Gå til innhold

Kjære katteeiere


Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det har blitt så mye drittslenging i de andre trådene.

 

Jeg forstår godt at dere vil ha katt! Hadde det ikke vært for min sterke pelsdyrallergi ville jeg også hatt et kjæledyr, men jeg ville nok ikke valgt katt da jeg har førstehånds kjennskap til hvor mye jobb det er for naboene.

 

Der jeg vokste opp var det bare én nabo som hadde katt. Denne pusen ble hele nabolagets kjæledegge, og jeg hørte aldri noen som irriterte seg over den.

 

Der jeg bor nå derimot, er det så mange katter (og små/tette tomter) at det er til stor bry for de av oss som ikke har katt selv.

 

Da snøen gikk etter sist vinter var plenen vær full av katteekskrementer. Vi sluttet å telle etter å ha fjernet 30 klaser. Eierene til denne katten flyttet på høsten, og da ble det mye bedre, men selv nå må vi ut hver morgen for å plukke avføring før vi kan slippe ut barna for å leke i sin egen hage.

 

Blomsterbedene har vi latt gro igjen med plen. Det nyttet ikke å beholde dem uansett.

 

Vi har byttet sand i sandkassa to ganger fordi vi to ganger (på fire år) har glemt å lukke lokket på natten.

 

Barnevognen må vi sette i bilen når den ikke er i bruk. Vi har ikke lagringsplass inne i huset, og da vi prøvde å sette sportsvogna i garasjen (lukket, men en liten glippe mellom porten og bakken), ble den tisset ned tvert. Til den som lurer: trekket blir luktfritt igjen etter tre ganger på 90-graders program.

 

Vi kan ikke ha dører eller vindu åpne i førsteetasje på sommeren når babyen sover. Ellers må vi passe godt på. Huset må vaskes ned etter at kattene har luntet inn her, ellers får jeg ikke puste og hovner opp over hele kroppen.

 

Vi har to treseters sofaer stående under tak på verandaen. Disse må hver kveld bæres inn i stua, ellers er de fulle av kattehår og i verste fall tiss neste morgen. Heldigvis veier de veldig lite, men stua er liten og det er upraktisk å ha dem stående her.

 

Vi har prøvd med et slikt aparat med lyd kattene ikke liker for å hindre dem i å komme over på tomta vår. Hjelper ikke.

 

Vi har vannflaske stående på verandaen til enhver tid. Jeg hater å måtte sprute på dem (har jo mest lyst til å kose med dem, noe jeg absolutt ikke kan pga allergien), men vi må prøve alt som kan prøves. Har ikke hatt stor effekt av det heller.

 

Katt deg vekk og liknende hjelper ikke.

 

Som sagt, jeg forstår godt behovet for å ha kjæledyr, og tenker at det må være fint for barn å vokse opp med dyr.

 

Man er ikke nødvendigvis kattehater fordi om man synes det hadde vært fint å slippe så mye jobb og bekymringer når man en gang har valgt å ikke ha dyr.

 

Jeg synes Heartbroken fikk unødvendig mye pes her i går. Overskriften i innlegget hennes virket sikkert provoserende på noen, men dette er et forum hvor mange slipper ut frustrasjon, og selv om hun var frustrert og lei da hun skrev innlegget betyr ikke det at hun eller alle vi andre som må ta jobben med nabokattene er psykopatiske dyrehatere.

 

Bare for å sette ting i perspektiv fra en som ikke kan ha katt selv, men som jammen har nok kattearbeid allikevel :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle kattehatere: Visste dere at katter i nabolaget hjelper til at det blir musefritt rundt husene? Masse katter= null mus (annet enn eller annen død mus og en stolt katt på trappa til eieren)

 

 

Vil heller ha et par katter i nabolaget, enn masse mus som gnager seg inn iveralt og ødelegger masse..

Skrevet

Alle kattehatere: Visste dere at katter i nabolaget hjelper til at det blir musefritt rundt husene? Masse katter= null mus (annet enn eller annen død mus og en stolt katt på trappa til eieren)

 

 

Vil heller ha et par katter i nabolaget, enn masse mus som gnager seg inn iveralt og ødelegger masse..

 

Vær så snill: ikke gjør dette til nok en "oss vs dem"-tråd med drittslenging og insinuasjoner. Jeg skrev jo at jeg ikke hater katter. Man er ikke nødvendigvis kattehater bare for at man ikke har/ønsker å ha katt selv.

 

HI

Skrevet

Alle kattehatere: Visste dere at katter i nabolaget hjelper til at det blir musefritt rundt husene? Masse katter= null mus (annet enn eller annen død mus og en stolt katt på trappa til eieren)

 

 

Vil heller ha et par katter i nabolaget, enn masse mus som gnager seg inn iveralt og ødelegger masse..

 

Vær så snill: ikke gjør dette til nok en "oss vs dem"-tråd med drittslenging og insinuasjoner. Jeg skrev jo at jeg ikke hater katter. Man er ikke nødvendigvis kattehater bare for at man ikke har/ønsker å ha katt selv.

 

HI

 

Hvorfor i H startet du en ny kattetråd!? Sleng deg på de andre diskusjonene heller...djiises

Skrevet

Ja, så har du det fælt. Sorry, jeg kommer ikke til å kvitte meg med katten om det er misjonen med innlegget ditt.

Eller, hva er misjonen med innlegget ditt? å sutre litt?

Skrevet

Ja, så har du det fælt. Sorry, jeg kommer ikke til å kvitte meg med katten om det er misjonen med innlegget ditt.

Eller, hva er misjonen med innlegget ditt? å sutre litt?

 

Nei. "Misjonen" med innlegget var at det er så mye drittslenging i de andre trådene. Ville derfor starte en tråd med en sivilisert tone. Selvfølgelig forventer jeg ikke at du skal kvitte deg med ditt kjære kjæledyr, men ut fra det som står i de andre trådene er det nødvendig å opplyse om hvor mye jobb deres katteløse naboer har for at dere skal kunne kose med nøstene deres.

 

Man er ikke dyrehater fordi man ikke tar salto av jubel over å få gå ut og plukke bæsj i sin egen hage hver morgen før barna kan slippes ut for lek. Jeg elsker dyr, og skulle som sagt svært gjerne ha hatt et om jeg kunne.

 

Og med alt dette arbeidet klarer dere sikkert å se at Heartbroken har god grunn til å bli frustrert et øyeblikk, uten at det gjør henne til et dårlig menneske.

 

Kos dere masse med kattene deres! Men forvent ikke at naboene nødvendigvis deler all entusiasmen :)

Skrevet

Alle kattehatere: Visste dere at katter i nabolaget hjelper til at det blir musefritt rundt husene? Masse katter= null mus (annet enn eller annen død mus og en stolt katt på trappa til eieren)

 

 

Vil heller ha et par katter i nabolaget, enn masse mus som gnager seg inn iveralt og ødelegger masse..

 

Vær så snill: ikke gjør dette til nok en "oss vs dem"-tråd med drittslenging og insinuasjoner. Jeg skrev jo at jeg ikke hater katter. Man er ikke nødvendigvis kattehater bare for at man ikke har/ønsker å ha katt selv.

 

HI

 

Hvorfor i H startet du en ny kattetråd!? Sleng deg på de andre diskusjonene heller...djiises

 

Jeg kunne godt gjøre det, men jeg synes tonen i de andre trådene var så lavmåls og ufin at jeg helst holder meg unna.

 

Jeg har masse flotte naboer, og hater verken dem eller kattene deres, men kan godt styre meg for alt ekstraarbeidet som meldfølger.

 

HI

Skrevet

Hei på deg! å sprute vann etter kattene skal du ikke være redd for, det er den beste måten for dem å lære på, og det er hverken vondt eller farlig for dem.

 

Da katten min stadig var til dyrlegen fordi hun kom i slåsskamp anbefalte dyrlegen å sprute vann på dem om jeg så dem.

 

Jeg er lei meg på dine vegne fordi disse kattene lager mye ekstraarbeid for deg, men setter pris på at du ikke klandrer katteeierne.

 

Katter bør steriliseres eller kastreres, men de skal ikke stå i bånd. En kastrert/sterilisert katt vil ha mindre markeringsbehov.

Skrevet

Jeg har selv en katt som går inn og ut som den selv vil, og er vanvittig glad i katten min. Men, jeg har full forståelse for de som plages av nabokatter. Jeg irriterer meg over naboens katt selv, men det er ikke katten man må legge skylden på. Jeg mener det er katteeierens ansvar å sørge for å ha kontroll på dyret sitt. Min erfaring er at katten liker seg best der det er folk, og det innebærer at katten holder seg i nærheten av hjemmet sitt (unntaktet er ukastrerte hannkatter, noe som bør forbys så lenge de ikke bruke i avl) så lenge eierne er der. Dersom man slipper ut katten og reiser bort kommer katten garantert til å oppsøke naboen og plage vettet ut av dem. Jeg mener det er dyreplageri (og naboplageri) å reise fra katten sin, og den bør plasseres på kattepensjonat eller inne med daglig tilsyn dersom man skal bort. Har ikke katteeier råd til dette, har man heller ikke råd til å ha dyr. Dette fungerer i allefall godt for oss, og vår katt oppholder seg stort sett i buskene i hagen eller på vår egen veranda. Desverre er han feig og lat, så han bryr seg ikke med å jage bort nabokattene:-(

Skrevet

Hei på deg! å sprute vann etter kattene skal du ikke være redd for, det er den beste måten for dem å lære på, og det er hverken vondt eller farlig for dem.

 

Da katten min stadig var til dyrlegen fordi hun kom i slåsskamp anbefalte dyrlegen å sprute vann på dem om jeg så dem.

 

Jeg er lei meg på dine vegne fordi disse kattene lager mye ekstraarbeid for deg, men setter pris på at du ikke klandrer katteeierne.

 

Katter bør steriliseres eller kastreres, men de skal ikke stå i bånd. En kastrert/sterilisert katt vil ha mindre markeringsbehov.

 

Takk for fint svar :)

Jeg har hørt at vann er den beste måten å bli "kvitt" katter på, men det føles ikke godt å sprute på dem, selv om jeg innser at det er til det beste. Jeg lar stort sett mannen ta seg av den oppgaven, da han er litt mindre fintfølende :)

 

Ja, det hadde nok vært fint om flere katter ble sterilisert.

 

Vurderte faktisk å få en venninne til å ta med seg hunden sin hit med jevne mellomrom så han kunne tisse litt i kantene her. Kanskje det holder dem mer på avstand :)

Skrevet

Jeg har selv en katt som går inn og ut som den selv vil, og er vanvittig glad i katten min. Men, jeg har full forståelse for de som plages av nabokatter. Jeg irriterer meg over naboens katt selv, men det er ikke katten man må legge skylden på. Jeg mener det er katteeierens ansvar å sørge for å ha kontroll på dyret sitt. Min erfaring er at katten liker seg best der det er folk, og det innebærer at katten holder seg i nærheten av hjemmet sitt (unntaktet er ukastrerte hannkatter, noe som bør forbys så lenge de ikke bruke i avl) så lenge eierne er der. Dersom man slipper ut katten og reiser bort kommer katten garantert til å oppsøke naboen og plage vettet ut av dem. Jeg mener det er dyreplageri (og naboplageri) å reise fra katten sin, og den bør plasseres på kattepensjonat eller inne med daglig tilsyn dersom man skal bort. Har ikke katteeier råd til dette, har man heller ikke råd til å ha dyr. Dette fungerer i allefall godt for oss, og vår katt oppholder seg stort sett i buskene i hagen eller på vår egen veranda. Desverre er han feig og lat, så han bryr seg ikke med å jage bort nabokattene:-(

 

Du har sikkert et poeng der. Jeg tror imidlertid ikke naboene her reiser fra kattene sine uten tilsyn. Jeg vet i alle fall at nærmeste nabo har kattepass når de er ute og farter. Tror stort sett pusene i nabolaget lever gode liv, det er nok bare for mange av dem på for lite areal.

 

HI

Skrevet

Hmmm, enten er det jeg som har veldig spesielle katter i mitt nabolag eller så er det du HI som har spesielle katter i ditt nabolag. Jeg har en katt selv også og har endel nabokatter som går og trør rundt i hagen min og inn i garasjen og de kommer også inn i huset mitt hvis de får sjansen. Men jeg har aldri opplevd at kattene tisser i møbler som står på terrassen og eller i vognene hvis de står i garasjen. Ja, de driter i blomsterbedet men jeg har aldri funnet dritt liggende åpenlyst på plenen. Kattene foretrekker og gå på do der de kan grave over bæsjen sin. Ungene mine står ute på terrassen vår og sover i vognene sine hver dag, aldri har jeg opplevd at en eneste katt noen gang har hoppet oppi vognen. Men kanskje kattene her har bedre folkeskikk enn dine nabokatter;)

Skrevet

Merkelig innlegg .vanskelig for å tro at en katt gjør så mye skade.bæsjer i blomsterbed gjør de nok.men alt dette andre er bare sprøyt

Skrevet

Hmmm, enten er det jeg som har veldig spesielle katter i mitt nabolag eller så er det du HI som har spesielle katter i ditt nabolag. Jeg har en katt selv også og har endel nabokatter som går og trør rundt i hagen min og inn i garasjen og de kommer også inn i huset mitt hvis de får sjansen. Men jeg har aldri opplevd at kattene tisser i møbler som står på terrassen og eller i vognene hvis de står i garasjen. Ja, de driter i blomsterbedet men jeg har aldri funnet dritt liggende åpenlyst på plenen. Kattene foretrekker og gå på do der de kan grave over bæsjen sin. Ungene mine står ute på terrassen vår og sover i vognene sine hver dag, aldri har jeg opplevd at en eneste katt noen gang har hoppet oppi vognen. Men kanskje kattene her har bedre folkeskikk enn dine nabokatter;)

 

Jeg tror rett og slett forskjellen er at i ditt nabolag har folk vett nok til å sterilisere/kastrere kattene sine, noe det tyder på at de ikke har i HI sitt nabolag. For alt det hun nevner er typiske tegn på ukastrerte hannkatter, som igjen er eiers ansvar. Bor man i bolistrøk og ikke driver avl burde kastrering av hannkatter være en selvfølge, burde vært lovpålagt. Det er så stor forskjell på en kastrert hannkatt, i forhold til en ukastrert hannkatt. (I positiv forstand)

Skrevet

herregud, her er det noen som ruller seg i selvmedlidenhet! Mer sivilisert tone..Her er det syting og klaging med smilefjes bak, dermed er det vennlig liksom. Jadda. Jeg må nesten le. At katter kunne gjøre folk så dramatiske!...Hvor i all verden bor dere som blir rent ned av katter som pisser og driter ned hus og eiendom? Her lukter det overdrivelse lang vei.

Skrevet

Vi bor på et typisk "flytte-ut-av-byen-sted" med stor tilflytning, mye utbygging og små tomter. Det er trangt mellom husene, og det å skaffe seg katt virker som en del av pakka ved å flytte hit. Mange av katteeierene er tydeligvis ikke vant med katt selv, uten at det gjør dem til dårlige mennesker. Jeg tror mye av årsaken til de store problemene her ligger i et alt for stort antall katter per arealenhet, samt sannsynligvis at mange av dem ikke er kastrert.

 

Jeg kan nok ikke gi æren for alt dette til én katt, men siden vi er en av svært få her som ikke har katt virker det som om hagen vår er blitt fornøyelsespark for nabopusene.

 

Det virker som alt har blitt bedre etter at naboen flyttet med sin alfahann i høst, men vi plukker fortsatt daglig ekskrementer fra plenen.

 

Ellers er jeg sikkert blitt miljøskadd av de siste årene. Ikke sikkert det er nødvendig å bære inn hagemøblene hver kveld mer, men jeg våger faktisk ikke å la være.

 

Uansett; Nå flytter vi snart til en større tomt i et mer etablert område. Håper det er bedre der, og at de vi selger huset her til selv har dyr så de slipper de samme problemene.

Skrevet

Vi bor på et typisk "flytte-ut-av-byen-sted" med stor tilflytning, mye utbygging og små tomter. Det er trangt mellom husene, og det å skaffe seg katt virker som en del av pakka ved å flytte hit. Mange av katteeierene er tydeligvis ikke vant med katt selv, uten at det gjør dem til dårlige mennesker. Jeg tror mye av årsaken til de store problemene her ligger i et alt for stort antall katter per arealenhet, samt sannsynligvis at mange av dem ikke er kastrert.

 

Jeg kan nok ikke gi æren for alt dette til én katt, men siden vi er en av svært få her som ikke har katt virker det som om hagen vår er blitt fornøyelsespark for nabopusene.

 

Det virker som alt har blitt bedre etter at naboen flyttet med sin alfahann i høst, men vi plukker fortsatt daglig ekskrementer fra plenen.

 

Ellers er jeg sikkert blitt miljøskadd av de siste årene. Ikke sikkert det er nødvendig å bære inn hagemøblene hver kveld mer, men jeg våger faktisk ikke å la være.

 

Uansett; Nå flytter vi snart til en større tomt i et mer etablert område. Håper det er bedre der, og at de vi selger huset her til selv har dyr så de slipper de samme problemene.

 

Det var HI

Skrevet

Er det virkelig ingen katteeigere som har forståelse for at de som har valgt å ikke anskaffe seg katt anser det som et problem at andre menneskers katter tar seg til rette på eiendommen deres?

 

Er det ingen forståelse for at det er irriterende å få sko, vogner og hagemøbler ødelagt pga et dyr man ikke har anskaffet selv går fritt rundt mellom naboene?

 

Er det virkelig sånn at alle som ikke eeeeelsker katter, er slemme, uempatiske og kalde kattehatere som knapt har livets, og hvertfall ikke nabolagets, rett?

Skrevet

Når jeg leser her inne er jeg jaggumeg glad for at de få naboene vi har har katt selv!

Når jeg bodde i byen opplevde jeg aldri å bli plaget med andres katter i hagen, fikk heller ikke klage på min egen. Eneste kommentaren fra nærmeste naboene var at det var godt å få en skikkelig musejeger i nabolaget, han tok knekken på alle rottene som kom i kjellerene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...