. Desuten holder vi oss unna gang og sykkelsti, og områder der det ferdes mange myke trafikanter. Forstår godt at folk er redd store dyr midt i turstien, og at man syntes digre hauger med hestepærer er sjenerende.....

Vi har også en eldre dame i området som flyr rundt å samler opp møkka fra grøftene, fordi hun bruker det som gjødsel til rosehagen sin. Veldig heldig med den:-) Hun har en fantastisk hage, og hestemøkk er visst det som gjør susen.....

Skrevet

Det er alltid noen ryttere som ødelegger for de som faktisk plukker opp eller sparker bort dritten. Der jeg hadde hesten før fikk vi lov å bruke ei lysløype som ridevei. Det ble det etterhvert slutt på fordi folk rei som gale og gadd ikke fjerne møkka. Mange hadde en "min hest bæsjer ikke på tur" holdning, alle hestene dreit en eller annen gang i løpet av turen, de gadd bare ikke gå av. ødela for alle oss andre. Skjønner godt at folk kan bli irritert, selv om hestebæsj ikke er like ille som hunde og kattebæsj. De fleste hesteeiere sparker bort dritten, men det vil alltid være noen som ikke gjør det

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

De som har hester her omkring er hvertfall flinke til å få unna møkka, er ikke nærenaboer, men er populært å ri forbi her vi bor, senest i går var det en som kom med hest og vogn og to ryttere ellers, han med vogna har da pose som han bare spar møkka opp i, og tar det med hjem igjen, mens de andre rytterne er raskt av hesten og sparker/spar møkka ut i grøfta.

Der jeg bodde før derimot, var det konstant hestemøkk langs veiene, og kun en hesteeier i det nærmeste området. Hun peiset videre når hesten hadde gjort sitt fornødige. Heldigvis hadde vi ei nabodame som var rask med å spa det opp, hun brukte det som gjørsel i hagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...