Gå til innhold

Noen som har erfaring med STORE vannansamlinger under graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 27, og er helt tydelig full av vann, en stund var det bare på kvelden, men nå er det døgnet rundt, bena er så hovne at jeg ikke kan se at jeg har ankler! Går med sokker uten stram strikk, men allikevel får jeg DE søkkene etter sokkene på leggene. Mange av skoene mine får jeg ikke på meg, prøvde å putte bena inn i crocsene mine i går, og til og med de var så stramme at jeg fikk avtrykk på føttene av mønsteret på dem :(

Fingrene er som pølser og det gjør vondt å bøye dem, Ubehagelig bare å skrive på tastaturet.

I tillegg har jeg gått opp 4 kg på bare et par uker, det må jo være vannet?? Føler meg tung og ubevegelig og det sprenger i ben og armer. Prøvde å trene i går kveld, da ble det værre, så ut som fingrene mine skulle sprekke.

Skal til kontroll neste uke, burde jeg fremskynde den? Noe å gjøre med det i det hele tatt?

Jeg er i fin form ellers og har hatt lavt blodtrykk hele svangerskapet.

Noen fare forbundet med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fint at du følger med i hvertfall. Vær obs på subjektive symptomer som pannehodepine, synsforstyrrelser, kvalme osv. Da kan du godt ringe JM eller legevakt og be om en ekstra sjekk av urin og blodtrykk.

Jeg hadde enorme mengder med vann i kroppen i første svangerskapet. Bare de siste 4-5 ukene la jeg på meg 15 kg, og nesten alt var vann. Gikk opp 27 kg totalt, 18 kg rant vekk de tre dagene jeg lå på barsel, og resten etter en uke. Jeg fikk svk.forgiftning da. På det verste fikk jeg ikke på meg min mann sine sko (4-5 nummer større enn min), trykket jeg midt oppå foten fikk jeg et dypt søkk ned som brukte 1-2 minutter på å glatte seg ut igjen, kunne ikke gå med sokker i det hele tatt, ringen stoppet før øverste leddet, jeg klarte ikke å lukke hendene skikkelig og kunne f.eks ikke bruke en boksåpner, jeg fikk ikke på meg klokken min selv om jeg hadde flere hakk ut å gå på osv, osv. Det var helt ekstremt! Hadde 3++ i ødem på det kortet man får som gravid. Etter fødselen løp jeg på do flere ganger i timen nesten døgnet rundt de første dagene og svetter som en gris. Regnet over det i ettertid og fant ut at om en tar bort babyvekt, morkake, fostervannsvekt, økt blodvolum i kroppen osv, så må jeg ha gått ca 18-19 kg med bare vann/ødem i det svangerskapet!

Håper alt går bra med deg da, og ha en lav treskel for å ta kontakt med JM/lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...